|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Tycker det känns rätt dumt att låta sitt bilval styras av logotyper istället för egenskaper. Touareg är en BRA bil. ------- //Lövet |
|
|
Nja, det där med VW=Porsche är väl en bedömningsfråga. Tycker man det så kan man väl lika gärna säga att BMW 120d är samma bil som Merca A 220. Båda två är tyska kvalitetsbilar i golfsegmentet, båda har diesel och ca 180 hkr och båda har massor av Bosch-komponenter. "Det är mest lite design som skiljer i detaljerna". Eller... ? Själv tycker jag skillnaden mellan BMW:n och Mercan är milsvid.För BMW:n är en BMW! |
|
|
Det är varje persons rättighet att tycka det är dumt att delvis välja bil efter logotyp, men sanningen är att de flesta trots allt låter sig påverkas av det. Att dessutom påstå annat i ett märkesforum blir paradoxalt och ironiskt i ordens sanna bemärkelse. De som "inte bryr sig" är väl typiskt Skoda-ägare som påstår att det "i princip" är en Audi. Som en kille på jobbet som köpte en Skoda Fabia som "var nästan samma som Audi A3 och VW Golf". Detsamma gäller Touareg/Cayenne. Tillåt mig himla med ögonen. Jag betvivlar inte att både Skoda och VW (Touareg) är bra bilar, men det har ingenting med logotyper att göra. Och ska man hosta upp 400 tKr på en SUV så vill man ha nog ha det där lilla extra (design/status/flärd/prestanda/upplevd kvalitet/etc.), vilket Touareg varken har eller förmedlar. |
|
|
I mina ögon förmedlar Touareg en mycket medveten köpare och inte nån ängslig statustörstande individ. En bra signal tycker jag. ------- //Lövet |
|
|
Jag var själv spekulant på den senaste versionen av Touareg när den kom. Väldigt trevlig bil att köra, speciellt i kombination med luftfjädringen. NU föll valet för egen del på Audi A6 den gången. Men att säga att det är typ samma bil som en Cayenne är lite missriktat. Kolla på Macan/Q5. Viss de delar bottenplatta osv. Men Macan är en väldigt mycket mer förfinad produkt. Mvh/ Niclas |
|
|
"Medveten köpare", huvudet på spiken. Skoda, VW, Volvo, japsar, osv. Min Honda Civic är ett "medvetet köp". Prisvärt. Praktiskt. Trevlig. Hög kvalitet. "Helt OK". Porsche/BMW/Mercedes/Ferrari/Lambo är inte för "medvetna köpare". Det KAN vara för "statustörstande individer", absolut. Det kan också vara för de som söker premiumvaror med det där lilla extra. Det som det inte finns plats för inom prisramen i den "medvetna" kategorin. Kom igen killar, att förneka detta på ett märkesforum för BMW är väl ändå att ta i, va? :D |
|
|
Förnekar inte att det finns de som köper på grund av det. Dock håller jag statusen (om vi nu ska gå in på det) på Tuareg långt över Skoda, Volvo, Honda mfl. ------- //Lövet |
|
Verdi |
För mig är det enkelt. Jag vill ha dieselsexa med lite kraft, automat och rwd/4wd. Har lite svårt med Audi efter incidenter förr och Mercedes tilltalar mig inte riktigt heller. Finns inte så mycket att välja på då. Vilka alternativ har jag om jag inte vill ha en SUV? |
|
Har ju själv en cayenne och tycker att en touareg är ett vettigt köp om man är ute efter mest bil för pengarna. Första generationens Cayenne innehåller i stort sett samma komponenter som en touareg, Enda skillnaden är motorn och lite styvare chassikomponenter. drivlina exakt samma. Luftfjädring är samma, växellåda samma + massor med andra småkomponenter som är VW. Men sen uppskattar jag ju min Cayenne Turbo där allt är läderklätt, alcantara i taket, superbra stereo, bra drag och att det står porsche på ratten :) Jag ser inte det som något negativt att den delar komponter med touareg, det gör ju bara att det är lättare att få tag på delar till hyfsat pris |
|
|
Jobbar på VW-verkstad och skulle med min högst begränsade inkomst helst inte köpa en "äldre" Touareg eller Cayenne. Vanligt med komplicerade el-fel samt problem med luftfjädring och automatlådor. De kan lätt kosta hela värdet i reparationer på ett bräde, en anledning till att de är billiga i inköp. Dessutom väldigt få mekaniker/tekniker som kan med dom, en allverkstad kan man i princip glömma... MVH Christofer |
|
|
