AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.781

Köpa kombi - F11 eller E91?

Sida 1 av 2
Al
23
Alis80
G21 330e xDrive M-Sport -21
Hej,
Familjen kommer inom kort att växa från två till tre, så min nuvarande E46 325 Ci måste tyvärr bytas ut mot något lite mer familjeanpassat. Initialt såg jag att en E91 325 alternativt 330, skulle klara uppgiften väl. Ett tråkigare men kanske förnuftigare val skulle kanske vara en 320d, men det är inget jag går och längtar efter. Nu har jag börjat fundera på att trots allt överge E91 till förmån för en F11 520d, då modellen känns betydligt mer modern och kommer sannolikt att hålla andrahandsvärdet bättre än en E91, som redan nu är en gammal modell.

Jag är såklart svag för bensinsexor men får kanske offra det för att få ett mer modernt alternativ?

Budget ligger på c:a 200 tkr och bilen får inte ha gått längre än 9000 mil. Vad blir era rekommendationer?

Ps. om det är någon som är intresserad av en välvårdad e46 325 Ci, så är det bara att höra av sig (SWT 884).
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om situationen är en nyfödd och två tidigare barn så skulle jag rekommendera F11. E91 är inte en så stor kombi om man måste kunna få in både packning och barnvagn. Det skulle för min del få kosta en del för att få en F11. Sen är det ju en helt ny generation från BMW med allt vad det innebär. Nackdelen är väl att det är svårare att hitta en fin F11 för samma pengar.

Baksätet på E91 är även det väldigt trångt. Har ett par vänner som kör E91 med tre (1, 3 och 5 år gamla) barn och det är plågsamt att se dom ta sig in i bilen.

Frågan är om ens F11 löser problemen? Kanske läge att kolla på en familjevan?
Al
23
Alis80
Nu är det inte så att vi är ett helt kompani, utan bara en nyfödd samt sambo så att någon sorts van kommer aldrig på fråga ;-)

Utseendet på E61 har jag lite svårt för, sen är driftsäkerheten inte direkt så bra vad jag har hört. Lägger hellre lite extra pengar för en F11 då.
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
Klart du ska ha en F11, det är en riktig familjesläde :)

Det fungerar såklart med E91/F31 men vill till att man väljer barnvagn därefter annars blir det inte mycket lastutrymme över.

Är man ute efter komfort och lite lyx och slippa kompromissa med lastutrymme, välj F11. Vill man ha en billigare och roligare bil och inte bryr sig om att behöva anpassa sig efter bilens utrymmen ibland, välj en F31. Men skulle säga att innerutrymmet skiljer inte så mycket som man kan tro, däremot gör komforten det. Ut och prova!
Verdi
Lyssna inte på dem. En E91 är fullt tillräcklig för två vuxna och ett barn. Ska man på bilsemester så får man dock finna sig i att packa i framsätet, på golvet under barnstolen osv. Men det går. I vardagen är det dock inga som helst problem.

En "storkombi" som en F11 är ingen ocean av lastutrymme heller.

Ska du däremot ha flera barnstolar så är E91 för liten.
Tolkade huvudinlägget som att det skulle komma ett tredje barn, glöm mitt tidigare inlägg.

Med ett barn så funkar E90, F31 och F11 utan problem. Välja bara en stol som inte bygger så mycket på längden så kan en vuxen sitta fram utan problem (räknar med att ungen hamnar bak)
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Har ett barn på snart 3 år. Har f11, hade e39. Har Emmaljunga gigantiskt vagn, har maxi-cosi mobi (gigantiskt stol) och inser att utrymme kan man inte få för mkt av. Första barnstolen, eller babyskyddet är inga problem, men när ungen blir 9-10 månader ska den där gigantiska stolen in och då är det gott med extra utrymme. Sen är det skönt att bara kunna "slänga" in prylarna utan att behöva tänka på att stuva som ett proffs.

Mvh Martin
Iofs är F11 ingen storlastare jmf med E91 men man kan inte få för lite utrymmen med barn är i alla fall min erfarenhet. Största fördelen med F11 är dock komforten, den är på det stora hela en mycket skönare bil att färdas i en E91.

