AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
20.017

1-serie 2004-2007, vilken motor är mest stabil?

Sida 1 av 3
Vi funderar på att komplettera bilparken med en 1-serie, mest för att min bättre hälft gillar designen på dem (vilket jag förvisso håller med om, den är läcker). Jag är dock oroad över motorerna, det står skrivet en hel del på olika forum om problemen med kamkedjan, som oroväckande många (även om de på det stora hela är ganska få...) tycks ha drabbats av.

Årsmodellerna vi tittar på är väl c:a 2004-2006, vilken motor är tryggast val? Diesel eller bensin? Som jag förstår det är både n45 och n47 drabbade av problem.

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Intressant fråga!

Du kan nog vara ganska lugn och trygg med motorn vilket val du än gör. Andelen bilar som råkar ut för det här är försvinnande få i mängden producerade fordon.

Jag skulle nog gå så långt så jag vill säga att det är större risk för att motorn går sönder för att ett utomstående föremål med kraft slungas in i motorrummet - dvs en kollision.

Som alltid gäller att köpa en välvårdat exemplar.

Är du trots det nervös så finns väl bara ett alternativ, och det är att köpa en bensinare. Dessutom tycker jag du skall titta på ett exemplar med partikelfilter, vilket inte de äldre har om jag minns rätt.
-d
299
-dB
130i -07
130 är stabil
Mmm... Det är svåra val, bilen som sådan är läcker men man blir ju orolig, även om det ju är en bil byggd i väldigt många exemplar.

Som jag förstår det finns det inte så mycket man kan göra för att värja sig, eller upptäcka eventuella fel, mer än att hålla efter servicen?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Nja... jo, det gör det väl iofs... Börjar du höra ett tickande ljud från motorn, på tomgång så är det ett tecken på en slackande kamkedja ----> byte!

Men som sagt, är du nervös för det här med kamkedja på dieslar så finns det bara ett alternativ, och det är en bensinare. Med 50-100% högre förbrukning,
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Har kört 118d rätt mycke och anser i min mening att det är mkt sämre ljudisolering, mer lådkänsla och mycket svajjig känsla i ratten samt för svampig fjädring jämfört mot 3 Serien= Bmwkänslan infinner sig inte direkt.

För att lite mer känsla så skulle jag starkt rekommendera M-Sport Chassi / Sport Chassi som minimum för mindre svampighet.

Kör man en 130i så käns den mer välbyggd mkt pga av att den har sport chassi org och bättre styrning.

Men drar de så mycket mer, bensinarna? Suck, det känns svårt att förklara för bättre hälften att en BMW som kostra fem gånger så mycket som den Nissan Micra hon har nu, faktiskt riskerar att gå sönder om vi inte köper rätt exemplar med rätt historik och trots detta inte drabbas av otur.

130 ligger lite högt i pris, både vad gäller inköp och driftskostnader.
Vad är det för serviceintervall?

Är det värt att serva en sådan själv? Jag brukar alltid hålla efter de egna bilarna med oljebyten etc, tror man gör ett bättre jobb om det är ens egen produkt man jobbar med.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Tyvärr spelar det ingen större roll om alla oljebyten och servicar mm är gjorda, då då det är kamkedjespännaren som är gjord av plast, och den dagen den behagar att spricka som i sin tur gör att kedjan kommer kugga över = motorras, är ingen som kan säga, samt att den sitter illa till in mot torpedväggen på baksidan av motorn.

Så mitt råd är om du vill vara säkrare på att den ska hålla en ansenlig tid är att köp en 1 serie som du tycker verkar bra, boka en tid hos BMW och be dom byta kamkedespännaren mot en ny uppgraderad dito, så kan du sova gott om natten.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är nog bäst med ett förtydligande då själva kamkedjespänningsmekanismen består av flera delar.

På bensinmotorer (tex N46, N45 och N43) sitter allt detta fram på motorn (enkelt och "billigt" att komma åt).
Men på dieselmotorer (tex N47) sitter allt detta bak på motorn (svårt och mycket dyrt att komma åt).

