|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Se det som såhär, du får all tid i världen att studera hur allt är uppbyggt från scratch och en bil som antagligen är bättre än nyskick då de är klara:) F1X då behöver värmaren "låsas upp" om batterispänning fallit för lågt och den ska användas, kan detta vara m.h.t. byte kabelstam och sånt? Vattenpumpen är elektriksk på dessa(du minns det där med lite för många ingenjörer i et visst land...:)) och kan gå sönder vid dessa mil/tider. De byter dock inte kylarvästska samt termostat om man inte påpekar detta av någon anledning... Oljekylaren kan trilskas i ett fåtal fall. Se till att få mjukvaruuppdatering till senaste nivå när du ändå håller på, kan ta ett par timmar ibland annars samt en statuskoll på dieselpartikelfiltret. Lånebil nästa, lycka till! Asken |
|
|
Ja, hade helst gjort allt själv så det blir riktigt gjort.. Vill helst inte köra med bilen (skitkul med "ny bil" nu) då motortempen är för låg. Ett sorts Västgöta-klimax. Aja, de bytte iaf växellådsolja med filter före leverans. Alltid nåt att glädjas över. |
|
|
Fniss.. Nu när jag slog på pdc när bilen står i garaget saknas en sektor i mitten fram (enligt den grafiska bilden i idrive. Märkligt nog inga felmeddelande. Lyssnade och den är "tyst", så jag bedömer det som troligt. Snart tror väl säljaren att jag driver med honom... Ja, bilen lär va bättre än ny snart |
|
|
Nämenvaf... Nu la nivåregleringen av också. Vad är derhääär?? |
|
|
Hrm...*kikar in en sväng* Inte kul men om någon tid kommer det vara fixat... Kan bara försöka påpeka vad man kan önska när bilen väl är tillbaka hos dig igen. PDC-sensorn: den skall lackas i samma färg som karossen vid byte, annars blir den svart. Gissa hur man kan tolka att en fuskreppad krockimport har svarta sensorer bak när man ser en sån glida förbi i trafiken med någon vimpelhandlares logga på t ex:) Det kan vara kompressorn till nivåregleringen som krånglar, kan hända på dessa vagnar. Tror det är nått filter som sätts igen, någon slang som spricker som påverkar en luftledning och kompressorn slutar fungera efter tio år typ. Du ligger fortfarande i lä med min farsas E61 535dA som köptes 2005.03 och löstes in 3 månader senare till samma pris. 3 veckor körda och 3 månader på verkstad. Nu var det en bil på miljonen men är man först med ett fel på kondensorn som gör att det kommer kalluft i mittutblåsen och varmluft uppe och nere samt att elrumpvärmen går igång av sig självt och allt detta i varma maj så är diverse RFT-reklamationer och 2 utbytta navispelare och skraplisten på förarrutan utbytt 4 gånger ganska lindriga:) Du kan lugnt köra med låg motortemp men risken om bilen sjunker för lågt med nivåregleringen är att du kan behöva bärga. Bilen är redan bättre än ny på pappret. Behöver bara gå en sväng till via verkstaden för att bli en komplett minusaffär för firman ifråga:) Ja just det, be om ett status på Dieselpartikelfiltrets kondition om de ändå kopplar upp bilen. Nu till Heureka: det finns en lösning på värmardiskussionen. Se Guide för att bygga om värmare till F10/F11 i 5-serieforumet. Om du gör en fin D I Y och skicket in det som ett mektips till Autopower blir vi alla lika glada:) Du har förtjänat något starkare än kaffe nästa fredagskväll:) Se Pm jag skickar. Mvh Asken |
|
| Ja, har jag haft bilen i 3 dagar och kört 18mil så kan man utan större diskussion bedöma att det är ursprungliga fel... | |
|
Helt klart SBS, Skit Bakom Spakarna....:D blir en intressant kalkyl som landar hos pappersvändande ansvarig att siffror ska vara svarta istället för röda vid slutet av året för alla affärer:)) Det kan också bero på att du tankat "fuldiesel" i farmartank ungefär som Åsa Romson och hennes husbåt men det låter jag vara osagt tills hon avgått:)) Mvh Asken |
|
|
Jag tror att det är Romson och hennes gelikar som börjat montera buggar på bilar utrustade med det som kan klassas som motor och inte bara elvisp. |
|
|