Jag skulle därför valt F11, även om det GÅR att åka E91 med ett barn.
ni
92
nilpanil
530xd M Touring -15
325da Touring -09 (såld)
325i MTech 2 -89 (såld)
Vi fick i februari vår första barn och sitter med en e91 sedan förra sommaren. Det fungerar med barnvagn (Bugaboo Donkey) och babyskydd (Maxi-Cosi, Cabriofix). Till vardags är det inget större problem, men när man skall på resa och sova över är det inte helt smärtfritt. Det går men blir ett pussel att lägga. Nu börjar det bli dags att köpa en ny barnstol som sannolikt kommer ta mer plats vilket jag tror kommer bli problem.
Däremot skulle jag inte köpa en bil utan tillvalet Iso fix, det är standard bak men inte fram. Det jag främst vill åt är möjligheten att stänga av airbagen fram. Vilket inte är standard.

Så vad försöker jag säga. Jo, jag skulle nog köpt en F11. Det fungerar med e91 men jag skulle ta en större bil om jag inte ”nyligen” köpt en bil.
Vilka bilar har Isofix-fäste i fram?

/Anders
Verdi
E91 kunde fås med isofix fram. Kanske även E61. Men F11 och F31 har inte det alternativet. Helt enkelt för att det är olämpligt att ha barnet fram ur trafiksäkerhetssynpunkt.

ps. Valet mellan E91 och F11 haltar på flera punkter. Man får en fin E91 335d/i för samma pris som en rätt ordinär 520d. Beror på vad man värdesätter i en bil i och för sig...
Transocean
De flesta. Min gamla Citroën C5 -08 hadde det.
Transocean
En sen e91 är säkert billigare i inköp och drift än en F11. Barn kostar också en slant. Och vem vill rejsa med ett spädbarn? Köp en 2011 E91 320D med automat.
Ett sånt tjat om utrymme hit och dit.

Fan, själv är man uppvuxen i först en e28 och sen en e34 och då ska vi minnas att vi är tre syskon med två föräldrar. Långsemestrar ner i Italien var inga problem.

E91 duger gott.
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Har själv varit i situationen; har två barn (nu 3 resp. 7 år)...den minsta i Maxi Cosi Mobi bakåtvänd stol fram, Emmaljunga City Cross (stor) vagn. Funkade ok i E91 och nu bra i F31. Som sagt blir det inte mycket utrymme över i bagageutrymmet när vagnen är lastad (i synnerhet i E91), vid längre resor med semesterpackning kör vi med takbox (med F31 inte lika nödvändigt).

F11 är knappt märkbart större än F31 vad gäller sittutrymmet (dock något bredare), däremot är lastutrymmet större. F31 är en bra kompromiss mellan E91 och F11...men som någon sa finns det andra parametrar som talar till F11:ans fördel, komforten är definitivt högre än hos alternativen.

/J.I
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Jag håller med Jacky Ickx: åkte i baksätet på en kollegas F11. Tyckte nästan att benutrymmet bak var i klass med min E91:a. Sitter inte ofta bak i den men det var i alla fall känslan. Välj F31:an, då får du lite större bagageutrymme än i E91:an och dessutom en modernare bil. 320d är nog det förnuftiga valet, men lägg till ca 10kkr så får du en 328 med bensinmotor.

Al
23
Alis80
Tack för all input! Alltid bra med kloka synpunkter så att man inte behöver göra om andras misstag. Känns som att vi får dra en repa till närmaste återförsäljare och känna lite på bilarna.
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Gick från E91 till F11 när vår andra son föddes. Att få in syskonvagnen min fru ville ha i E91 var omöjligt. Annars är innerutrymmet helt ok för två vuxna och två barn. E91 och F11 är dock två väldigt olika bilar; fick närmast en chock när jag bytte hur stor, bekväm och, faktiskt, trist att köra F11 är att köra jämfört med E91. Dock, F11 känns mycket modernare i uttrycket...

Att åka och prova är nog en bra ide!

Lycka till!
Jag tycker e91 duger gott och väl med ett barn, hade själv en sådan när första barnet kom. Visst, inte mkt plats att lasta på när barnvagnen är på plats men hur ofta åker man fullpackat?

Budgeten var 200k och max 9k mil nämndes i trådstarten. Jag har inte jättebra koll på prisläget men får man inte en ganska "tom" f11 för de pengarna. Och f31 som också har nämnts är väl inte så billiga än?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.