|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag försöker spekulera lite i vilken bil som i längden kostar mest att äga om man satsar på en beg storsuv från 2011. Kommer den dyrare bilen hålla ett likvärdigt värdetapp i kronor? Kommer den billiga tappa ännu mer för den inte är fin nog? De jag försöker spekulera i... Beg Porsche Cayenne -11. Ca 450k, vi pratar alltså de billigaste i nya karossen med diesel som finns på marknaden just nu. Kommer den fortsatta värdeminskningen plana ut likt äldre 911 som håller värdet relativt bra. Vad kostar värdeminskningen på 2 år och 3000 mil rimligen. Karossen är relativt ny, facelift har just kommit, Porsche har ett gott rykte och andrahandsvärdet förefaller vara mkt stabilt när det börjar plana ut. Flera av dessa har ju idag rullat ca 4 år i trafik. Sen har jag tankar på beg BMW X5 -11 under 10k mil, de som ligger i prisklass 300-350k på blocket, dvs främst 30d och inte så många i urvalet. X5 har hängt med länge även om denna har ny växellåda och FL. Bilen känns fortfarande fräsch (subjektivt tyckande) men nya X5 kommer mer och mer och bara modellen innan FL känns gammal idag tycker jag. Sist, Touareg -11, under 10k mil, de som ligger för under 300k till en bit över. Billigare än motsvarande X5. Men ett VW märke i fronten känns spontant inte lika bra även om den delar mkt med Cayenne. Fördelen är att modellen kom -11 och nu får FL., de flesta är dessutom välutrustade med nav, kamera, luftfjädring, drag, värmare osv osv. Tittar man på andra vw modeller förefaller golf och tiguan hålla värdet bra medan passat sjunker som ett blysänke... 10.000.- spekulationsfrågan är, hur mkt skiljer rimligen dessa vagnar åt i värdeminskning på 2 år och ca 3000 mil i faktiska kronor och inte procent. Lurar man sig själv fullständigt om man vill hoppas att Porschen behåller procentuellt högre värde än t.ex touareg nu efter 4 år i trafik och stor del av värdeminskningen är tagen? I slutsumman är det ju trots allt pengar och inte procent som kostar. | |
|
Kr i totalkostnad per mil vs inköps- och försäljningspris är det få beaktar. Tar lite tid att sammanställa, dokumentera och så vidare. Har man gjort det ett par gånger i livet vet man vad man pratar om även om bilar, marknad och tider förändras. Jag hade gått på mellanalternativet. Jmf även försäkringskostnader, service samt däck, 19" RFT kostar lätt 4-5kkr om man inte går på rätt lev och det är definitivt inte Däckonline.Dessa tre är stora engångsposter i förhållande till bränsle som är konstant. Cayenne är den enda P som har vagnskadegaranti. Tror det bara gäller 6 cyl vad jag läst tidigare. Hundra k mindre att ligga ute med är en grej som är bra, man har bufferttillgång. Svsåld med så låga mil som möjligt med så mkt tur som möjligt, vinterdäck och till bästa pris är väl allas önskemål?:) Gör gärna en uppställning av uppskattade årliga kostnader i jämförelse och posta. Ju billigare bil ju mer utrustning verkar det vara som? Betänk att november är den tid på året man får som allra bäst betalalt för SUV och 4hjulsdrift. Vår och sommar är människor betydligt mer intresserade av taklösa objekt. Själv hade jag aldrig köpt folks större än Golf eller Passat men det hänger ihop med personliga åsikter. Risken att byta märke finns inte men mer resonemang kring bruksis. Värdeminskning så? Spannet 130 kkr och plus minus 20% vågar jag gissa på. Påverkan är risker för rejält höjt dieselpris, nya skatter m.h.t. Mp i regeringen och tunga SUVar för att nämna några. Om du satsar på X3 F25 med 28i el 30d tror jag minskningen blir lägre, SAV börjar helt enkelt bli mer poppis även om det sker långsammare än när SUV expanderade sin marknadsandel för ett antal år sedan. Mvh Asken |
|
|
"Kommer den fortsatta värdeminskningen plana ut likt äldre 911 som håller värdet relativt bra." Det kan jag aldrig tänka mig när det gäller Cayenne, den kanske håller värdet skapligt på kort sikt men när den får några år på nacken så kommer den bara att fortsätta rasa. Skulle tro att begagnade Cayenne får det värdemässigt tufft om några år när det kommer att finnas gott om begagnade Macan på marknaden med. |
|
|
Ja det klart Macan lär så klart påverka... Politiskt läge tror jag själv påverkar ganska lite i sammanhanget, är ekonomi och förbrukning främsta köpargument så köper man varken Porsche eller BMW öht tror jag. Känns ju ändå som suv blivit billigare att köra med åren, skatten på en touareg idag ligger väl på ca 4-5k 2007 kostade motsvarande 11k om jag inte missminner mig helt. |
|
|
Touareg med V10 diesel som tidgare hade 11k i skatt är nere nånstans 8-9 nu, inte lägre. De nya modellerna med låg skatt har oerhört mycket lägre CO2 utsläpp. Prisfallsmässigt kommer Cayenne vara en dyrare Touareg, aldrig en 911. ------- //Lövet |
|
|
Tror Cayennen lär kännas fräschast om 3 år - den får en facelift nu i dagarna och kommer inte i ny modell förrän om ca 2-3 år? Detta brukar vara viktigt för andrahandsvärdet. Macanen är alldeles för liten för att ta presumtiva Cayennespekulanter, de är två helt olika typer av bilar för olika behov. Dock lär den blir dyrast att äga ur ett helhetsperspektiv jmf med Touaregen. |
