AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.021

Belysning växelspak stängs ej av

Sida 1 av 2
tw
16
two40
Opel Vectra Turbo
Opel Omega
Volvo v70 2.4T
Tjena hejsan. Farsan har en BMW E39 540i -00 och det är något elfel på den, jag är kunnig på elfel och el men jag får knappt låna bilen o kolla på skiten eftersom det är hans ögonsten.

problemet är att belysningen vid växelspaken, där det står vilken växel man har i, inte stängs av när bilen är avstängd och larmad. Och det lilla drar tydligen ur batteriet.

Jag har inga problem o kolla en massa saker på bilen när jag väl har den så kom med förslag var jag ska kolla så kollar jag det när jag väl har den.

Har använt sökfunktionen men hittade just inte detta fel.

mvh Lenny
Hur länge väntar du?
Den måste få tid att gå ner i sleep mode,

tw
16
two40
Opel Vectra Turbo
Opel Omega
Volvo v70 2.4T
han kommer hem vid tre cirka.. vid sju så lyser det fortfarande.
Det tar 16 min för bilen att komma in i "sleep mode". Efter det ska alla lampor vara släckta.

Däremot förstår jag mig inte på din far riktigt. Vill han ha hjälp eller inte? Om ja, så får han väl låta dig titta på den. Om han istället hade varit tvungen att lämna in den på verkstad hade han tältat utanför då?
tw
16
two40
Opel Vectra Turbo
Opel Omega
Volvo v70 2.4T
Saken är att bilen har varit på bmw själva och dom kollade laddningen och batteriet i deras "felsökning" och tog 2500 i betalning och tog två dagar...
da
11
dan johanson
540ia sedan-94
Fråga:är det tändningslåset som gör att den går ner i sleep mode?
Kan det vara fel på tändningslåset?
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Inga konstiga eftermonterad usb/mp3 prylar i bilen? Länk

23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du får inte påverka bilen på något sätt för att den ska gå ned i sleepmode vilket tar 16 minuter. så fort du öppnar en dörr/lucka.låser/ låser upp så vaknar bilen igen. Har man ett halvtaskigt laddat batteri så töms det ganska fort om man "springer i dörrarna". om man så säger
Det är ett tidrelä som styr nedgång till sleepmode. Lås bilen låt den stå i 16 minuter minst utan att påverka den. Lyser dioden efter det så är det nått fel.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
tw
16
two40
Opel Vectra Turbo
Opel Omega
Volvo v70 2.4T
inget eftermonterat, ny generator och nytt batteri, som sagt, klockan tre halv fyra parkeras bilen och vid sju lyser det fortfarande..
da
11
dan johanson
540ia sedan-94
Hmm......När det gäller tidsreläet var kan det sitta?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bakom säkringarna i handskfacket sitter reläa K72 vilströmsrelä. Sitter de 3 st på rad i nederkanten så är det det mittersta.
Du får skruva ned handsfacket för att komma åt det. Det kan ju ha hängt sig.
Relät är kopplat tilll säkring 13-21 och även 113 men den är på 80A så den kan man nog glömma.
Reläet styrs från grundmodulen.

Det första du ska gör att kontrollera batterispänningen över 12,3V.
Sedan bör du göra en batterireset. dvs lossa + och minuskabeln på batteriet, lägga ihop kablarna några sekunder sedan vänta 30 minuter innan du skruvar tillbaka kablarna på batteriet . Det brukar kunna lösa div "syntax error" i elektroniken.Funkar inte det bör man gå in med en diagnos och kontrollera felkoder. Man kn även sätta bilen i sleepmode med ett diagnosprogram.

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Växellägesindikeringen är normal annars inget strul med denna?
Den + generatorn delar säkring 15 med oljenivågivaren som ibland ställer till det, tom med så att den blir kortsluten så säkringen går och då går inte bilen att starta. Inte så genomtänkt att blanda och ge i den konstruktionen
Men börja med en batterireset.

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Normal förbrukning i vilströmsläge är för E39 max 40mA

Länk
da
11
dan johanson
540ia sedan-94
Tjena hej,Yngve! har jag uppfattat saken rätt så ska jag lägga ihop huvudkabeln+
och minus kabeln ett antal sekunder?
När det gäller strömförbrukningen 40mA är det per timme och vad handlar det om i volt isåfall?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hej stämmer lossa bägge från batteriet och ihop med + o - kabeln för att ladda ur kondingar mm. Det brukar lösa de flesta av sådan har problem. 40mA är när du mäter med med amperemätare dvs direkt uppmätt förbrukning.

Länk
da
11
dan johanson
540ia sedan-94
Okej!Tack,Yngve.
ska gå ner till bilen nu och prova detta!
Mvh/Danne
Vad grym han är, Hasso. Klippa!
da
11
dan johanson
540ia sedan-94
när det gäller förbrukare när bilen är avstängd så märkte jag att efter jag stängde av fläkten innan kista och jag löste biljett och hoppade in i bilen så gick kupefläkten även fast den var avstängd och inte indikerade att den var påslagen,vadan detta??Tändningslås,eller?Styrbox/Enhet Knas eller??
Mvh/Danne

da
11
dan johanson
540ia sedan-94
Det står att jag äger en 540-94 vilket jag har gjort men det här gäller en 540iA-00

Mvh/DANNE

Det sitter ett litet drivsteg till kupéfläkten under instrumentbrädan (mellan fotutrymmena). Ser ut som en liten box 8x8cm ungefär, med spetsiga kylpiggar i aluminium.

När det drivsteget blir gammalt och slitet så spökar det, kan få för sig att slå på kupéfläkten på parkeringen trots att tändningen inte är på, med följd att batteriet laddar ur.

Kostar ca 600 kr och är ganska enkelt att byta (även om det sitter lite dumt till)
da
11
dan johanson
540ia sedan-94
Låter bra! Kan vara så som du beskriver för hur det än är så har jag hört något från fläkten efter att jag har varit och handlat ibland.Närmare bestämt var sitter den isåfall?
Mvh/Dan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.