AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
15.001

Kostnader och utrustning M3 F80

Sida 2 av 2
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Att M3/M4 är GT ställer jag mig mycket frågande till, beroende på vilka referensramar man har så klart. Men en bil som är lättre, snabbare och mer teknisk avancerad med syfte att gå snabbt på bana skulle jag inte kvalificera som en GT-bil. Dessutom så skulle jag vara väldigt besviken på komforten och ljudnivån om man siktade på GT-stilen. Har du kört en M3/M4?

Däremot så är 991 en mer fokuserad sportbil, även Cayman som är en mittmotorbil. Men de är också betydligt mer begränsade att använda året om. En 991 är betydligt mindre än en M4, och Cayman har endast två platser.

Största skillnaden mellan en 991 och en M4 är greppet. Greppet ut ur kurvorna och möjlighet att gå på gas betydligt tidigare är avgörande. Jag är faktiskt förvånad över att M3/M4 inte fick bredare bakdäck. Styrningen tycker jag är minst lika bra, och M3/M4 kör över Porschen rakt fram.

Hag jag bara använt bilen på bana och varit själv hade jag tittat på en Porsche, men behöver man lite mer utrymme så finns det ingen bättre bil. Jag har tittat på alla alternativ, från 911, GT-R och Cayman, C7 osv.
Har själv börjat slå slag i saken och köra med Porschen på bana - det var därför jag var nyfiken på vad turbo4ever hade för verklig jämförelse mellan bilarna då M3/M4 känns som en mycket värdig utmanare till 911 som kombo vardagsbil/banbil och en bil jag verkligen kan tänka mig när de sjunkit lite i pris.
Var nyligen ett PC event på Sturup och nog har 991 mognat till och blivit mer GT jmf med gamla 997 så därför blev jag lite förvirrad av hans inlägg. Dock är kanske inga av bilarna något för den som verkligen seriöst jagar tiondelar men det jag gillar med konceptet är en bil som klarar både att köra mig bekvämt till jobbet och ha kul på bana med.

Sorry för OT...
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Hoppar man tebax till M3 e9x och jämför den med Porsche 997 så tycker jag personligen att M3:an halkar efter rejält när det kommer till känslan i bankörning..och då är ändå min 997 utan S...

Visst är M3:an snabb rakt fram men så fort det svänger så känns ju 911:an ljusår sportigare! Den är ju som en gokart och greppet enormt!

Nu har jag inte kört "nya" M3:an eller 991 men jag har mycket svårt att tänka mig att bmw kommit ifatt sportigheten eller körglädjen i en 911, och det är väl kanske inte det som är meningen heller, den är säkert fortfarande minst 3-400 kilo tyngre osv och för varje ny generation hittills har ju M3 blivit mer och mer vardagsvänlig även om den självklart duger till trackdays:-)

Nämnas bör såklart dock att en 911 är mer än leksak än bruksbil i mina ögon och behöver man använda bilen till NÅT mer än att förflytta sig själv och EN passagerare någorlunda värdigt så är en M3 betydligt trevligare...

mu
65
musse05
Corvette C7
MB C220 CDI(tjänstebil)
Här är en kille som haft e92 M3, 991 och nu en M4. Han reflekterar, jämför och recenserar bilarna på ett bra sätt tycker jag, som en vanlig användare. Kolla

och annat från Nick.
Var på Bilia BMW i Mölndal förra veckan för att känna och klämma men såg ingen M3 i hallen. Har säljarna den ute för nöjeskörning om helgerna eller lämnas den ut till potentiella kunder?

Hade lite bråttom till jobbet så hann inte hugga tag i någon och fråga.
Jag vet att de skulle ta ut en svart som demo, tror att det är denna Länk

/Anders
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jmf med förra generationens M3 så är bränsleförbrukningen 30-40% lägre i denna och fullt vrid under 2000 varv.