|
|
Jag tror absolut att Macan kommer att påverka Cayenne i början. Skulle tro att många som åker Cayenne gör det pga bilmärket och inte storleken på bilen. Dvs, dom ville ha en Porsche-suv och köpte den som fanns. Nu när det finns ett mindre alternativ är det säkerligen en del som kommer gå ner en storlek från Cayenne och köpa en Macan istället. |
|
|
finns säkert de som bara kör Cayenne pga av märket men främst tror jag Macanen kommer ta nya kunder till Porsche än kannibalisera, precis som X3 gjorde en gång. Kul anekdot - Enligt en PC säljare så ångrade två av de första kunderna i SE sina Macaner direkt vid leverans (köpt osedda) pga storleken - och la in beställning på faceliftade Cayennen... |
|
Terry N |
Har precis köpt en Touareg -11. Har velat testa suvsegmentet ett tag, och så dök chansen upp att köpa en touareg av en bekant som ska flytta utomlands. Så jag gjorde egentligen ingen ekonomisk kalkyl jmf med ovan bilar, bara lite jmf med X5 isf. Gick mkt på att konstruktionen är nyare, luftfjädring, mer utrustning för pengarna, och att min bil inte har gått mkt. under 4' mil. Bilen har nödvändig utrustning tycker jag. Luftfjädring, NAV,Sportpaket,Premiumpaket,Lastpaket,Värmare. Dock var jag lite skeptisk till ''folkakänslan'' visst blinkerspak och elhissknappar är från koncernen, dock på det stora hela är jag helnöjd. Mkt bra fjädringskomfort som kan ställas i sport,komfort, normal, bra styrkänsla, bättre än Q7 tycker jag. |
Terry N |
Skatten på 3 liters motorn ligger på 4600 kr/år. Har försäkrat hos volkswagen märkesförsäkring, lite billigare än folksam, ca 10000 kr /år. +40 villa, eget garage, norrort stockholm |
Verdi |
Är nog svårt att spekulera i andrahandsvärden på det sättet. Räkna värdeminskning på 15-20% per år. Dyrare bil ger i regel mer värdeminskning. Vill du ha en Cayenne så köp en men lura inte dig själv att tro att det blir billigare än en X5 eller Touareg. :) |
|
Ja det är nog så att jag lurar mig själv om jag vill få Cayenne till ett (i sammanhanget) ekonomiskt alternativ. Ingen av bilarna är ju några sparbössor, det är ju inte huvudargumentet till att köpa biltypen, men nu när jag tittat, klämt och känt lite mer kanske det inte känns helt motiverat att betala ca 150k mer för motsvarande cayenne jmf med touareg som i sammanhanget känns som ett fynd prismässigt... Terry N - tack för din erfarenhet, finns inte så mkt "ägarskrivet" om touareg, stora fördelen med touareg jmf med X5 är i min värld mer utrustning och nyare som modell, sen är jag skeptisk mot luftfjädring - en vän har det i sin -08 som rasade och det gick lös på nära 50k att fixa.... |
|
| Är för övrigt mer o mer sugen på bensinare igen och då faller denna storleksklass för mig, där hade en X3 35i varit mkt intressant... Ovanliga och ibland lustigt specade dock. | |
| En cayenne har nog inte så bra andrahandsvärde som man kan tro. Jag har en jättefin cayenne turbo -05. Omöjligt att sälja för vettiga pengar. Är säkert annorlunda om det är en diesel förstås. Köp en touareg istället, i stort sett samma bil som cayenne. | |
| Vad är en vettig peng, 540Touring? Har själv en Turbo 06'a. Köte den för 180' vid 10.000 mil. Så galet mycket bil för pengarna. | |
| 180' hade varit en vettig peng! Men min är ju -05 och har nu gått 12k mil. Men verkligen galet mycket bil för pengarna! Men anledningen till att de är billiga är ju att de kostar en del att försäkra och drar 1.8 l/milen :) | |
Terry N |
Nej, inte så mkt ägarskrivet i sverige, hittade en del i england och tyskland, så jag vågade slå till :) Ja, luftfjädringen är en riskfaktor. Dock har jag inte läst att det har varit några problem på den nya versionen...än. |
| Luftfjädringen i de äldre cayenne och touareg verkar funka bra utan större problem. Jag renoverade min kompressor. Kostade 300kr och var gjort på en timme :) Inga problem sen dess. Bör inte vara några problem med de nyare heller. | |
|
Styvt räknat så halverar ju de flesta bilar sitt värde på tre år, varför skulle något annat gälla en Cayenne eller X5 eller Touareg? Ingen av dem är ju direkt någon fantastisk entusiastbil? |
|
|
Håller med AlexanderK. 99% av bilparken värdehalveras på ca 3.5 år, oavsett om den är gammal eller ny. Allt annat får anses som ren och skär bonus vid försäljning. Visst, någonstans på vägen i slutet (15+ år) så planar det ut (30-50 tkr) men det är inte aktuellt i denna diskussionen. Sen ställer jag mig lite frågande hur man kan vara spekulant på Touareg och Cayenne samtidigt. I den här prisklassen vill man väl inte ha ett VW-märke på ratten? |
|
| Varför skulle man inte vilja ha ett vw märke på ratten? I stort sett samma bil men till ett bättre pris. Visst är inredningen lyxigare på cayenne, men annars är de mer lika än man kan tro. Det sitter mycket saker med VW märke på i Cayenne | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.