AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.967

Är denna Alpina något att åka och titta på?

Sida 1 av 3
Mi
168
Micke Andersson
325i Coupé -92
Är det någon här som tittat på denna bil (finns på bytbil.com):

BMW Alpina B8-95 Bättre än M3
Årsmodell: 1995
Mätarställning: 13.500 mil
Färg: Röd
Karosseri: Sportkupé
Pris: 185.000 kr
Info: Bmw Alpina B8 1995årsmodell V8 333Hk 470Nm vridmoment. Åker ifrån nya och gamla M3 & M5!! Klimatanläggning, farthållare, taklucka mm mm. Mycket fint skick.

Är detta en "original-Alpina", alltså så den var rent prestandamässigt när den lämnade Alipna-tillverkaren? Går dessa bilar så bra som annonsen vill göra gällande?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Verkar stämma:

Länk

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
B8guru och darklight kör sådna de vet. Kan intyga att den bilen rör på sig utav bara *censurerad svorglosa*!
Mvh
Asken
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
En kille som äger såväl en E46 M3 som en Alpina B8 hävdar att M3 är överlägsen i bankörning, men att Alpina B8 "äter M3 till lunch" vid acceleration rakt fram. Mig veterligen skall väl E46 M3 gå bättre än E39 M5... Och slutsatsen blir alltså att om Alpina B8 klipper M3 så borde den alltså även klippa M5. Har också en bekant som tidigare ägde en B8 och som har piskat alla E46 och E36 M3 som han kört emot.

En annan intressant detalj är att Alpina B8 har lika mycket vridmoment vid tomgång (350 Nm @ 1000 rpm) som E36 M3 3,2 har i max vridmoment. Även det borde tala för sig själv...

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Ma
20
Mattias123
M3-01, E46
Alpina intressenter. Har ägt både nyare och äldre Alpina modeller och jag är ganska säker på att nya M3 även M5 krossar den tunga Alpinan från 95!!!!!

Äger idag en M3-01 och det går inte att gemföra. Trots det är B8 en bra bil. Dock skulle jag vara lite försiktig gällande milen om man skall köpa den från Tyskland. Kolla tidigare servicar med verkstäderna

M3 rules.......mvh M.

ki
437
kingen
325i-93
100 % M3 optik
rött e inte snyggt!!!!!! ;(

Krossar den tunga Alpinan?

Enligt infon jag hittade på nätet väger en B8 runt 1500kg medans en E46 M3 väger 1542kg. :P

Och ja, en B8 dödar både M3 E36 och E46. Iaf på raksträckor och i hastigheter över 100 km/h. Detta är vad jag har hört av folk som har racat.
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Min bror var för några månader sedan och tittade på ett par röda B8:or i Sverige (en coupé och en sedan). Jag vet inte om de som finns på bytbil.com är någon av dem, men för er som är spekulanter, var mycket noggranna när ni tittar på bilarna. De två som min bror kollade på var tråkigt nog (hur kan man låta det hända dessa bilar?) i både misskött och buskört skick.

Förmodligen är det andra bilar, men hur många röda B8:or kan det finnas i Sverige?

Temporär signatur: Årets bakrutedekal? "Vissa kallar det lyx, vi brukar kalla det _Volvo Original_!" :D :D :D

Standard signatur: <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! ->
Hmm jag vet inte om Betonghåltagarna i Lidköping AB känns som världens pålitligaste bilhandel men....

Är det standard att Alpina ska ha tygklädsel i sina B8or eller? Båda (finns 2 på bytbil.com) har nämligen det, verkar konstigt att välja tyg då dom förmodligen har kostat en slant nya.....
såg på sidan (bytbil.com) att den förekommer hos två säljare, en betongfirma för 185" och en Citroënhandlare för 210". Ingen risk att Cittrahandlaren får sälja den då va ;)
Men vilken värdeminskning det är på den bilen. På 100 mil sjunker den 30 000 i värde. Huga köra i en bil som kostar 300 kronor milen. Men kostar det så smakar det =)Hmm tror jag väntar 284 mil till sedan ska jag nog slå till........
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Alpinas bilar säljs med tygklädsel som standardutrustning. Även om jag och flera med mig föredrar skinnklädsel (mer stryktåligt och lite exklusivare), så finns det faktiskt folk som föredrar tygklädsel...

