|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, har köpt en 728:a som sommar och hobbybil för att muntra upp mig. Jag blev lite förvånad när jag fick vattenplaning på motorvägen i 110 km... Är E38:an känslig för vattenplaning eller... Jag har bara kört framhjulsdrivet sista 10-15 åren så jag har kanske glömt hur det är. Det sitter Michelin Latitude HP på, och dom ska tydligen ha bra våtegenskaper. Någon som har erfarenhet? | |
|
Är en bil direkt känslig eller okänslig för vattenplaning? Beror det inte mer på hur de yttre omständigheterna faktiskt var, dvs mycket vatten på marken. Sedan efter det hur bra däcken är på att hantera vattenplaning. Bilen är väl inte direkt det första man letar "fel" på. En E38 är väl inte direkt fjäderlätt i fronten. Hur fräscha är dina däck? I år och skick. __________ Mvh Grelle |
|
Verdi |
Är det nån skillnad på fwd och rwd när det gäller vattenplaning? Extra vikt på framaxeln? Är däcken slitna? Väldigt breda? |
|
Det är original standarddimension på däcken c:a 5-6 mm. Jag letar inte fel, utan ville höra om erfarenhetsmässigt från er som kör rwd. Fwd ska ju klara vattenplaning bättre tack vare att drivhjulen "krafsar" i vattnet. Jag har Hankock på min andra bil och har inte känt av vattenplaning på samma sätt. Vid ena tillfället var det spårig vägbana och bilen tog ett skutt tills den hamnade på åsarna och vid andra tillfället var det jämn vägbana och måttligt regn. Som sagt älskar bilen och letar inte fel.. |
|
|
Du svarade inte på hur gamla dina däck är. Original dimension? Kan finnas flera, skriva istället vad det är för dimension så förstår vi bättre. __________ Mvh Grelle |
|
|
Michelin Latitude HP?? Stämmer det verkligen? Det är ett däck för SUV-bilar! Frågan är som sagt vilken däckbredd du har och framförallt hur mycket vatten det var! Transportstyrelsen och SMHI gick ju ut i går och varnade för stora mängder vatten på vägar i södra Sverige och uppmanade bilisterna att köra försiktigt och sänka hastigheten... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Min erfarenhet är att däck med v-mönster som skickar ut vattnet åt sidorna fungerar mycket bra i de flesta fall då det är mycket vatten på vägbanan. Däck med mer eller mindre fyrkantiga klackar och smala längsgående spår i mönstret kan vara lite sämre trots bra mönsterdjup. Då vi har mycket regn och många nedkörda vägbanor med spår, så är det en faktor som jag tycker ska ha ganska hög prioritet vid däckval. På ett bruksfordon är det värt att offra lite av "supergrepp på torr asfalt" till förmån för våtegenskaperna. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag håller med Anders-72, grepp i blött och förmåga att motstå vattenplaning är egenskaper som är viktigare egenskaper än både tex rullmotstånd och ljud. För att få en så vetenskaplig och objektiv jämförelse som möjligt mellan olika däck och vad de presterar så rekommenderar jag starkt att läsa olika däcktester (Vi Bilägare, AMS, Ny Teknik, osv osv osv). Alla andra jämförelser mellan privatpersoner är fullständigt nedlusade med variabler som gör jämförelser helt oanvändbara. @opticrob : Vilka mått hade dina däck? Vilket lufttryck? Var däcken rätt på bilen (många däck är rotationsbestämda och monteras de fel så kan tex egenskapen att motstå vattenplaning reduceras)? Hur slitna var däcken? |
|
V-mönster har ingenting att göra med om ett däck har bra eller dåliga vattenplanings egenskaper. När bilen kommer upp i +70-80km/h är vattnet så trögt att det inte hinner pumpas bort på några millisekunder på sidan. Det som avgör är hur mycket öppningar det finns på däcket, dvs hur mycket vatten däcket kan svälja innan det börjar plana. Mycket spår och klackar = bättre på att svälja vatten. Kolla mönstret på Michelin Pilot Sport 3. Vikten på fordonet spelar också roll. En buss eller lastbil planar mycket sällan trots dåligt mönster, men pga sin vikt på 20-30-40 ton så pressas vattnet undan. |
|
| Det sitter 215/65-16 på bilen. Rekommenderat lufttryck på bilen är 2.0 fram. Jag kör med 2.2. Är också noga med mina däckval,och kollartester och läser produktinfo på tillverkarnas hemsidor. Dessa däcken satt på när jag köpte bilen för knappt två månader sedan. Konklusionen är i alla fall att ni som är vana vid bakhjulsdriften har något speciellt besvär.med att köra i regn, och det var väl mest det jag ville veta. :-) Tackar för input. | |
