AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
15.002

Kostnader och utrustning M3 F80

Sida 1 av 2
Fick klartecken från sambon igår att börja kolla efter en m3, räknar inte med att köpa något innan nästa år men har börjat räkna lite på kostnader.

Kostnader per år:

Skatten är löjligt låg, 1900:-. Räknar med att köra 2000 mil per år, så cirka 30000:- i bränslekostnad. Försäkring var förvånansvärt låg, cirka 10000:- inklusive allt för halvförsäkring hos BMW Originalförsäkringar.

Sen så tillkommer viss finansiering, garage, vägtull, tvätt och annat men det är oavsett bil och modell.

Bilen kommer troligtvis vara max ett år gammal när jag köper den. Så det lär finnas kvar av "2 års nybilsgaranti, 3 års lackgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti och fri service 3 år eller upp till 8000 mil."

Två poster jag inte har koll på är slitage och övriga kostnader för en M-bil. Vad ska man räkna med här om man tänker äga den i två år? Vad täcker inte nybilsgaranti och fri service?

Utrustningslistan har jag rätt bra koll på, har iaf några poster på önskelistan. En sak jag inte får klarhet i dock är vad som ingår i "M Driver's Paket"?

Övriga rekommendationer?
Allt du nämner är småpengar jämfört med värdetappet. :)
Bara att handa säger jag, DKG, skinn är ett måste. Tror annars att dom flesta svensksålda är rätt utrustade. Färg är ju smaksak men det mesta funkar på en M3/M4.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
+1 More

Bli inte förvånad om den tappar 100.000+ om året...

-------
//Lövet
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Slitage är ju kraftigt beroende på körstil, men du kan väl räkna med nya bakdäck i princip varje säsong. Gummiblandningen är väldigt mjuk för ett icke R-däck, och vridet gör att de tar ganska mycket stryk. I övrigt täcker nybilsgaranti, fri service (förutom då bromsskivor / klossar om du skulle köra mycket på bana) och vagnskadeförsäkring resten.

M drivers paket är inte speciellt användbart för dig som nästa ägare. Den höjer toppfarten, men det stora är att man får åka iväg på förarutbildning "BMW M Intensive training". Jag har inte hunnit åka än, så jag kan inte uttala mg hur bra eller dåligt det är, eller om det går att överföra till nästa ägare om tillfället inte är utnyttjat.

Jag skulle inte köpa en bil utan DKG, helläder, kolfibertaket (dvs skippa taklucka), HK-ljud som ett minimum (och inte ens det är speciellt bra) och nav. Sen finns det en massa "nice to have", head-up är väl en sådan sak som jag uppskattar och vant mig vid då jag haft det på de senaste bilarna.
Visa användare
264
thuveson
335 M-pkt e92 2008
H&R 50/25-Eisenmann-Cobb AP

Peugeot 307 SW 1.6 HDI 07
"Vardaglig trotjänare"
30 000kr på 2000 mil? Vet ej hur lugnt du kör. Men att snitta 1L/mil tycker jag låter vara i underkant.

Nu ville inte jag vara tråkig, men tyckte det lät lågt.

Grattis! Grymt snygg bil! "Lite avis" ;)

The Sound From A Big M :)
More & Lövet: Givetvis så är det en stor kostnad, men det är samtidigt vad man betalar för att kunna ha bilen. Vanligtvis så finansierar jag bilköpet så att jag kan räkna av handpenningen med värdetappet på tre år (halva inköpspriset). Har jag bilen i två år så har jag en buffert för ett eventuellt ytterligare tapp alternativt en välkommet tillägg till nästa bilköp. Nu är denna bilen betydligt dyrare än nuvarande, men livssituationen samt vetskapen om att jag knappast kommer ha mer fritid i framtiden gör att det är värt att satsa.

Acey: Har du någon koll på vad en uppsättning kostar? Blir troligtvis två uppsättningar däck, ett för bana och ett för vardag, Har du 18" eller 19" på din?

