AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
16.787

Vevaxelpositionsgivare , avgaskamaxel , korrelation , intermittent

Sida 1 av 2
Hej.

Har förra sommaren lämnat in bilen när gul motor lampa tänts , visade sig att kedjan hoppat.
Efter rep har jag haft indikering på oljetryck vilket jag hade innan också.
Påtalade att jag fick upp oljetryck fortfarande och att även gul motorlampa lyser men bilen går som den ska.
In på verkstad där knox givare måste bytas samt oljetryckssensor.
Får nyligen tillbaks bilen och nu återkommer gul motorlampa med felkod som i rubriken.
Tar ut felkod nollar den och bilen går felfritt i 2 dar för att tändas igen.
Startar bilen igen imorse och ingen gul motorlampa.
Man blir så less.......
Kan de va så att de fortfarande är problem med sträckning av kedja och därav felkod o motorlamapa?
Eftersom felet är intermittent borde de väl inte vara givaren?

tack på förhand
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vilken modell/motor är det?

Jodå, glapp i kablage, kontaktdon och även själva givaren kan ge intermittenta problem. Så det kan såklart inte uteslutas.

Huruvida kejdan är sträckt eller inte bör man kunna höra. En kedja som är så slapp att det ger de problem som nämns borde höras - men det har troligtvis verkstaden lite bättre erfarenheter kring.
Hej.

120i 170 hk motorn.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, borde vara N43-motorn (ganska lik N46-motorn fast N43 har direktinsprutning).

Kan ju dessutom vara fel på VANOS-solenoiden för avgaskamaxel, gör den inte som den ska så kanske motorstyrningen uppfattar det som att vevaxel och avgaskamaxel inte är synkade som de borde - nu spekularerar jag lite fritt här.

Hade det varit knas på vevaxelgivaren borde det gett utslag på både insug och avgas.

Du fick inte vilken felkod det faktiskt var? Det du fick var ju bara översättningen av felkoden, är rekommenderat att även få själva felkoden.
2A99 kan de va det?
Hej.

slangen du verkar vara rätt så insatt.....
Kan man prova skifta avgas o insugs solenider?
Tänkte för att se om felet förflyttar sig , men dom går kanske inte ens byta.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Låter någotsånär bekant (läste angående VANOS och att det kunde ge felkod som påminde om din rubrik på en Pelican Parts sida för något halvår sedan tror - nog enkelt att Googa fram).

Fick du uppgiften 2A99 från verkstaden? Vem läste av felkoden (som rubriken anger)? Var det du eller var det verkstaden?
Verkstaden....

Verkar vara 2A99 som är koden
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, både solenoider och givare är identiska.

Hmmm, detta gäller N46, men N43 ska vara identisk på detta område. Ska dubbelkolla...

Bra testförslag förresten! Att flytta en del och se om felet följer efter är ett riktigt bra test!

Är en ganska enkel procedur att demontera/montera dessa. Har du lite oljeläckage runt solenoiderna så ska du byta o-ringarna, vanligt fel att de ger upp efter ett tag.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, solenoiderna för insug/avgas är identiska även för N43 (men det är faktiskt inte samma som sitter i N46 som jag trodde).

Ok, 2A99 - bra! Då har vi något konkret.

Jag skulle nog börjat med att swappa solenoiderna som du föreslog. Enkelt, billigt - varför inte börja med det.

Här är förresten Pelican Parts sidan jag läste för länge sedan...
Länk
Blir mycke frågor nu....
Kan man inte mäta upp dom?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tre problem med att mäta upp dom
1) Det är en solenoid, dvs en elektromekanisk komponent som består av dels elektronik och dels mekanik. Det kan ju lika gärna vara fel i den mekaniska delen - det fångar du inte upp när du mäter upp dem
2) Det verkar röra sig om ett intermittent fel, hur vet du att felet finns i komponenten precis vid det korta ögonblick då du mäter upp kompontenten?
3) Du mäter komponenten obelastad. Felet kanske bara visar sig under vissa förutsättningar, som tex att komponenten måste vara belastad med dels ström och dels mekaniskt motstånd, eller kanske det bara uppstår när motorn uppnått arbetstemperatur och värmt upp komponenten under en viss tid.

Finns kanske ett fjärde problem också, jag vet inte om hur man på ett enkelt sätter verifierar att en solenoid arbetar korrekt. Jag vet att man via diagnosprogram kan styra solenoiden manuellt och sätta den i olika lägen och sedan rapporterar styrsystemet tillbaka och styrkommandot utfördes korrekt. Fast här krävs lite mer kunnande och diagnosprogram än vad gemene man har.

Även om det fungerar bra där så har vi problemet att det troligtvis rör sig om ett intermittent problem - vilket är jobbigare att jaga. Hade det rört sig om en helt stendöd solenoid så hade man kanske använt en annan felsökningsapproach.
Hej.

Du har naturlitvis rätt , (Måndag = Trött ) mäta upp är inget alternativ i detta fall.
Får väl börja med att skifta dom.
Var du säker på att de va samma solenoider?

tack för hjälpen.....
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yes, enligt ETK är det samma (se inlägg 11:36)
Länk

Jag valde en E87 LCI 2007/04 med N43 motor.
Himla tröttsamt det här.
Jag själv hade en likadan bil och körde nära på 20000 mil utan några problem över huvud taget.
Tröttsamt är bara förnamnet , önskar jag köpt en gammal 240 istället.
Man har inte vågat åka några längre sträckor , varken tidigare eller nu.
Med en hyfsat ny bil av märket BMW borde man bara behöva vrida på nyckeln....
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Gizmo69 : Har du kommit närmare lösningen av ditt problem?
Lånat hem kabel o diagnos program för att själv kunna läsa av och senaste avläsningen fick jag 2A87.
Tog loss vanos ventilerna( såg ingen skillnad på dom)rengjorde med tryckluft samt ohm mätte dom.
skiftade plats och monterade tillbaka, kört en vecka utan nått problem eller någon motorlampa men idag började den lysa igen och bilen gick dåligt på tomgång/låga varv.
Ny avläsning med koderna 2A99 och 2A87 B Camshaft Position Timing Over Retarded - Bank 1

Slangen vet du om kamaxel givarna är likadana?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående kamaxelgivarna så kan du se det själv i ETK, i samma länk som jag pekade ut solenoiderna.
Länk

Enligt ETK så verkar det vara samma kamaxelgivare till både insug och avgas.

Har inte hunnit läsa in mig på ditt förra inlägg.

Men tog vi någonsin reda på exakt vad felkoden 0x2A99 betydde?
Verkar betyda "exhaust camshaft correlation", något med att avgaskamaxeln inte är i den position den borde vara i.

Vad är 0x2A87 för felkod? Verkar vara att "VANOS exhaust jammed mechanically" men är inte säker (gjorde en 1 sek googling bara).
Du har helt rätt i dom felkoderna.
Såg nu i programmet att man kunde göra en mer detaljerad utläsning av felkoderna så jag har tagit ut och bytt plats på ventilerna igen.
Testade även att koppla på spänning för att testa rörelsen på dom, har iofs mindre tydelse när felet är intermittent.
Vilken uppgift har kamaxelgivarna egentligen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.