@opticrob : Låter som du har koll på både däck, mönster och tryck - mer än de flesta bilister :-) Men dubbelkolla att rotationsriktningen är korrekt (om däcken är rotationsbestämda såklart) - kan vara lätt att man råkar missa det. Men är det verkligen Michelin Latitude HP? Känner inte igen däcket. EDIT : Såg nu att däcket är inget ovanligt, men kände inte igen pga det är mer riktad mot 4x4 precis som Johan B säger. Men de behöver inte vara sämre på tex vattenplaning för det (men mönster och gummiblandning är ju gjorda för att bättre klara andra underlad än bara asfalt samt ett lite högre lastindex gissningsvis). Under alla mina bilintresserade år har jag inte läst någon bok, tidning, teknisk litteratur eller däckstillverkare som gör skillnad på framhjulsdrivna och bakhjulsdrivna bilar när det kommer till vattenplaning. @opticrob : Vilken källa uppger att "fwd ska ju klara vattenplaning bättre tack vare att drivhjulen "krafsar" i vattnet"? Sen kan du helt enkelt råkat ut för vattenplaning. Det finns ju fysikaliska gränser och även det bästa däck når sin gräns vid någon hastighet och vattendjup. Nu minns jag inte till 100% säkert, men vill minnas att många däckstester (vattenplaning) görs vid 5 mm vattendjup och de flesta däck har börjat vattenplana redan vid 80 km/h. Så det behövs bara lite uppkörda vägar och mycket regn (och det har vi gott om i Sverige) och vanlig laglydig hastighet (tex 80, 90, 100 och 110) för att vattenplaning ska kunna uppstå i en vanlig personbil. |
|
En framhjulsdriven bilen är att föredra när man får vattenplaning pga det är mindre risk för överstyrning. Rotationsriktningen påverkar inte vattenplaningsegenskaperna utan mest däckljudet. Det är mönstret som "sväljer" vattnet och då spelar rotationsriktning mindre roll. |
|
Stämmer, däcksljudet är nog det som är påverkas tydligast av fel rotationsriktning. Men beroende på däckets mönster och konstruktion kan även andra egenskaper försämras till viss grad. Men förmågan att motstå vattenplaning försvinner ju såklart inte om man har fel på rotationsriktningen, det är som Marin säger att däcket ska "svälja" men även pumpa ut vattnet åt sidorna. Beroende på mönster kanske kan utpumpningen bli något mindre effektivare om man har fel rotationsriktning. Ja, fast framshjulsdriven är ju isåfall att föredra även i halt väglag då risk för överstyrning är mindre. Men denna skillnad håller ju på att reduceras i och med att ESP blir allt vanligare. När det gäller risken att råka ut för vattenplaning så ser jag ingen skillnad mellan framhjulsdriven eller bakhjulsdriven. |
| Det är ju konstigt i.s.f. att däcktillverkare och stora återförsäljarkedjor förordar- V-format mönster för ökad slask- och vattenevakuering. Bredd på spår och mönsterdjup är säkerligen viktigare faktorer än mönstrets utformning, men jag tror att det finns en viss effekt av ett V-mönster. Nackdelarna med detsamma brukar vara högre vägljud och större spårkänslighet då de börjar bli slitna. | |
Info från Michelin om ämnet mönsterdesign Länk Här är lite från Yokohama Länk Yokohama nämner att just rotationsbestämda däck förlorar en del av sin vattenavledningsförmåga om de vänds fel. |
|
Teknikens värld gjorde ett test där de provade rullriktningsbestämda däck åt båda rullriktningarna och deras slutsats var att det inte gjorde någon skillnad i våtegenskaper men däremot var det märkbar skillnad i ljudnivå, där ett "felvänt" däck bullrade betydligt mer än ett som rullade i avsedd riktning. Som redan nämnts är vatten väldigt "trögrörligt" i högre hastigheter där däcken vattenplanar på 5mm vattendjup. Däremot kan det säkert vara så att ett "pilformat" mönster har större vattenevakueringsförmåga (härligt ord!) vid lägre hastigheter och därför klarar större vattendjup vid en given hastighet som är relativt låg. När det gäller TS och vattenplaningen: Då däcken är avsedda för SUV:ar kan det vara så att de är designade för tyngre fordon och därmed inte har optimala egenskaper på en personbil... