|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Tjena! Nu när det har gått ett tag... Är det någon här som köpte sig en 4-serie cab under sommaren? Är ni nöjda? Använder ni bilen även nu i ruskiga Oktober? För och nackdelar med era bilar? Några nackdelar alls? Själv åker jag X5 x40d för tillfället. Hade ju planerat att köpa en 4'a cab i somras men tiden sprang ifrån mig och när jag väl bestämt mig så hade jag fått leverans i augusti. Så då valde jag att vänta. Kanske blir nu till våren istället :) | |
|
Åkte en 435 Performance extra allt i maj. Ljuvlig bil. Värmeblås i nacken underbart. Jmf med kupe, något svårare att ta sig in i baksätet med uppfällt tak, bagagerummets påverkan med nedfällt tak, påverkan i extra tyngd m.h.t. konstruktion och vridstyvhet i kurvig väg men detta är bara smått i skillnad från kupén dock märkbart. Köper du i Jan-Feb så har folk som minst pengar efter juletiden och intresset för cab bland de flesta som lägst, en lätt beggad blir inte dyrare med de parametrarna:) Mvh Asken |
|
|
Köpte en lätt beggad 428 i början av oktober och hunnit med ca 130 mil. Precis som Asken skiver ovan känner man att den bär på några extrakilon, tycker karaktären blir mer "tillbakalutad" istället för "attack", snudd på GT-känsla. Stolarna (från 6-serien?) är breda och riktigt sköna om än inte i klass med 5:ans komfortstol. Bagaget är inte så litet som man kan tro. Med taket uppe rymmer vi grabbens hockeytrunk (målvakt) utan att fälla baksätet. Kan varmt rekommendera den. 35i är motorn jag ville ha men 28i gör inte bort sig på något sätt. Ingen raket men den räcker till. / Håkan |
|
| Endast hunnit köra 30 mil, men mkt nöjd hittills. Bilen känns mkt välbyggd, håller helt med ovan, lite GT känsla! | |
|
Verkar vara några av er som åker cab i alla fall :) Jag går fortfarande och funderar över hur jag ska göra. Det är ju så JÄVLA gött under vår/sommar/höst att åka cab. Men Oktober->Februari är det ju Riktigt surt. Tyvärr :/ |
|
| lösningen heter xDrive? | |
|
Nja alltså det är nog inte 4wdn som jag skulle sakna mest. Snarare markfrigången. :) |
|
|
Bilinnehavet verkar innehålla Xdrive och X5 så då är väl det löst? Om inte så köp en Lada Niva så kommer du uppskatta 4-cabben garanterat:) |
|
| X5an kommer ut på annons inom en vecka.... Annars hade det varit smidigt. :) | |
|
Hann med en takfri tur idag, fungerar faktiskt bra med värmen på och rutorna uppe! :) Vilket motoralternativ lutar det åt? |
|
|
Hjärtat säger 430d. Hjärnan+hjärtat säger 428i. Plånboken och hjärnan säger 420d. Vill helst ha en 430d cab - men den är 100 000:- dyrare (!!!!) än en 420d. 100 000 !!! Ett vettigare alternativ då är ju 428i - men jag vet ju med mig att jag alltid spyr på att åka bensinbil då det har en förmåga att alltid bli så förbaskat dyrt iom att jag åker rätt mycket. Valet som är kvar då är 420d. En förvisso trevlig motor. Men den känns för mycket "tjänstebil" och hur upphetsande är ljudet av en diesel-fyra? :) Men plånboken skulle ju definitivt bli gladast :) |
|
|
Nej, nej nej inte dieselfyra i en cab. Spelar ingen roll hur lite de drar. Dessutom är förbrukningsuppgifterna numera oftast oerhört överdrivna. Skillnaden i förbrukning till 428 är antagligen mindre än hälften i verkligheten än den uppgivna. ------- //Lövet |
|
|
Bytte in min 320d xDrive när jag hämtade 428:an. 320:an låg runt 0.6 medan 428 är svår att hålla under 0.9. Vanlig körning, stad o motorväg. Motorgången i 28i är däremot en helt annan. Ibland är det nästan svårt att tro det är en fyra. 20d är ganska rå i gången. Jag hade liksom du en 35d (535) innan 320:an och steget ner till 20d var stort. Köpa ny? Xdrive? |
|
|
