|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Min svensksålda 728iA -98 har 215/65-16 98V som originaldimension enligt regbeviset, borde vara samma på denna. Sitter dock 235/60-16 102V på den nu men jag tänker byta till den smalare originaldimensionen till sommaren. Det blir tystare, snålare och billigare i inköp. :-) | |
|
Intressant detta med vattenplaning och hastighet. Jag blir ofta förvånad hur pass fort många kör på motorväg när det stundtals är väldigt mycket vatten på vägbanan. Har inget emot att gasa på när trafikförhållande och väder tillåter men tycker många bilister knappt anpassar hastigheten efter vädret alls. Mvh Johan |
|
| Det hade varit intressant att se en korrelation mellan hastighet och risk för vattenplaning.. | |
|
Sani, det är nog inte helt enkelt då det är många olika parametrar inblandade... Däckfabrikat/modell, mönsterdjup, vattendjup, underlag (hur slätt/skrovligt), temperatur, vilken bil (tyngd mm), skick på hjulupphängning/stötdämpare mm, lufttryck i däcken och kanske några parametrar till. Här finns lite intressant att läsa: Länk Länk Länk Länk Men jag håller med Jiie om att en del (allt för många) förare saknar förmåga att analysera och anpassa sig efter rådande omständigheter - de verkar tänka att om det står 110 km/h på skylten skall jag köra (minst) i den hastigheten oavsett förhållanden... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nå, nu var det så här att det var ett stilla regn, även om det hade regnat stilla ett par timmar. Torkarna alternerade mellan intervall och konstant. Men jag fick vackert lägga mig i innerfilen medans kreti och pleti körde förbi i ytterfilen..... Jag kan också ha synpunkter på mina medtrafikanter, men i den här sitautionen har jag varit förut utan problem. Skillnaden är tror jag att i en bakhjulsdriven bil gör ju framhjulen grovjobbet i vatten, medans bakhjulen förhoppningsvis (om man inte köpt en Lettlandsbil) går i samma spår och har bättre grepp eftersom framhjulen pumpat undan vattnet. Det gör ju att dom kan driva på och trycka upp framhjulen på vattnet. En framhjulsdriven bil varnar ju mycket tidigare eftersom när dom tappar greppet går ESP in och framför allt märker ju föraren det tidigare. Det kanske stod ngt om detta i Johan B:s länkar... |
|
|
Personligen tror jag att ett Hiflydäck som satt bak har betydande effekt i helheten, kinesiska däckUgoogla på HiFly) är lika med fågelskit på lacken eller båge. Någon föregående ägare har inte velat kosta på bilen lämpliga däck och valt billigaste möjliga, idioti. Nuvarande ägare vill vara seriös bilägare och kommer fixa juste däck för sin egen skull främst, vem vill krocka pga 200kr:s däck?:) Inte kollar man varje detalj in i det minsta då man köper en ny bil, det är ju sånt man upptäcker med tid. Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.