|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Ok, Autocom är mycket bra men ett väldigt brett program som tar alla märken tror jag. Kan finnas begränsningar där på detaljnivå. Men magkänslan säger ändå att den borde få kontakt, det är ju ingen ovanlig motor. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Ja precis.. och polaren som har diagnos programmet har kört det på hans bmw och flera andra utan problem. kollade nu ikväll i brist på annat inne vid dme boxen.. kollade alla kontakter+säkringar. allt ser som nytt ut. Kollade även vid diagnosuttaget, fint även där. ska dra skiten till polarens verkstad när tid finns så jag kan hissa upp den i lyften och kolla div kontakter vid växellådan också.. Man kan ju få gråa hår av sånt här alltså! |
|
|
Hmm, frågan är om de har kört på just 540? Min bil: Länk |
|
|
vet ej om han kört just på en 540.. men väldigt märkligt att det ska fungera på flertalet bmw av olika årsmodeller men inte 540. ska göra en till koll idag så får man se hur det fungerar.. vet inte om det är värt att nämna men förut när jag vred nyckeln i position 2 så aktiverades trottel(?) och börjar tjuta med högfrekvens. Nu gör det inte så. |
|
|
Var batteriladdare ansluten till bilen under felsökningen? Batteriet måste vara bra laddat OCH halvljuset påslaget, samt tändningsnyckeln i läge "2" (dvs. precis innan man vrider över motståndet och kopplar in startmotorn) om felsökningen skall fungera på alla moduler - sjunker spänningen för mycket svarar inte vissa av dem då de behöver rätt mycket ström. Motorn kan även vara igång vid felsökning men det förutsätter att generatorn laddar som den skall. Men det går ju inte i detta fallet... Du får bara ut lite miljörelaterade värden från OBD-uttaget om bilen även har runt diagnosuttag under huven, så använd det runda uttaget vid felsökningen mm! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Johan B: tack för tipsen! batteriet var relativt fulladdat men får koppla in laddare också. | |
|
drog ur kablarna till termostat och tempgivarna. nu startade bilen. satte tebax kontakterna och bilen startar då också. dock tomgång på ca 1200rpm och orolig. samma varningar om engine och transmission fail. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Autocom funkar bra på 540 har det också. :) Från början böt du termostat därefter strular bilen. Kontakten på termostaten är till för att motorstyrningen ska kunna öppna termostaten på elektrisk väg om tempgivarna på motorn säger till motorstyrningen att det är för varmt. Om det nu är nått sammanhang så det stökar till det i motorstyrningen så ska du nog börja med att inte ha kabeln på termostaten. Termostaten öppnar även på mekanisk väg som en vanlig termostat. Sedan får du nog kolla upp laddning på bilen, samt kolla så jordanslutningen mellan motor och kaross är ok, Bland det första som fallerar vid låg spänning och dålig batterikapacitet är växellådans program samt ABS /ASC. En 540 kräver ett 100% felfritt väl laddat och krytt batteri för att fungera. Även om ett batteri visar 12,9 volt efter 24 timmar laddning så behöver inte kapaciteten finns där. Ett 5-6 år gammalt batteri som inte sköts och underhållsladdats med jämna mellanrum är i de flesta fall rökt. Så ett nytt friskt 100amp batteri är alltid en bra början på 540 ägandet och en intelligent underhållsladdare som används nån gång i månaden. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Okey. Tack för alla bra tips! Tror jag kommit underfund med ett problem iaf.. Motorn har som jag skrev tomgång kring 1200rpm och orolig just vid start. Samt gurglar från röret till oljestickan då jag lyfter på den. Plus ryker mycke mer än vanligt = vevhusventialtion/membranet i bakkant på insuget?? |
|
| Ska lägga upp ett filmklipp sen så får ni spekulera :) | |
|