=> Hydrauliska kamkedjespännaren (#7 i skissen nedan) <=
Länk
Skapar själva trycket. Är gjord i metall, inte plast.
Denna komponent finns det en uppdaterad version av
Länk

=> Kamkedjespännskena (#2 i skissen nedan) <=
Länk
Den skena som ligger an mot och spänner kamkedjan (är den böjda delen av komponent #2).
Den här är helt klart gjord endast i plast.
Länk

=> Kamkedjesstyrskena (#2 i skissen nedan) <=
Länk
Den skena som endast styr kamkedjan (är den raka delen av komponent #2).
Den här är helt klart gjord endast i plast.
Länk

@Beolab : Finns det alltså uppgraderade styrskenor också (det är ju de som är gjorda i plast och mycket riktigt kan de ibland gå sönder)?

Jag visste bara om uppgraderingen av den hydrauliska kamkedjespännaren.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Jabbal : Funderade själv angående motor vid mitt köp av 1-serie, tankarna gick ungefär såhär

Diesel : Inget emot det, men kör inte såvärst långa sträckor (1000-2000 mil om året). Skulle det mot förmodan behöva bytas kamkedjedetaljer så är det ett massivt jobb (sitter bak på motorn).
Så dessa ströks.

N52 (130i) : Helt klart trevlig bil! Men utbudet är mindre och priset högre än vad jag budgeterat. Jag valde att gå ned i effekt för att istället få en med lägre mil och utrustning/färg som passar mig.
Så denna ströks.

N43 (LCI 116i,118i,120i)
Helt ok.
Något mer komplicerad motor eftersom den har direktinsprutning jämfört med tex N46 eller N45. När man vet att man tänkt behålla bilen när den slår över tex 10 år eller 15000/20000 mil så börjar dessa faktorer bli viktigare och viktigare att tänka på (hade det rört sig om en nyare bil tex 1-3 år gammal hade jag bara sett det som en fördel).
Sen brukar pre-LCI vara lite billigare än LCI (trots samma ålder/mil/utrustning) av förklarliga skäl.
Dessutom tyckte jag att pre-LCI faktiskt såg bättre ut än LCI så valet var enkelt för mig :-)
Se dessa ströks också.

N46 (pre-LCI 118i,120i)
Helt ok.
Motorn är ganska lik N43, fast utan direktinsprutning.
Helt acceptabel prestanda på tex 120i för den mesta typen av körning. Även 118i fungerar till vardagliga sysslor så att säga.

N45 (pre-LCI 116i)
Enklare design då den varken har direktinsprutning eller Valvetronic.
Vill minnas att en variant av denna motor sitter i E90 320si (man varför man valde bort Valvetronic i denna motor tror jag hade att göra med varvtalet i denna motor men är inte säker).
Men den mindre varianten i 116i verkar inte alla vara helt nöjda med rent prestanda- och förbrukningsmässigt sett.
Både förbrukningssiffrorna och ryktena uppger att den drar något mer bensin än tex 118i, och som tacken för detta så får man sämre prestanda.
Så denna ströks också.

Kvar blev pre-LCI 118i och 120i. Naturligtvis lutade det åt 120i då det verkade vara en bra kompromiss mellan pris/prestanda för den budget jag hade planerat.

Och så blev det...
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Det är galet och påstå att en bensindriven etta dricker 50-100% mer bränsle än en diesel, i genomsnitt på Spritmonitor dricker:
-En E87 diesel 6.3L/100km (snitt baserat på ca 1500 bilar).
-En E87 bensin 7.9L/100km (ca 500st)
-Och som en jämförelse dricker Nissan Micra tom 2004 6.6L/100km (ca 500st).

Jag vet inte vad för Nissan ni har idag eller hur hon kör jämfört med snitten ovan, men den siffran kanske är bättre än ingen alls?

Oavsett så är det ca 25% mer och det känns rimligt med tanke på de tyskar som köper en bensindriven småbil idag använder sannolikt inte den på samma vis som som man använder en diesel i Tyskland. Dessutom finns det fler och större bensinmotorer till 1-serie vilket bör påverka snittet här ovan, även om en 135d hade varit lite roligt.

