|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Den här videon på youtube summerar väl känslan av att äga en M5 E60. Sök på BMW M5 (E60): V10 Madness (english subtitles) om det inte fungerar! | |
|
Du kommer ändra dig när du prövat en E39 M5. Visst motorn är brutal i E60n men resten då? |
|
|
Det där kan man ju vända åt andra hållet också. Vad är egentligen bättre med E39? ------- //Lövet |
|
| Allt egentligen.... | |
|
Mjae, det där får du nog svårt att övertyga E60 ägarna med Jag förstår dock lite hur du tänker. Själv är jag exempelvis mer sugen på E39 M5 än E60 därför att den på nåt sätt känns mer som en bil än ett datorspel (och problemfri) än E60. Dessutom går den fort nog ändå för mig. ------- //Lövet |
|
| Mja..Jag äger M5 E39, o småsneglar på M5 E61. M5 E61 är en grymmare bil o mycket mer M än M5 E39 nånsin varit...Några exempel: Har M5 E39 extraktor grenrör? Nix, likadana som på 540, snik! Visst kan man uppgradera till SuperSprint grenrör men det kostar om man skall göra det korrekt (grenrör + mappning kostar typ 40' för i bästa fall 40 extra kusar...). EDC, fanns både på E34 och E6X, men inte på M5 E39 (har aldrig sett iaf), snik! Motorn i M5 E39 har mer jänke-karaktär än någon annan M-motor, vare sig det är en äldre eller nyare modell, återigen snik att göra som jänkarna, dvs få högre effekt genom att öka volymen. Att S62B49 har en liter effekt om endast 80 Hk talar sitt tydliga språk, snik!Man kan tro att E39 är snik rakt igenom, vilket den såklart inte är, men den är inte speciellt mycket "förädlad" jämfört med E34 eller E6X för den delen. Trots alla dessa snik-lösningar så går bilen bra, är klart snålare än E6X o erbjuder tillräckligt mycket körglädje. Men E6X är grymmare, 7 dagar i veckan, synd bara att den inte finns med manuell låda mer än i USA, det är det enda som är "snik" i mina ögon... | |
|
Eller så ser man det tvärt om som mig och tycker att S62an är BMW´s bästa motor genom tiderna, då den har överlägsen körbarhet och vardagsprestandanda. Visst inte lika rejsigt, men hellre det än att tvingas varva 6000 rpm för att Skoda dieseln som smyger iväg i grannfilen inte skall ta dig. |
|
|
Tittar man rent objektivt så är E6X bättre på alla punkter, och speciellt de punkter som är viktiga på en M-bil. Utvecklingen går framåt osv. Den enda gången det påståendet inte stämmer, var jag kan minnas, är Ferrari F40 och F50, där F40 är strået vassare på i princip alla prestandapunkter. Sen finns det en massa andra subjektiva skäl för att gilla det ena eller det andra, men att konstatera att "E39 är bättre på allt" är lite som att säga att rött är lite bättre än blått på precis allt. |
|
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Blått är bättre än rött på precis allt! |
| Något som talar för E6x är att innan den ens fyllt 10 år så är dess V10:a redan en legend i sin viktklass och inom sitt eget märkesstall. Nackdelen är väl att den kanske inte är klockren i idrive och annan teknik men det glömmer man när man kör den. Varit ute med den idag och känns riktigt trist att ställa av den snart inför vintern. Det bör dock påpekas att jag inte kört någon annan M5:a så vad vet jag! Men om M5 E39 är bättre så måste det vara en riktigt fin bil. Själv så gillar jag SMG-lådan men har väl blivit gammal. | |
|
Bara ljudet från V10an gör att jag vill ha den! Snälla låt det komma ut en klockren M5 till salu till våren!!! |
|
| Phoenix: bättre du köper nu på hösten om "rätt" bil dyker upp, så är man klar o kan njuta direkt när vägarna torkat:-) | |
|
Jag letar efter både M3 E92 och M5 E60 och utbudet är "skrämmande dåligt" M5: Inte en enda till salu som verkar vettig trots att det finns väldigt många till salu. M3: Finns en hel del men inte många vettiga, de vettiga är "svindyra" ;) |
|
|
Är i samma sits som dig Phoenix ytterst få som känns bra till rätt pris : ( M3or i första hand men dyker rätt 5a upp så ja varför inte |
|
|
M5 E39 är riktigt legend. Massor av vrid kraft å de låga varv o registret från V8an. Förvisso är V10an mäktigare, explosivare o mer högvarvig. Hade de fått ihop det med likanande DKG-låda från M3an, så hade man sluppit SMGIII. Mitt val: M5 E39 (fr -01) |
|
| Letade själv länge efter en fin M5 E60 men det slutade med att jag köpte en i den högre prisklassen för att få det jag ville ha. Tyvärr var det ett bortkastat år av letade när man kunde ha köpt en fin men dyr direkt och kunnat njuta ett år till. Om man jämför M5:an med vad man får för ny bil som kostar 300 000 kr så är det ett enkelt val om man har råd med driftskostnaden. Klokast är det kanske att köpa hos en BMW-handlare för jag fick med sex månaders försäkring(i mitt fall värt ca 8 000 kr) och möjlighet till BMW's motorgaranti som räcker över nästa säsong vilket alltid är en trygghet. De privata och handlare med lite mer tvivelaktiga bilarna låg ca 30-50 000 kr lägre i pris. Tyckte inte att det var värt den risken. | |
|
E39 M5 är den sista riktiga M5an innan allt blev digitaliserat hos BMW, det är en legen i sin tid och fortfarande anses som den bästa M5 generationen. |
|
| lanab: Lite nyfiken bara. "...och fortfarande anses som den bästa M5 generationen.". Anses av vem? | |
|
E39 M5 ägarna gissningsvis ;-) Det här är en omöjlig frågeställning att svara objektivt på. Ungefär lika seriöst som att fastlå vilken BMW som är snyggast. ------- //Lövet |
|
|
Båda bilarna är säkert fantastiska på sina sätt så lägg ner snacket som påminner så mycket om "min pappa är starkare än din pappa" :) |
|
|
Så länge man är nöjd själv med sin bil är den ju den bästa bilen :-) Tycker dock att e39 är snyggare som bil betraktat medan V10 i en e60 verkar stå i en klass för sig. Det är inte många bilar som har V10 så bara det gör att den sticker ut. Om det vore aktuellt med M5 för egen del skulle det bli e39 mest för att jag tycker den är så mycket vackrare än e60. Den rent tekniska biten begriper jag mig inte på till fullo :-) Men det finns inget rätt eller fel, som tur är har alla rätt. Niklas Fransosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.