Den här diskussionen har gått off topic för längesedan så jag kan väl lika gärna fortsätta :) Jag ska inte säga emot dig crille, eftersom du har den erfarenheten. Men min uppfattning efter att ha läst på mycket om bilen på amerikanska forum är att de har en del typfel men att det oftast inte har några jätteproblem. Finns ganska många såna här bilar i USA :) Men jag är intresserad av vilka fel som är vanliga. Elfel har jag hört om och det är de värsta felen enligt mig. Svårt att hitta källan till felet och det kan bli hur dyrt eller billigt som helst. Jag har klarat mig bra från dessa som tur är, har bara en blinkers-lampa fram som glappar lite när det är kallt. Några typfel du hittat? Automatlådorna brukar få dåliga ventilhus. Ryckiga växlingar mellan 4-5 växel. Jag har skickat mitt ventilhus på renovering, inte allt för dyrt, men tråkig grej att behöva göra. Annars har jag inte läst om några problem med lådorna, vad har du hittat för andra fel? ett annat vanligt fel är stödlager som blir dåliga och måste bytas. luftfjädring kan funka dåligt eftersom kompressorn har svårt att få upp tryck, detta är ett vanligt fel som är jättelätt lagat med ett kit för ca 300kr. Lufttfjädringen fram har aluminiumanslutningar som brukar ärga och leder till läckage. vilka andra problem med luftfjädring har ni erfarenhet av? min uppfattning är att det ofta blir väldigt dyrt att lämna in till verkstad om man har en sån här bil. Många renoverar inte saker utan de byter hela komponenter typ växellåda eller kompressor till luftfjädring på gott och ont. Blir ofta väldigt dyrt. sen är det såklart viktigt att man tar hand om en sån här bil med några år på nacken, byta alla oljor i motor, låda, fördelningslåda, diffar osv annars kan det bli dyrt. Porsche motorerna är en annan historia, V8orna utan turbo brukar få skrapade cylinderväggar, en teori är att de inte klarar kallt väder..nånting med att kolvarana expanderar snabbare än blocket.. lite ironiskt med tanke på vad det är för typ av bil. Turbo åttorna har smidda kolvar och extra munstycken som sprayar kolvarna med olja under körning så de brukar klara sig bättre. V8orna har också plaströr under insuget för kylarvatten som brukar spricka, verkar vara ett jäkla jobb att byta. porsche 6orna är i stort sett VW VR6 motor rakt av, brukar funka bra vad jag förstår. Runt 20k mil kan kedjorna bli dåliga och behöver bytas. Porsche är inte vad de en gång var. På 80- och 90-talet gjorde de bilar med riktigt fin kvalitet. Körde en gång en 968 med 32 000 mil den gick hur bra som helst, hade lika gärna kunna gått 12 000 mil. De sämsta bilarna verkar vara 996 en sån skulle jag inte ta i med tång, motorerna jättekänsliga, många olika faktorer som leder till diverse ras. 996 turbo har dock en bättre byggd motor. VW motorerna i touareg har nog sina problem också men min uppfattning är att de klarar sig bättre. Ursäkta alla för mitt monsterinlägg... jag tycker bara sånt här är så kul att skriva om. Skulle startat en tråd istället kanske :) |
|
|
Vilka årsmodeller snackar vi om när det är tal om "äldre" Touareg och Cayenne? Jag tvivlar på att det är lika mycket fel på en -11:a som förra generations -06:a t ex. I övrigt håller jag med om att Touareg är en fin bil. Precis som Heden valde jag just mellan en Touareg och min nuvarande bil. Jag hade personligen inte köpt en Touareg utan luftfjädring. |
|
| Som uppföljning på denna tråd (för den som vill skriva in i sin intressebok) föll det trots allt på en Cayenne 958 uttagen i april 2011. Bilen är i riktigt fint skick och har den utrustning jag vill ha. Fick riktigt bra betalt för X1an så det var lite slump att det föll på en cayenne trots allt. Får se vad som ryker i värdeminskning på 2-3 år nu... | |
| Grattis till nya bilen :) | |
|
Ja, grattis till bilen! Men visst har du haft den ett tag nu? Återkoppla gärna med erfarenheter då vi är lite i valet o kvalet med bilar. Frun känner sig inte riktigt trygg i vår g-wagen nör hon ska dra släp. Har lånat en touareg -13 204hk som fungerat väldigt bra och varit klart roligare att köra än passaten. Mvh Thomas |
|
| Thomas: Länk något i denna stilen? Brutalt fin va denna iaf. | |
|
La upp lite bilder, mest från handlaren på garaget Länk Ja vi hämtade den i mars, har väl hunnit med ca 300 mil. Lätt obalans i 21"fälgarna i högre hastigheter med friktionsdäck som inte blir riktigt bra så de ska byta ut till sommardäck nu istället. Däcken som är kass sannolikt. Platinum cars är ett föredöme att ha och göra med både före och efter affären. Hade andra bilhandlare förstått vikten av kundrelationer även efter affären så... Så här långt är vi mkt nöjda, det som jag upplever som bättre mot flera andra bilar i klassen är baksätet, både utrymme och komfort. I övrigt är det en trevlig känsla med Porsche :), inredningen tilltalar mig med sluttande paneler uppåt osv. Känns tightare. Hanterar dålig väg riktigt bra trots hjulen och ligger i sammanhanget bra på landsväg när den pressas hårdare. Sen är varvet lågt, runt 2000rpm i 130 har jag för mig. Min bättre hälft älskar bilen, dels är det en fantastisk bra och användbar familjebil som känns trygg och bra på vägen, sen är Porsche-känslan nice även om den tilltalar mer på nördtarmen så klart :) |
|
| Förlåt Fredrik. Länken va till dig och inte Thomas. ; ) | |
| Snygg! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.