DKG, adaptiva dämpare, kolfibertak och nav står på önskelistan, allt annat blir en bonus. Ljudet kan jag tänka mig att lämna in för uppdatering.

thuveson: Räknat på officiella siffror, verkligheten lär diffa lite men det ger iaf en hänvisning om vad det kan kosta.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Man får nog räkna med runt 2 500 kr per däck eller däromkring. Jag har 19" på min.
Förbrukning får man räkna med runt litern i snitt.

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Är sugen på nya m3/m4 an men kommer inte köpa någon ny,
Jag har förlorat otroligt mycket pengar på nya dyra motorstarka BMW och Audi de senaste åren, men nu får det vara slut på detta. Som bruksbil fungerar en 1-serie bra. Men till söndagsutflykter får det gärna vara något roligare.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Hej. Har hunnit med ca 900 mil i min F80. En fantastisk bil som varmt kan rekommenderas.

De är ju som bekant ganska snålt utrustade, så man behöver ju en del. Det mesta kommer tillbaka till tycke o smak. De finns ju dem som tycker att tyg är ok och även 18 tum. Personligen hade jag inte köpt en M3 utan dkg och justerbara dämpare. Sedan kan man ju behöva parkeringssensorer, 19 tum, skinn mm. Dock inte lika viktigt. Helskinn känns direkt onödigt liksom en hel del annan dyr utrustning. Jag har hifi ljud i min och inte hk och är nöjd med det. Lyssnar oftast på avgasljudet som är löjligt underhållande.

Än så länge är det mest demobilar ute och de är ju i det närmaste smetade med utrustning. Så småningom kommer väl de mer sansat utrustade ut. Jag beställde min i mars i år och har inte valt så mycket grejer då det var motorn jag var ute efter...
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
När det gäller värdeminskning brukar jag räkna 50 procent på fyra år och det brukar stämma hyfsat. Så visst kommer du tappa en del pengar. Men de tar du ju från nöjeskontot 😉
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Bakdäck är väl ca 3500 kr styck.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag tror att saker i utrustningslistan som särskiljer bilen från en vanlig tre-serie som helskinn och led-ljus (en annan sak som jag efter två bilar inte skulle vara utan) kommer vars hett eftertraktade i nästa led. Men som sagt, här får plånboken styra.

Betalar man 3500 för ett bakdäck betalar man för mycket.
Ra
338
RasmusBMW
VW Golf GTD 2011 DSG
Carbon steel grey metallic
Bi xenon , DCC.
No turboshit - Only real Power - NOT 😉

Ski-doo MXZ X RS 2007

Helt sjukt att BMW har mage att sätta 18 " mini fälgar på m3 , då man får 20" på sin 320 D med M Performance paket...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kanske förklaras av att 20" är en ren designfråga och inte har med prestanda att göra?

-------
//Lövet
Ra
338
RasmusBMW
VW Golf GTD 2011 DSG
Carbon steel grey metallic
Bi xenon , DCC.
No turboshit - Only real Power - NOT 😉

Ski-doo MXZ X RS 2007

Bra point där , lövet :)
Bilen får väl t.om sämre prestanda med 20"....
Men fasen va porrigt med 20" å värsting bromsar på f 80 :)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det går alldeles säkert att montera 20" på M3 om man är på det humöret. Men varken varvtider eller prestanda kommer förbättras, tvärtom.

-------
//Lövet
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
900kkr ny välutrustad, 700kkr 2015 och 500kkr 2016 är nog en rimlig värdeutveckling med 1000-1500 mil per år för denna vagn, plus minus 50kkr. Importer lär värderas bra mycket lägre m.h.t vagnskadegaranti, annan premiesättning för importer med mera. Ovisst hur manuella förhåller sig till M-DKG i värde men minst 9/10 sålda bilar är DKG.

Otroligt mycket "bang-for-the-bucks"-bil. För samma summa får man en Cayman GTS eller motsvarande men inte alls samma körbarhet / prestanda.

De som inte är att anse som "mycket välutrustade" kommer bli mindre attraktiva.

