AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.588

Gjort slut med E61 520d - 2008: Testamente över fel och lösninger

Sida 1 av 2
cy
9
cylle
520D Touring -08
Hej alla!
Efter 2,5år som ägare till en alldeles hopplös BMW 520d har jag nu äntligen gjort slag i saken och bytt till Volvo.
Summa: Värdeminskning 120 000, reparationer utöver normal service ca 60 000

Tänkte jag skulle lämna en beskrivning av det värsta jävelskapet och hur det löstes, utifall att det kan hjälpa någon annan stackare:

Styrenhetet för airbagsystemet
kraschade efter tre månader, otur enligt verkstan som bytte nån del för 15 000

Säkerhetsbälte mitten bak fastnar
Första gången jag fällde baksätet gick det sedan inte att fälla upp eftersom bältet i mitten bak låst sig. Verkstan löste det och berättade också hur de gjort. Man rycker baksätets sits uppåt varvid det lossnar (ett fäste i var ände), sen får man orma ut sitsen och kan då lossa bältets nedre fäste med en stor torxnyckel. Därefter är det ju möjligt att fälla upp ryggstödet. Åtminstone för mig funkade då bältet igen och sen får man sätta tillbaka allt igen. När man sedan fäller nästa gång får man se till att ha lite slack på bältet för att inte allt ska fastna igen.

Kabelbrott i bakluckans gångjärn
Funktioner gav upp en efter en och när bilen inte längre gick att oppna med fjärren (larmar då vid varje öppning) var det bara att inställa sig hos verkstan. Svindyrt, urdåligt och de byter till lika jävla dåliga kablar igen med förklaringen att inga andra får plats.

Här tänkte jag ge upp men blev för snål med tanke på värdeminskning och gjorda investeringar.

4 månader senare tvärdog bilen under semestern (precis efter att ena fästet till vindrutetorkarna fram gått av...). Det var en riktig slamkrypare. Bilen gick inte att starta med vanliga kablar, däremot med Assistanskårens. Det visade sig att knappen i förardörren som styr om bakrutor kan öppnas bak hade fastnat halvvägs, vilket i sin tur tömde ett helt nytt batteri imponerande raskt (var tvungen att byta efter kabelbrottet). Så det kan vara värt att hålla koll på den där knappen eftersom BMW tog bra betalt för att hjälpa med detta idiotfel

Avslutningsvis verkade den elektriska dragkroken sjunga på sista versen. Jag fick fart på den genom att ställa mig ovanpå och gunga. Men det krävdes mer och mer gung för varje gång för att den skulle åka in. Det sista får väl bli ett köpråd, att undvika eldrag om möjligt. Men det är klart att mitt samlade köpråd blir att hålla sig så långt bort som möjligt från BMW520d touring från 2008

Lycka till med era bilar

//cylle
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Jaha, sammanfattningsvis är det väl inte så illa, lite surt med styrenheten men annars är det väl inte så mycket att gnälla om på 2,5 år, att kablarna suger i bakluckan är välkänt, att en knapp fastnar kan det väl göra på alla bilar?
Detsamma gäller bältet.
Hur långt hade bilen gått?

Som jämförelse har jag nog en värdeminskning på 120 " per år men jag är inte bitter ;-)

Lite synd ändå att du lämnar BMW med en sur eftersmak, hoppas att volvon blir en bättre bil.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Även jag som ännu inte haft några jättefel på min e61 (peppar peppar, ta i trä) kommer göra slut med BMW när det är dags att byta bil då jag helt enkelt tappat förtroende för märket. Synd efter att ha varit BMW trogen i över 12 år.

Tyvärr är det inte ok i förhållande till vad det ska vara och vad det kostar.
Det är ingen Daica eller Renault man köper.
cy
9
cylle
520D Touring -08
Hej igen
Bilen hade gått 13 vid köp och 18 vid sälj

Det var inte min mening att gnälla. Min poäng är att om du ändå ska äga en skitbil går det att komma billigare undan. Eftersom jag fått anledning att dra nytta av forumet har jag insett att vissa av felen är vanliga. Men det ändrar inte att jag ställer andra förväntningar på vad som utger sig att vara ett premiummärke. Bälten, dragkrok osv är ju inga slitdelar. Eller så är jag gammaldags bara ;)
E60/E61 lär väl inte gå till historien som någon kvalitetsbil.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Våra erfarenheter skiljer sig åt men jag håller BMW med deras för och nackdelar högt. Om jag tittar runt omkring mig och de märken som jag har kört själv, familjemedlemmar eller nära bekanta kört eller bilar som vi haft i olika verksamheter under olika former så upplever jag inte att BMW sticker ut negativt.