För jmf med Porsche får man ta i beaktande att det är 2 olika typer av bilar. Porsche mera ren "2-sits" medans BMW är "4-sits" med allt vad det innebär. I Porsches fall behöver man lägga på en hel del i inköpspris för att nå liknande prestanda motormässigt. Porscharna förmedlar en helt annan körupplevelse historiskt och traditionsbundet inte att förneka. För att gå på bana känna nya M:en väldigt välbalanserad även om en lättare bil, t ex M135i för sig fram på ett litet annat vis. Det flexibla inställningsmöjligheterna är en stor tillgång för ett brett användarvänligt spektrum på M4an. M3 är ju helt klart bättre med barn och barnvagn korrekt noterat.
Att sen Porsche kan leverera en sak såsom läderklädda ventilationsgaller tar dem till en helt annan nivå men det har inte så mycket med körkultur att göra...:)

Varför svensksåldvänlig? En mängd små praktiska saker som inte går att komma ifrån kommer med på köpet. Stöldskyddsmärkning, premier, fria servicen, hantering av de senaste apparna och registreringsfunktioner för det inbyggda simkortet och alla BMW-knutna tjänster mm mm. Inbyte den dagen man vill göra sig av med bilen, you name it. När M-bilar kostar nedåt 100-200 kkr och är 5-10 år gamla kanske då spelar det mindre roll men i slutändan hänger det ju på ägaren och dess omsorg av bilen, sånt ser inte försäkringsbolagen utan de ser bara skillnader i kostnader per statistik.

Mvh
Asken
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag skulle säga att skillnaden mellan F8X och 991 är mindre än skillnaderna mellan 996 och E9X var. Porschen har blivit mer vuxen, och F80 mer fokuserad. Nu körde jag aldrig 997 på bana, men jag fick köra 991 C4 runt piren i Göteborg och bara den mindre massan gör en skillnad på bana. Problemet är bara att det krävs ganska mycket av föraren innan bilen sätter gränsen för varvtid mellan bilarna. Den största skillnaden är att ha motorn bak och så pass mycket vikt över bakhjulen. Nu när Porsche trollat bort nackdelarna, så är Porsche lättare än BMWn att köra, vilket känns som en omöjlighet bara för någon generation bakåt.

Men som sagt, möjligheten att lasta en Bugaboo-vagn, 2 väskor, 2 bilbarnstolar med 2 barn och 1 fru i bilen vägde över den här gången.
Acey: hmm, en bugaboo buffalo går faktiskt ned i skuffen där fram i 911:an så länge det rör sig om en bakhjulsdriven Carrera. Väskorna lägger man i knät på hustrun. Barnen klämmer man in där bak :-)
Cabben ger obegränsad lasthöjd :-))
Bara tuta o köra!
Ra
338
RasmusBMW
VW Golf GTD 2011 DSG
Carbon steel grey metallic
Bi xenon , DCC.
No turboshit - Only real Power - NOT 😉

Ski-doo MXZ X RS 2007

Kristoffer, + 7000 ;)
Cab ger bra lastvolym, likaså taklucka ( som Acey inte uppskattar ;)
Fraktade en lång stege med min ex m3 , bara att stoppa in stegen i hålet i taket ;D
Jag är på väg att beställa en M4 och kommer ska ha den varje dag som bruksbil. Har kört en demobil med adaptiva dämpare och 19" och körde den i en dryg timme på vägar jag kör varje dag. Även i sportläge på dämpare så tycker jag att min gamla E92 335i på 19" var stötigare. Så jag funderar på att skippa adaptiva dämparna, jag kommer nog att köra i sport/sport+ ändå om jag väljer adapt.dämp. Rattar idag en M235i med adapt.dämp och det blir inte så mycket mer komfort i komfortläget tycker jag. Samtidigt vill jag ha en bil som hela tiden känns rå. Sen har jag en ide om att de adaptiva dämparna lägger sig i styrningen lite.

Hej Jacob!

Jag tror du gör helt rätt i att skippa de adaptiva dämparna, de gör skillnad men du kommer gilla de vanliga med :) Jag tycker dock inte du skall skippa de adaptiva LED strålkastarna, har haft det på mina senaste bilar och de är i min mening svåra att vara utan, speciellt om du skall rullad en till vardags! Däremot ser resten av din spec riktigt bra ut :) Vilken färg och klädsel har du tänkt, det tror jag skall avgöra om du skippar shadow line eller inte. Maila gärna mig så kan vi snacka spec mm, älskar folk som verkligen satsar på sina bilar :) Mkt skoj! Jobbar på BMW om du har några mer specifika frågor med :)
powerfreak, vet inte hur jag mailar med om jag klickar på dig så finns det powerpost som verkar vara privat konversation. Då kan jag maila bilder på min M235 som har röda speciallackade mperformancedetaljer, det kommer du gilla :)

Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
När det gäller storleken på 991 är den mindre än m3, men närmast identisk med m2. Även prestanda är likvärdig, men för ca halva pengen 😀
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Länk

Läcker? :-)
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Den duger ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.