Jo precis så känner jag också Lövet. Dieselfyra i en cab känns som en konstig lösning. Men visst - då får jag både åka cab och kan åka billigt. carbon_e61: Ja det är skillnaden jag räknar med. Minst. Så visst blir det lite skillnad när man ändå åker typ 2500-3000 mil per år. Framför allt när man köper dieseln för 11kr istället för mackpris. Köper jag en 428i så blir den begagnad - just bara för att jag tror att det bara blir en sommarbil hos mig. Kan tänka mig en begagnad dieselare också - men har svårt att hitta någon vettig bil med någorlunda rätt färger och utrustning. Så vi får se. En röd 430d M-sport med brun klädsel vore drömmer. Komplettera det med dom snygga fälgarna, Harmanljud och lite annat lull så blir det en riktigt trevlig bil. Se bild från konfiguratorn: Länk |
|
|
Satsa på en fabriksny 420d! Alltid roligare med en egen specad bil , dessutom så där du ju "nya" 2.0d motorn med 191 hk tror jag den har. Och passa på att köpa PPK med den tillsammans med BMW M performance så får du en kaxigare diffusern och avgasrören som 3.0d istället för den som sitter på 2:0d nu. Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet! |
|
| Avgassystem byts ut oavsett motorval... Så det handlar om motorljud, och framför allt känsla! Jag känner inget behov av en snabbare bil än en 20d egentligen. Det brukar bara resultera i indragna körkort och dyra böter mig (been there done that:D). Utan snarare om hur mycket av den härliga cab-känslan som försvinner om jag kommer glidandes med en 20d tjänstebilsmotor istället för en mysig 30d :) | |
|
Skulle absolut inte välja diesel till en cab. Men jag vill inte ha plåtcab heller för den delen ;) Med tanke på att MB håller fast vid riktig cab på sin mellanklassare så skulle jag hellre valt E-klass cab. |
|
|
KN tur att alla kan tycka olika :) En cab med dieselfyra känns fel för mig. Medan en cab med dieselsexa skulle kännas helt OK. Varför? Jo för att jag trivs att åka diesel. Jag gillar vridmomentet, jag gillar att effekten kommer på direkten och jag gillar att åka billigt. Köper jag en cab ska jag ABSOLUT ha en plåtcab. Vaför? Jo bilen ska användas året runt, och klara av både snö, salt, slask och avfettningsmedel. Att jag dessutom anser att MB är en tråkig gubbbil gör ju inte saken bättre. :) Kan dock erkänna att E-cabben ser ganska sofistikerad och elegant ut. |
|
|
Åka billigt??? Hur räknar du då? enbart bränslet :) Finns bensinare med vrid och effekten kommer direkt. Varför tror du inte en sufflett klarar vinter? Alla tycker olika men när jag köper cab så är det känslan som styr :) |
|
|
Ja om jag får tanka bilen varje vecka - eller varannan vecka så skiljer det alltså ca 1000-1200:- i min plånbok varannan vecka som jag kan göra något annat för. Jag har haft E46 330 cab tidigare - och jag får dåligt samvete varje gång jag åker med bilen och det regnar ute. Tvättar man med högtryckstvätt så blåser det in vatten i skarvar osv. Ska man dessutom använda bilen vintertid så sliter det rätt hårt på suffletten ja. Det finns idag ingen bensinare som har karaktär som en dieselbil nej. Därmed inte sagt att en 428i eller 435i är tråkiga på något sätt. Absolut inte. Men fortfarande måste dom varvas på ett helt annat sätt jämfört med en diesel. Att åka 120i och skriva att det är känslan som styr vid bilvalet tycker jag är motsägelsefullt ;) Hehe nädå alla får göra sina val. Precis såsom jag också tänker göra mina. Tycker det är lite kul dock att få lite input från andra cabåkare hur folk resonerar. Är det någon av er som använder bilen året runt? |
|
|
Har kört och haft många BMW-modeller med olika motorer sedan början av 90-talet. De som jag tycker har mest körkänsla är en mindre modell med bensinmotor och manuell låda. Gärna med M-sportchassi som jag har nu. Vad är motsägelsefullt med känsla och 120i ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.