Allt som vi sitter och klagar över här, från skrämmande offerter för ett problem som inte borde ha inträffat till återkommande fel som följer en modell över flera generationer, förekommer hos alla andra märken också men sitter man på Autopower är det exempel där BMW är boven som man matas med.

Om jag förstått rätt är Autopower Sveriges största märkesforum? Det kanske är ett missförstånd men här är utan tvekan hög aktivitet, var hittar man ett forum för t.ex Toyota på samma nivå? Om man gör så och besöker det regelbundet ett tag kommer då historierna om motorbyten p.g.a hög oljeförbrukning, spruckna topplock, trasiga gängor till topplocksbultarna, rasade växellådor (MMT) och mycket annat som drabbat Toyota de senaste 7-8åren att skrämma tillbaka en till BMW?

Jag är inte ute efter att vitmåla BMW eller svartmåla något annat märke för BMW har många konstruktioner de borde skämmas över, men gräset är sällan (mycket?) grönare på den andra sidan och människan har lyckligtvis en förmåga att bara minnas det positiva; av ett annat märke eller av en BMW man körde förr.
Problem är alltid tråkigt då förtroendet för en produkt är lätt att rasera men svårt att bygga upp.

Jag vill inte gnugga något i ansiktet på dig Cylle så ta inte illa upp, men för att balansera ut historien med en lite mer trofast E61 så har trettiofemman rullat cirka 25.000mil numera. Elektronik, nivåreglering och kablar ut i bakluckan fungerar fint och har alltid gjort, den har inte tuggat i sig några swirl flaps, inredningen väsnas inte och så vidare. En baklucka har bytts ut på rostskyddsgaranti, that´s it, och bilen känns mer än fräsch.

Och samma sak gäller alla andra E6x, mest E61 men även 60, 63 och en 64, som funnits runt mig. Skitbil? Jag kan helt enkelt inte ställa mig bakom det men andra får utgå från sina erfarenheter precis som jag gör.

Lycka till med din Volvo det är riktigt mysiga bilar de med! Vad blev det för någon? :)

//Bjersér
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Du kommer att trivas med Volvo. Jag supertrivs med min V60 VEA D4 2014.
Har haft några dyra BMW sexor och saknar bara ljudet vid höga varv.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Tror tyvär du fått ett måndagsex.... Vi har
haft vår E60 M525da i 2,5 år utan minsta
problem. Svågern med sin E61 525da båda -08.
Inga problem där heller. Svågerns döttrar har
En st M520da-08 och en 525i-01 touring.
Båda funkar kalas utom sistnämnda har antisladd-
givaren runt rattstången givit upp, men det är en -01.
Mycket tråkigt att allt ska hända samma person.
Liten fråga bara: 120tkr i förlust vid försäljning, inköp?
Försäljning ? kr

Mvh Jonas B

Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
PS vi eller rättare sagt min fru har en Volvo s60d-12
som tjänstebil. Den får vi köra så mycket vi vill, men
när vi åker någonstans åker vi alltid BMWn från -08.
Visst, Volvon drar en dl mindre per mil men komforten
går inte att jämföra, Nu ska Volvon bytas till något nytt.

Mvh Jonas B
Eftersom Du Bjerser verkar dyka upp i trådar som kritiserar märket BMW så kan väl jag göra det med;)
Min erfarenhet rör inte E60/E61 eftersom tålamodet med mina E39:or/E46 tog slut redan där lyckligtvis verkar det som.

60 000kr utöver service mm på 6000 mil är faan i mej en skam !
10 000kr/1000mil (10kr/mil reparationer).
Siffrorna får tala sitt eget språk !

Gick över till Volvo efter häcklande på AP om mina erfarenheter och bilval,men ångrar inget :)
Inga nya bilar utan den första med 25000mil på mätaren (V70 T5-01) gick helt utan större fel,bytte ett hjullager fram för kostnaden 1500kr (SKF) och sen var det bra med det.