Vevhusvent bör kollas. Stiften likaså. Kattarnsas innehåll likaså. Soppapumpen och filter om bilen stått mycket med lite soppa i tanken? Batteriet är stalltipset för de flesta av de mest lustiga av felkoder kan bero på just detta. Om strömmen en gång dött kan det behövas en reset gnm att ta av batterikabeln samt även med data. Tänk på att inte bogsera en automatlåda. Den har ingen egen smörjning och då man gör det tar den megastryk. Står något om en begränsad sträcka i begränsad hastighet annars bärgare eller släpad med framhjulen mot asfalten i instruktionsboken, man får titta. Elektronikrengöring och spraya i LMM samt kolla skick på luftfiltren kan ju ge någon slags indikation om det är där det bör tittas vidare på. Visst är det underbart att du inte behöver spendera så mycket fritid på annat?:)) När dessa vagnar fungerar optimalt är det rena himlen men som vanligt när något spökar kommer allting på en gång, man får bara bena ut det steg för steg och det löser nog alla tillsammans dig med. Mvh Asken |
|
|
Batteriet är uteslutet för det är nästintill nytt och 100% nyladdat. Bilen bogserades ett par mil. Det stod i instruktionsboken att jag får bogsera max 70kmh i max 15mil. Bilen har nästan full tank. Låter den sällan stå med tom. Har kört reset via både batteri och OBC. Glömde säga att bilen gjorde ett lite tjutande/kvävande ljud första gången jag startade den. Ungefär som om man skulle köra igång en dammsugare o hålla för slangen. Därav tippar jag på vevhusvent. Men lägget upp ett klipp då jag har tillgång till min dator! :) |
|
|
Startgas vid insuget används för att konstatera om insugningspackningar läcker på V12:or. Vevhusvent är troligast. |
|
|
Här har ni ett videoklipp! är 99.99% säker att det är membranet bakom insuget.. så ska beställa ett från bmw imorgon. Edit: Har nu kört en felsökning med dator igen. Hittade felkod: funktion gasspjäll, samt endast 8-9%styrka i gaspedalen (kanske beror på att den är i felsäkert läge?). jag har heller inte dedär tjutande högfrekvens ljudet från trotteln vid tändläge längre. exempel på ljudet till trottelhuset fick ingen kontakt med v-lådan, |
|
|
En liten update! Jag har bytt tillbaka till min gamla termostat då min nya troligen fucka upp saker o ting. nu startar motorn med termostatkontakten inkopplad och transmission failsafe har försvunnit, men engine failsafe plingar fortfarande upp efter några sek. Tomgången är VÄLDIGT svajande nu med bluddrande och motorn har dött på några uppstarter. nu går motorn bara runt och är väldigt nära på att starta men kommer inte riktigt igång. iom att spjällhuset inte tjuter som det brukar göra vid tändläge, antar jag att den gett upp. dessutom var det den enda som fick en felkod via autocom. Så jag får chansa och beställa ett spjällhus från skroten. Så nu får man hoppas man närmar sig en lösning innan man bryter ihop och råkar elda upp bilen eller nåt =) tack igen för tips och idéer! |
|
|
fick hem gasspjället med posten idag.. ingen skillnad. går ojämnt i typ limp mode. motorlampan slocknar då nu, men engine fail plingar upp efter ett par sek.. nu även transmission failsafe igen.. Enda skillnaden mot det gamla spjället är att det iaf går att gasa upp till 2-2500rpm. förut var det ingen skillnad på gas. (kanske inte har med spjället att göra men..) Transmission failsafe plingar ungefär var 10 sekund.. och "P" lampan för växelläget lyser till starkare då det plingar.. motorn ligger i ca 1100-1300rpm. och skakar/misständer. Den ryker inte sådär mycket som jag beskrivit tidigare,Nu är det som det ska vara på avgasfronten iaf :p OBS! batteriet var absolut fulladdat före start. börjar nästan fasa för att DME boxen pajat. Önskar vid nuläget att bilfan skulle självantända så man slapp skiten. ska ta loss stiften och kika på dom (i brist på annat) då jag fått tag i rätt tändstiftshylsa.. är ju fasen mindre tändstiftshål än på crossen :p //Less |
|
| Fick du kollat kattarna? | |
|
kattarna har jag ej kollat. då allt detta började hade jag bara haft av bilen ca1-2 veckor sen bytte jag packning till vattenpump+termostat. då vid uppstart började alla problem.. så därför har jag inte tänkt att det kan vara kattarna som orsakar allt. bilen gick klockrent innan termostatbytet. men visst man har ju redan fått ett nervsammanbrott av bilen här så jag kan lika gärna kolla om kattarna är trasiga också =) |
|
| GÖR'T! :) Hoppas det är något smidigt! | |
|
Har pluggat in en annan felkodsläsare.. Fick upp P0100 idle control malfunction? och P0505 mass airflow malfunction? Har även sprutat startgas överallt och det inget läkage vad jag kan hitta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.