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Funderade faktiskt varför inte någon gjort ett sådant test, tackar för den infon Johan B! Ja, det låter logisk att i högre hastigheter minskar betydelsen av vattenevakueringsförmågan (det går säkert att räkna ut hur mycket effekt om man börjar räkna på vattnes volym/vikt som måste transporteras en viss sträcka på en viss mycket kort tid). Infon från de olika däckstillverkarna är såklart färgade. Om däckstillverkare X har valt att ha få eller inga v-formade/pilformade i sitt sortiment (av olika anledningar) så kommer de såklart inte att basunera ut att denna typ är överlägsen inom ett visst område. Däck är något vansinnigt komplicerat och är en enda massiv klump av kompromisser :-) |
|
Mycket input :-) Det är förstås däcken som är boven i dramat vill jag tro, bilen är ju dessutom ovanligt spårkänslig. Antar att förra ägaren slängde på dessa SUV däck för att de borde ha större bärighet eftersom Bumsen är en ganska tung bil, alt var det den dimensionen som fanns på skroten just då :-/ Dom är från v46 2008 så helt färska är dom inte. På bakaxeln sitter någonting så spännande som HIFLY .... Jag ska ställa av till helgen och kommer ut till våren med nya fräscha däck. Däremot har jag svårt att förstå att rullriktningen inte ska ha ngn effekt på våtegenskaperna som TV testade. De är ju ganska seriösa reportrar och som Bmw-slangen skrev - rätt rullriktning ökar ju signifikant vattenavledningen. ffa när man lägger ner så mycket forskning på sajpning och mönster, så ska man ju inte kunna vända dom hur som helst. |
|
|
Problemet är som sagt att vatten blir väldigt trögrörligt när hastigheten är hög - och 110 km/h är väldigt hög hastighet för vattenplaning! Vattnet tar helt enkelt den enda väg som finns, oavsett om det är framåt eller bakåt eller åt sidan - det avgörande är hur mycket utrymme vattnet har att ta vägen i däckmönstret, precis som Michelin antyder i länken. Om jag minns rätt testade TV typ tre fyra olika däck som alla var rullriktningsbestämda och ett av däcken blev marginellt (men det var typ under en km/h eller så) bättre i angiven rullriktning när det gällde vattenplaningsegenskaperna och de andra däcken kunde man i praktiken inte se någon skillnad prestandamässigt i väta oavsett rullriktning. Däremot påverkades bullernivån markant vid "fel" rullriktning. Deras slutsats var att däckets förmåga att "svälja" vattnet var avgörande och inte hur mönstrets riktning var eller åt vilket håll de rullade. Dock var vattennivån som sagt "vanliga" 5 mm och hastigheterna låg troligen runt 80 km/h eller så för vattenplaning. Man får inte glömma att däckmönster är lite av en modegrej och om däckets mönster ser "häftigt ut", säljer man fler däck... Att blanda olika däckmärken eller modeller fram och bak, är direkt olämpligt på en BMW - de är känsliga och har du olika märken fram och bak får du väldigt ofta nervösa och ibland farliga vägegenskaper! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
HP fram och HiFly(gör att den flyger högt över vattenytan?) bak, nog inte någon tidigare som varit lika noga som du. Är inte 235 60 16 standardmonterad dimension på sommardäck när man använder originalfälg har jag ett minne av på E38. Skulle vara om 728 har annorlunda. E38 är en tung bil med allt vad det innebär. 20.000mil kan vara en tid då man kan titta till skick på fram och bakvagns leder och bussningar. Är den spårig kan en 4-hjulsmätning och inställning vara att betänka, speciellt indikerande är om ratten inte står exakt rakt vid färd rakt fram. Sommardäck är ju iaf billigare på vintern i vissa fall kan man ju glädja sig med. Grattis till bilen! Asken |
|
|
Tack Asken för det. Jag har mest njutit nu, för på släta vägar går den ju drömmen. Men det blir en översyn i vinter. Besiktningen hade inget att anmärka på förutom en trasig uttorkad bromsslang bak, men helt klart ska framvagnen kollas. Uppskattar den trevliga stämningen på forumet, det ska bli ett nöje att hänga här och lära sig och få tips. Vissa forum har en go stämning, andra har jag lämnat fort nog :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.