I praktiken tror jag att du kan räkna med 15-20% högre förbrukning jämfört med en diesel under samma förhållanden, mindre om ni kör lite landsväg upptill och lite mer om ni bara kör korta sträckor i stan. Jag hade en X3 xDrive20i med samma motor som i 120i i 4.5år och den fungerade utmärkt även om det inte var någon raket och samma maskin i en liten etta borde bli en riktigt trevlig kombination.

Det är inget fel på diesel för den delen och den äldre M47 (122/163Hk i 118/120D) fungerar bra och är mer eller mindre skottsäker medan den nyare N47 kan drabbas av problem med kedjan.

Men jag gillar den diskreta, mjuka och med Valvetronic härliga bensinfyran så för mig är diesel inte ett självklart val. Å andra sidan om folk på allvar tror att en diesel dricker hälften av vad motsvarande bensindrivna bil gör så förstår jag varför de kör diesel...

//Bjersér
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bra poäng Bjerser, just kamkedjan gäller ju först och främst N47-motorn. Och det är väl endast swirl-flapsen på M47 som är mest känd, men är en småsak att fixa.

Så en pre-LCI diesel i fint skick kan ju vara ett alternativ om vill gå den vägen.
Tack för grymt bra svar! Det var precis detta jag sökte.

Bränsleförbrukningen är inte jätteviktig, den ska bara gå 2000 mil om året så en mindre skillnad i förbrukning är inte avgörande. Viktigare är att bilen är hållbar och stabil.

Har tittat lite på CLK och C30 också, men 1-serien är betydligt snyggare och känns som ett lite roligare val. Även om min personliga uppfattning är att C30 faktiskt har lite rolig design.
130i
123d
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Helt klart 130
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Ah, nu jämförde jag ju med två som är hyfsat roliga att köra, t.ex en 125:a och en 120d. 100% procent är väl kanske att ta i, men i praktiken ligger bensinaren i det fallet 50% högre med de flesta körsätt.

125:an är ju en rätt stabil modell.130:n med, det är väl bara att välja vad du vill ha och har råd med?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Beolab : Finns det alltså uppgraderade styrskenor också (det är ju de som är gjorda i plast och mycket riktigt kan de ibland gå sönder)?

Jag visste bara om uppgraderingen av den hydrauliska kamkedjespännaren.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
AlexanderK:
Så istället för att jämföra 120d med den dimensionsmässigt motsvarande 120i inom budget så gör du på rent personligt subjektiva grunder en jämförelse med en sexcylindrig coupémodell i en helt annan prisklass?

Och du är varken ärlig eller tydlig med vilket logiskt hopp du gör utan skriver att det i så fall bara finns citat:

"ett alternativ, och det är en bensinare. Med 50-100% högre förbrukning"

Vilket lätt (och medvetet?) kan misstolkas som att av de alternativ trådskaparen har, 125i E82 ryms inte inom rubriken 1-serie 2004-2006, så dricker det bensindrivna alternativet 50-100% mer.

Jag ser att du jobbar som mäklare, har många av de objekt du säljer möjligtvis "havsutsikt"? Skämt åt sidan jag är inte ute efter att attackera din person och hoppas att du inte tar illa upp utan jag tycker de reportage du skrivit för Autopower, och dina inlägg generellt, håller en god nivå men att det var ett väl vinklat köpråd.

//Bjersér
Mer än 100tkr är nog inte aktuellt att lägga på denna bil, så det blir äldre och enklare varianter, om det blir någon, efter att ha provkört denna är suget efter en 1-serie nästan borta;

Länk

Förvisso ett något slitet exemplar, men modellen mår nog bra av att ha lite högre spec, den kändes lite gammal och nästan bräcklig, min bättre hälft tyckte faktiskt inte att den var ett speciellt stort steg upp från Micran, tyvärr.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Den ser ju bra ut på bilderna förutom ögonlock och ej org. njurar...
Men kolla på nån mer...

Emn 116i ägd av äldre dam kan vara bra mkt fräschare än en ungdomskörd 120iM-sport.... min 130i är som ett kassaskåp.

/Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.