|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Tack! Man vill ju ha en bra kvalitet och inget Kina producerat. Letade BEHR men hittade bara fläktar i USA och då slår frakt och tull rätt hårt. Ulf |
|
|
Jag skulle tro att fläktastigheten styrs via transistorer. Någon som har en fläkt liggande och kan se om det finns en "burk" som det verkar möjligt att öppna och byta transistorerna. Så man väl plockar ner så måste det ju gå rätt fort. Någon som gjort det? Ulf |
|
|
Så här funkar fläkten: Den har hela tiden 12V matning in via säkringen. Styrningen sker via PWM-signal, dvs en fyrkantpuls med varierande pulsbredd som genereras inne i ECU (styrmodulen för bilmotorn). Hela effektdelen är integrerad i fläktmotorn, det finns inga yttre burkar osv, och du hittar inga standardkomponenter eller reservdelar hos Elfa eller liknande för detta. Utan djupare kännedom om PWM och om effektsteg för styrning av borstlösa DC-motorer mm är det ingen idé att ge sig in i hårdvaran. FP |
|
|
Tack, då är det bara att gå på en hel fläktmodul. Ulf |
|
|
I vilket tändningsläge har fläkten 12V? AC:n aktiverad eller ej? Borde vara direkt då tändningen slås till eftersom fläkten är primärfläkt. Om det är så, så finns ju möjligheten att kolla att det är 12V fram. Själva styrningen blir ju svårare att testa. Vore bra med en fungerande fläkt att koppla in direkt i kopplingsstycket innan man monterar ner. Att jag trycker på test innan köp av ny fläktmodul är ju att den kostar 5555 kr och då vill man vara säker innan köp. Tacksam för alla synpunkter. INPA ger ju en lång felkod ( se starten av denna tråd), som jag inte hittat hur man utläser. Känns som detta skulle vara en optimal information. MVH Ulf Ulf |
|
|
Fläkten har 12V matning alltid, hela tiden som jag skrev tidigare. Att den inte snurrar hela tiden beror på att den styrs på lågninvå med PWM-signalen från SCU osv. Fläkten är kraftig, bortåt 400W på vissa modeller (säkr. 50A) och inget man styr via tändningslåset osv. Den kan dessutom aktiveras och köra en stund även efter att man stannat bilen, stängt och låst osv, det är hela vitsen med det hela. Ofta när man stannar bilen och motorn efter hård körning kommer temperaturen att stiga en bit över nivån som var just innan eftersom fartvinden försvinner, cirkulationen inne i kylvätskan minskar osv, därför får man inte bli förvånad över att fläkten kan dra igång en stund senare. Detta varnas det även för i manualen och på skylt i motorrummet. FP |
|
|
Tack! Har du hört om det är vanligt att styrningen lägger av och i så fall ute i själva motorn? Känns miljömässigt fel att behöva byta hela modulen borde vara en separat styrmodul. Inget att göra åt det utan byta. Har du bytt en fläkt själv? Gick du på original eller fick du tag på en på nätet? Ulf |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Prova Ebay.de. finns säkert prisvärda alternativ och tro inte att BEHR borgar för bättre kvalitet, kylarna de levererat till BMW har ju visat det som ex.. det mesta tillverkas i Asien , kondensatorer , kylare och fläktar idag. Så betala dubbla priset behöver inte betyda att kvaliten är bättre. Jag har handlat bildelar för 50-60000 på Ebay och Misterauto och har aldrig fått nått av dålig kvalitet. Köpte en ny kylare för 500 spänn från Tyskland den var av bättre kvalitet än den som var originalmonterad. Svenska reservdelskedjor lägger på 100% minst ut till kund ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag håller med. Otroligt dyrt med originaldelar i Sverige. Köpt originaldelar i USA som med frakten varit 30% av vad de kostar i Sverige. Skall kolla MisterAuto om de har någon. Ulf |
|
|
Någon som vet hur BÖLK är som säljs via MisterAuto? Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.