Cl, förstår att du börjar fundera. Lite väl mycket fel på en gång på en bil som bara gått 10 000 mil. Delvis kan det kanske bero på tidigare ägare och serviceverkstaden som inte löpande fixat småfel innan det har blivit allvarligare och delvis beror det självklart på din säljare som inte kollat bilen och fixat den innan försäljningen. Om bilen gått med för låg motortemp så finns risk att partikelfiltret blir igensatt i förtid. Om kompressorn till luftfjädringen inte är bytt så se till att få det gjort. Ett litet skitfel får stora följder... Kompressorn ska suga in luft genom ett luftfilter som sitter på en slang. Sugslangen är av minst sagt tvivelaktig kvalitet. Det går hål på slangen vilket gör att skitig luft sugs in genom hålet i slangen och kompressorn blir utsliten. Att byta slangen i förebyggande syfte, till en vanlig gummislang, kostar 20 kr och en timmas jobb ("skitfel"). Men när man får felmeddelande så är kompressorn tyvärr utsliten och på BMW-verkstaden går det då på 10 - 12 000 (suck...). Båda ovanstående sakerna, och en hel del annat, har jag skrivit mera utförligt om i tidigare trådar. T ex: Hål på ett turborör brukar komma på de flesta, vid 10 - 15 000 mil, om man inte fixat det förebyggande. Tätningar vid intercoolern = samma. Om man inte fixar detta så riskerar man flera problem och även turbohaveri... Dåligt batteri brukar innebära konstiga felkoder. Många har fått ta bärgare och flera har även gjort dyra reparationer på styrning/rattlås (troligen helt i onödan..?). En del av felen beror givetvis på att du och jag har tidiga bilar. Det är ju sådan som blir uppdaterat på senare årsmodeller. Alla vet vi ju att den sista årsmodellen av en serie är den bästa... (men även den tråkigaste då det redan kommit en ny modell.) |
|
|
Tja! Kompressorn är bytt på garanti en gång vid ca 6000mil. Batteriet byttes i augusti. Jag har haft den inkopplad med ctek när den stod fredag-söndag. Jag kunde inte höra den när jag provade med fler personer i bilen, kan vara den som är ur funktion. Däremot varnar den inte när jag är ensam i bilen vilket iaf tyder på att dämparna är täta. Oavsett är jag inte bekymrad, de verkar ta det seriöst och är noga med att uppdatera om hur det går. Enda smolket i bägaren är ju att jag köpte bil för att använda. Nu har jag ingen... |
|
|
Får bara hoppas att det löser sig. Kan de inte förse dig med en bil under tiden? Mvh Asken |
|
| Jag tror inte de bistår med nån bil vid en begagnadaffär. Jag får nog förlita mig på fordran mot dem för mina utgifter och utebliven inkomst | |
|
Bra en sådan här gång (och varje gång?) att man köpt av ett seriöst säljarföretag. Ibland kanske man får betala några kronor extra men det är ju väl värt när de tar det seriöst och åtgärdar allt. Kolla vertikala turboröret i aluminium till vä om kylaren och att tätningarna/ledningarna in/ut till intercoolern inte glappar och därmed läcker. Stå på dig, håll ut så ska du se det blir bra. Lycka till! |
|
|
Ja, det är en aukt. ÅF som säljer uppåt 2000bilar/år. Tror inte de smutsar ner sig då det är rätt vattentätt vems ansvar det är. Det är också därför jag väljer att gå till en större handlare och är villig att betala det extra det kostar. Det blir mindre bekymmer vid sådana här oturliga fall. Jag fick således spola bort värsta dammet från min gamla S**B som stod undangömd i vedskjulet (vedbodtrimmad!) och såklart slog igång på första kolvslaget och glatt tog mig till jobbet....utan knot. Snopet sa katten. En stilla undran, de reparationer de nu utfört och kommer att utföra lär ju likt andra arbeten ha en adekvat garanti. Således blir det här väldigt tryggt ett år framöver. Nu har liksom "alla" standardfel e61 varit på tapeten. Alltid finns det nåt positivt |
|
|
Dåså Ny kompressor Ny termostat Ny bränslepump webasto Ny parkeringssensor Från 45 till 90 grader på 7min. Helt ok bedömt. Helt annan värme i kupén nu. Återstår att se om värmaren startar imorgon. Bränsleförbrukning motorväg sjönk med 2dl mot tidigare. Samma utetemp. Från 0.79 till 0.59 på samma sträcka. Men denna gång i motvind dessutom. Sen kanske ljug-o-mätarens siffror inte är att ta fasta på men den visar iaf den skillnaden. Snabbt och seriöst agerat av firman. Bara hålla tummarna och tårna att det är slut med busigheter på ett tag |
|
|
Mycket snabbt och seriöst agerat av firman. Jag är imponerad och du verkar ha valt rätt firma! (En sådan firma skulle jag gärna vilja köpa min nästa F11:a av...) |
|
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Denna firma tycker jag du skall "hänga" ut här. Vilken snabb garantiåtgärd. |
|
Fint sa svinskiten. Efter att ha legat och kört i mototvägsfart i mer än 30min och 20min varierad hastighet, 69grader. Hrmmmssss Hur lång tid är "rätt" för att nå de riftstemp? |
|
|
Vad är optimal drifttemp på en 535d? Nu fick jag hybris och skall kolla 550'n. Vad är rätt temp på den? |
|
|
Den behöver ju nå 78 eller däromkring för att dpf regenerering ska funka. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.