AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
21.711

Är det någon här som åker 4-serie cab än då?

Sida 2 av 3
Jag skulle heller aldrig köpa en dieselcab. Lyckan var sommaren när jag rattade en M3 E93 och få både motorljudet framifrån och avgasljudet bakifrån. Jag skulle då hellre köpa en sådan, än en ny 420d eller 430d cab. Okay problemet blir ju betydligt högre driftskostnader men det kompenseras med högre lycka i hjärtat :-)

/Anders
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
KN menar mest bara på att en 4-cyl bensinare a la 170hk inte är så värst upphetsande det heller. Då åker jag hellre en 6-cyl diesel på 258 hästar.

Vi får nog kommer överens om att vi inte har samma åsikter. Jag som faktiskt trivs att åka diesel, och har haft diesel i ca 22-23 av mina 30 bilar jag ägt är ganska vad vid det en diesel erbjuder.

Självklart skulle jag helst åka en 435i eller M3/M4 cab men det är ju bara att erkänna att ekonomin inte är obegränsad.
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
nikeman, kan du förklara vad du menar med att det är motsägelsefullt med känsla och 120i ?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Han skrev ju det i posten alldeles ovan din. Jag tycker nog också att en 30d motor tilltalar mig mer än en 20i. Visst är det en råare gång i 30d, med bättre effekt och jag tilltalas faktiskt av dieselsexornas ljud vid gaspådrag.

Däremot körde jag en 435i i Alperna under 10 dagar i somras och det hade varit mitt förstaval alla kategorier i en 4-serie.

Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Skulle också i alla lägen föredra 3.0d framför 2.0i även i en cab.

-------
//Lövet
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Nej det skrev han inte. Han skrev ngt som han påstår jag har menat!!!

Men för vissa är körkänsla och körglädje = hög motoreffekt. Konstigt tycker jag. Se tex på Mazda Miata. Liten bil med beskedlig effekt men otroligt mkt körglädje o körkänsla. Känsla är så mkt mer än motoreffekt.
Vill man ha körglädje och känsla så är 1-serie en av de bättre alternativen, även med mindre motorer.
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
3.0d och 2.0i är väl inte i samma prisklass eller har jag missat ngt?
Är det inte 2.0d och 2.0i som är jämförbara i så fall?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Du skrev väl tidigare att du absolut inte skulle välja diesel i en cab? Och en 430d är en diesel som jag hellre kör än en 420i som är en bensinare. Sen tycker jag att Nikeman förklarar vad han menar, men om du inte nöjer dig med det så får ni ta det i powerpost.

Nu pratar vi om olika modeller av 4-serien. Hyfsat försumbart hur stor viktskillnad de olika motorerna ger, så då är chassit och bilmodellen oförändrad. Alltså tycker inte jag det är relevant att blanda in Miata, för det är inte en variant i 4-serien.

Känsla är mer än motoreffekten, helt sant och dieselsexorna har känsla. Inte givet att jag föredrar 28i före 30d och de är lika i effekt. Där är det känslan som avgör. Nu har jag inte kört någon av dessa så jag kan inte säga vilken jag föredrar. Är faktiskt bara 435i och 320d jag kört av senaste 3/4-serien tillräckligt mycket för att kunna uttala mig.

Att 1-serien absolut spöar 3/4-serien håller jag inte med om. Tror det var i en gammal Automobil där de jämförde 330i -05 och 130i -07 och 330i var snabbare i konbanan. Alltså är det inte automatiskt så att en mindre serie är bättre körkänsla eller köregenskaper. Men det kan vara så, men inte med automatik.

Sen så var det du som kategoriskt avfärdade diesel, då jämför jag diesel med bensin och tycker att en starkare diesel är trevligare än en svagare och cylinderfattigare bensinare. Så för min del är det inte så enkelt att bränslet avgör, det finns mycket mer i en motor som spelar in för mig.

NiKeMaN
BMW 118d 2008
Som jag tidigare skrivit så verkar du hålla hårt på din sak och för att inte tråden ska spåra ur så är det bättre vi kommer överens om att vi inte är överens.

Och jo. Jag skulle alla dagar i veckan välja en 120d cab framför en 120i cab.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det avslutande stycket gällde ju varför jag inte jämför 420i mot 420d...

KN
Mercedes C-klass -15
Ja väljer du 120d cab framför en 120i cab då prioriterar vi väldigt olika. Lycka till med köpet!
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Grelle mitt sista inlägg 09.49 är inte riktat till dig då det skrevs samtidigt som du skrev ditt. Det är mer syftat på KN.

Yes. Men därmed inte sagt att jag hellre väljer en 420d jämfört med en 428i. 28i motorn är Riktigt pigg att köra. Härlig karaktär och ett gött motorljud som förvisso förstärks lite i kupén men det gör ju inget.

Precis som Grelle skriver så håller jag med om att det är så mycket mer som spelar roll än bara bränsletyp.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Nikeman, det är jag med på. Mitt inlägg (09.49) var inte heller riktat till dig, utan en fortsättning på mitt lägre inlägg från 09:48.

NiKeMaN
BMW 118d 2008
ÅÅÅååååååå så jäävla långt det är kvar till vecka 18 då!!!
Och jag åker Skoda Felicia 1998 under tiden! Fy fan vad liver är orättvist!! ;)
Ni
307
Nicklas_A
M3 e46 - 03 LSB

e91 325i M-sport - 07 (såld)
e46 325ci M-tech II 04 (såld)
Z3 coupe 2.8 M-sport (såld)
har du beställt en ny?? :)

Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Ajjemen.... Leverans v18 :)
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Det närmar sig i alla fall....! Skrev på papper i mitten av december och blivit lovad leverans sista veckan i April... Gaaah varje solig dag nu svider som fan! Jag vill också åka CAB!!! :)

Helt otroligt att det ska behöva vara så förbaskat jävla lång leveranstid! :(

Istället sitter jag och skaver runt i en gammal Skoda Felicia i väntan på min bil! Hmpz!!!
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Har visst missat att skriva här... Men bilen är uthämtad och ca 150mil är redan avverkade :)

Bilder finns på min Garaget-sida: Länk

DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Mycket fin bil. Gillar särskilt färgvalet. Hoppas på en bra sommar!
Gratis till bilen. Jätte fin färg kombination. Väntar själv på att få bilen godkänd från jobbet innan det når säljaren. Sen väntar en lång period till slutet av juli skulle jag tro. Blev en gran coupe 420d för min del.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.