AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
20.021

1-serie 2004-2007, vilken motor är mest stabil?

Sida 3 av 3
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Beolab : Det där var nog lite värre.

Precis som du säger så är det högst misstänksamt om det ALDRIG hände innan och att det efter kamaxelbytet händer VARJE gång (eller åtminstonde då och då).

Å andra kan det faktiskt vara en ren slump att felet uppstod just då - knasiga tillfälligheter har hänt förr.

Eller så finns det en indirekt koppling till kamaxelbytet som tex man har kopplat något fel, glömt dra åt någon slangklämma, glömt någon vakuumslang etc etc etc.

Men oavsett kamaxelprofil eller optimerad programvara så tycker inte jag att tomgången ska variera såpass kraftig som mellan 600-1300 rpm.

Undantag då för kammar med extrem overlap :-)

Att motorstyrsystemet ändrar varvtalet beroende på tex om AC är på eller inte är helt normalt, men det är ju inget sådant scenario som du beskriver.

Lite märkligt att den fixar till sig med ett gasblip och aldrig NÅGONSIN får en orolig tomgång efter det (förräns nästa gång man gör en kallstart).

Tomgången sköttes ju förr i tiden av en dedikerad tomgångsmotor, men så är det ju inte numera. Med Valvetronic så *tror* jag att tomgången sköts av antingen Valvetronic eller gasspjället, eller båda. Men nu hade ju inte N43 någon Valvetronic så då borde rimligtvis gasspjället ta hand om detta.

Vart vill jag komma? Jo, något måste ju orsaka varvtalsökningen. Och det är bara mer luft som kan göra det. Så strikt sett så är det antingen motorstyrsystemet själv som släpper in mer eller så kommer det in på "oönskad" väg.
Då vill man ju se hur styrvärdena från motorstyrsystemet till gasspjället ser ut, är det stabilt eller svänger det upp och ner i takt med att varvtalet varierar?

Finns ju flera syresensorer med olika uppgifter, så detta felsymptom behöver ju inte vara kopplat till den felkod kring en syresensor som du ser.

Dessutom så används inte syresensorerna vid kallstart, det tar ett tag innan de är varma och kan ge feedback. Nu är dagens syresensorer riktigt snabba på att bli varma men det tar ändåså kanske 10-15 sekunder likväl. Går säkert att temporärt stänga av uppvärmningen om man vill felsöka och få lite längre tid på sig innnan system går in i closed loop.
Men enklast är ju att gå in och kolla om systemet är i open eller closed loop. Har inte systemet switchat över till closed loop och den vandrande tomgången finns där så kan man ju lugnt utesluta allt som har med syresensorer att göra.
Vilken felkod var det förresten?
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Beolab: Nej, i X1 18i Sdrive sitter det fortfarande N46N, inte N20.

Kolla t.ex.:
Länk

N20 sitter i 20i och 28i.... både S- och X-drive.

Det finns ingen X1 16i...

/Jonas
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Får snällt åka bort till TurboCenter och köra den på rullarna, o se om det avhjälps ;(

Felkoden har jag hemma.

Återkommer
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Har tyvärr inget INPA verktyg utan endast ett simpelt OBD scanner EOBD Facile App som jag får fram dessa felkoder på:

P2AAF

P29F3

P30EA

P2A87

P2A89

Den svajjar alltid vid kallatart och stabiliseras sedan när man gasat upp den.

Sen har den visat chech engine 2 gånger den senaste månaden nu när det varit kallt och när den stått ute efter ca 500 meter körsträcka från kallstart.

Har försökt kolla alla slangar, men kan inte se att någon sitter löst.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
OT:

Felkoder facit:

P2AAF=
All are having absolutely no problems even with the code being thrown. Most seem to think it's the HIGH PRESSURE Fuel Pump, but according to the following link, it is related to the LOW PRESSURE Fuel Pump located in the gas tank:

Länk

P29F3=
When I got 29F3 code it turned out to be a bad fuel temperature/pressure sensor causing low fuel pressure. However, mine was coupled with 2AAF and 29F2 codes.

Part number is 13537614317

P30EA=
Meaning NOx adsorption catalyst, sulfur oxide load out of range
Beror säkert på att den är chippad? )

P2A87= Vanos Exhaust Solenoid DIY: www.e90post.com/forums/showthread.php?t=486201

P2A99= Crankshaft- exhaust camshaft, correlation- Value outside reference range. (Kräver mappning inget att bry sig om då kammen är vassare?)

Som trådskapare kan jag meddela att det blev ett annat märke, rädslan för dyra fel fällde avgörandet.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Nissan Micra igen?
C30, den har framförallt en stor nackdel, avsaknaden av bakdörrar. Den upplevs dock som större än 1-serien, och många är dessutom ganska välutrustade. Dessutom får man en något nyare och lågmilad C30 för c:a 100.000kr. Men jag säger absolut inte att den är bättre än en 1-serie för samma pengar, men vi upplevde den som något tryggare och mer pålitlig.

Satsa på en diesel. Besinmotorerna i de första 1-serien var riktigt tröga...

//Jocke
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@JockeStal : Vilka bensinmotorer (modeller) tänker du på? Vad syftar du på när du säger tröga?

Jag upplever min 120i (N46B20) som trevlig att köra och klarar utan problem både hög trafikrytm och omkörningar utan några problem.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@JockeStal : Vilka bensinmotorer (modeller) tänker du på? Vad syftar du på när du säger tröga?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.