Försäkring är inte farlig, 6kkr helår halvförsäkring i förort till Sthlm med max 1500 mil och alla tillägg. Låst garage och ingen förare under 25 år.

Förbrukning 1 liter blandad, aldrig under 0,8(0,74 i 100km/h på farthållare påväg till Danmark dock...) men inte heller över 1,3 om inte på bana på mina 400 mil med DKG. Säkert lägre förbrukning med den tyska premium 102-oktanaren:)

Däck är ett speciellt framtaget Michelin för modellen och kostar? 3-5 kkr gissar jag. www.hjulbolaget.se är billigare än Däckonline om man är medlem i BMW CS..

Åker vit bil med kolfibertak, svarta 19" och de gör sig fint i kontrast. Tror färgerna Austin Yellow och Yaz Marine Blue attraherar en speciell typ av målgrupp även om de är poppis på många av pressbilderna med mera. Vit och svart i många lev bilar vad jag förstår.

Kupen är stor nog åt 4 vuxna personer som sitter nästan lika bra bak som fram. Skalstolarna är ett under, inte sedan M3 E36 har skalstolar suttit i en "vanlig" M3/4.

M-DKG, LED-ljus(varde ljus...), Navi pro med Blåtand Pro, Surround View / Topview, HK-ljudet, M Drivers Package, M-DKG, Head-up, utökad läderklädsel, elinfällbara backspeglar, Lane assist, PDC, Adaptiv M-fjädring, ej standardfälg några av tillvalen jag uppskattar även om min bil har det mesta förutom: Elrollo bak, Park Assist, Shadowline Högglans, Döda-vinkeln varning samt några saker till.

Kör du en så vill du inte släppa den ifrån dig, går lika bra till Coop såsom på bana...
"En agil boxhandske på anabola...".

Finns en speciell M-app som mäter G-krafter samt tider när du kör på ringen samt att du har möjlighet att ansluta en GoPro 360 direkt in i I-driven har jag läst men inte kommit till än...

Varför M3 när du kan ha en M4? Det är väl ingen taxi du är ute efter?:)

Stöldskyddsmärkt ifrån det den kommer till Sverige med det nya systemet, kan måhända sakna en GPS-spårningsenhet som alla X5/X6 har men M-bilar verkar inte vara lika attraktiva som de att stjäla.

Mvh
Asken
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag kan bara inflika att om man mer än någon gång ibland vill kunna använda baksätet så funkar inte M4:an. Jag lånade hem båda bilarna och testade innan köp, och kompromisserna med två dörrar är för stora om man inte bara använder baksätet i nödfall (även bagageutrymmet är realiteten ganska mycket mindre, dvs skillnad på att få in en vagn och inte få en vagn).

Slog du till på Bavaria demon Asken? Grattis!

Tror knappast importer kommer vara så mycket mindre värda. Skick och utrustning avgör, speciellt efter tre år. MT kommer vara eftertraktade. Nya M3/4 är mer GT än sportbil. Cayman GTS (eller 991) är mer ren sportbil med bättre feedback.
Finns en import M4 hos Tisnar för ca 700 000 kr, ny bil. Så det verkar skilja nästan 100 0000 kr mot en Svensksåld.
Nu har jag visserligen aldrig ägt en M3 men tror att det bästa köpet i kronor görs på en 1-2 års bil med få mil och att man sedan inte behåller den för länge. Jag hade också kollat försäkringen, det skiljer faktiskt fortfarande en hel del mellan svensksålt/import på prestandabilar. Men som redan nämnts är denna faktorer småpotatis jmf med värdeminskningen.

På äldre bilar spelar säkert import mindre roll men så länge bilarna är relativt nya bör det vara skillnad.

OT: Turbo4ever: Intressant analys, kan du precisera på vilket sätt tycker du nya M3/M4 ger sämre feedback än 991? Eftersom du verkar insatt vore det spännande att höra dina upplevelser, körde du båda bilarna på bana?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.