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Halloj alla,
Alpina B8 _är_ en rolig bil, sedan skall jag låta
det vara osagt om den är snabbare än andra bilar.
Det hänger på föraren så...
Kan bara intyga att min B8 går ganska exakt lika som
Bruno's B8 :o)

Men, B8 tung? Inte alls. Enligt mina papper från
Alpina 1490 kg. Så...

Men den bilen du talar om? Den lät vääääldigt billig.
Speciellt när vi talar om en coupé.
Skulle nog vara mycket försiktig med det exemplaret.
Om du trots allt vill kolla på den, känn på koppling,
kolla bromsar och mönsterdjup. Jag har bytt däck och
koppling i år för 20-25 tusen.

(Sedan vill jag påpeka att det inte finns ett enda exemplar av B8 som är svensksåld, så, att vara tyskimport är bara att acceptera. Hitta rätt exemplar dock)

Men, men. B8:an är rolig, men inte rolig att ge service,
leta rätt ex.

/Marcus
Bmwcs# 4680
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Såg precis en Alpina B10 -94, 6000 mil för 50000:- !!
Den finns med på sid 36 i nyaste motorbörsen. Det låter som ett märkligt llågt pris i mina öron iaf?? En sån där borde väl iaf vara värd betydligt mer!?
Angående den B8 som nämdes i början,
jag försökte kontakta bilfirman som
annonserade bilen, fick svar från en
privatperson som talade om att bilen
var hans "privata", vet ej om det är
bilhandlaren själv eller inte, om
den säljes på uppdrag eller inte.

/Marcus
Bmwcs# 4680
T_J
Alecci , "Mig veterligen skall väl E46 M3 gå bättre än E39 M5",
Upp till drygt 100km/h ligger M3 före, sedan kommer M5. I farter över 200km/h äter M5 M3 till frukost..

Båda bilarna går bra och på banan regerar M3 men på landsväg är M5 kung.
Jag vet vad han har betalat för bilen ( BILLIGT), det är inte i närheten av vad han begär för bilen. Har även hört att den inte ska vara i bra skick. PRUTA!!!!

M-POWER!!!!!!!!!
Heh, om han har betalat mycket mindre än
det han begär, då är det definitivt ett
riktigt härke. Har hittills inte sett
(förutom detta ex. då) en B8 under 200,
jaja. Undrar hur han har kunnat fått den
så billigt?

(Jo, just ja. Såg en krockad B8 Touring
för 150', men det var i krockat skick,
dock riktad)

/Marcus
Bmwcs# 4680
Jonas M3
hallå, de röda på byt bil är samma bil!!!!

M-Tritschka
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
T_J:

I tester skriver de inte alltid ut fullständiga prestanda, däremot brukar siffrorna för 0-100 km/h stå. Och det var också detta jag menade...

I mitt fall kan jag endast hänvisa till vad jag hört och läst, eftersom jag tyvärr inte haft att nöjet att provköra vare sig E46 M3, E39 M5 eller Alpina B8.

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Pe
118
PeOR
IX xDrive50
Om man tar en M3, lyfter ut en motor och släpper i 150 kg tyngre V, M3an väger original 1560 kg, hur mycket borde då en B8 väga? Och var lägger man 200 kubikmeter heliumballonger för att få ner vikten till 1500kg?

Jag tror att man jämfört tjänstevikt med fordonsvikt. Tjänstevikten har förare, vätskor och bensin i vilket gör 150-200 kg. En B8 är INTE lättare än en M3.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.