Tyvärr ville en annan bilist svnga ut där stopp plikt råder en vinter för 2år sedan så krocken blev ett faktum och bilen gick till destruktion.
Då mätarställning 29254 mil och ersättningen blev 48400kr inkl 1400kr för stilleståndsersättning alltså 47000kr för en -01:a med ~29000 mil på mätaren.
Bilen var i fint skick kan tilläggas...

Blev en S60 2,5T -04 för dom slantarna och 17000 mil.
Nyligen en till V70 II 2,5T -04 med 24000 mil på mätaren.

Så en Volvo cylle är inget dåligt val och med rätt T-snurra är prestandan betydligt bättre än de vanliga BMW har i sina karosser ( exkl M,Alpina såklart).
Gillar 2,5T mer än T5 då tempramentet är kvickare på lägre varv ( vardagskörningen) och bränsleförbrukningen betydligt lägre med.
cy
9
cylle
520D Touring -08
Svar på några frågor som dykt upp och en avslutande kommentar:

Köpte för 195 000 och sålde för 75 000, men det kunde säkert gjorts en mindre värdeminskning om jag orkat pruta mer och varit mer aktiv som säljare.

Den Volvo jag köpt är en V70 Drive från 2012 som gått 6000 mil. Den känns fridfull att köra... Motorn i BMW var ju fantastisk med sin kombo av bränsleförbrukning och prestanda. Förstått att årets D4 kan vara i närheten (inte provat) men tyckte inte jag ville lägga så mycket pengar.

Till sist var inte min huvudsakliga avsikt att spy galla över BMW utan att redogöra för de problem och lösningar jag varit med om. I den händelse någon framtida läsare kan ha glädje av det.

Tack för svaren. Autopowers forum har också varit en positiv del av livet som BMW-ägare
Vad olika det kan vara, min fars 525Xda E60-09 köptes med 7200mil för 2år sedan och har nu rullat strax under 10000mil, det enda som har hänt under den tiden är att vänster backspegel behövts hållas i och stoppas en gång vintern-12 och en gång vintern-13 då den glömt stoppläget (elinfällbar) i övrigt helt felfri. Han är mycket nöjd.

Att lämna in på BMW kan vara obegripligt dyrt på min egen 550i så fick förre ägaren anmärkning på att den ena baklampan var trasig och lämnade in den hos BMW Solna som tog 12TKR!! för att byta bakljus, ett nytt bakljus kostar strax under 3tkr utan rabatt (€265 i Tyskland) nu har c-låsmotorn i höger bakdörr pajat, men den köper jag på 20% dagen som BMW CS har i oktober.

E60 LCI känns som en solid bil, klart bättre kvalitet än E39, även om jag börjar bli sugen på en 540i/6 E39 facelift för den är körgladare och snyggare.

Mvh Stephan
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Du är så välkommen Alex84 men eftersom jag har fortsatt god erfarenhet av BMW sedan vi sågs senast har ingenting förändrats, jag hoppas att olyckan inte lämnade några bestående men?

//Bjersér
Hahaha nejdå Bjerser,allt är lika (illa) "no hard feelings" vet Du väl ;)
Hoppas att Din bil motsvarar Dina erfarenheter och att BMW snart fixar bättre garantier än dagen gällande,då kanske jag sitter bakom en Bayersk ratt igen :)
thekinglives
Stephan 735:E60 LCI känns som en solid bil, klart bättre kvalitet än E39, även om jag börjar bli sugen på en 540i/6 E39 facelift för den är körgladare och snyggare.

Mvh Stephan IP: ...[.60.202]

Kan du utveckla detta? Jag upplever att E39:an är robustare och mycket högre byggkvalite än E6X....kolla bara eldragning bakom mittkonsol,
Aerodynamikpaket (M) som känns som en varm PETflaska jämfört med E39 som är styvt och hårt tack vare tjockare material och diverse förstärkningar.

Ända som talar för E6X är väl rosten samt pixelproblem med e39.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Det där med bältet va exakt samma på min E34 med fällbart baksäte, helt otroligt dumt.
ni
2
niclasmattsson
Bmw e60 520da 2008
Hej,
jag har en Bmw e60 520da 2008 177hk. 4000mil när jag köpte den 2012. Nu har den gått 16000mil och jag har bara servat den 3ggr bytt några däck och chipat den vid 6000mil 210hk och grymt gott drag.
Jo vänster framlager byttes vi 13000mil.
Jag är supernöjd med bilen, den går bra och drar lite diesel 0,55 blandad körning.
Kör ständigt 110-120mil på en tank 60-65l vid tankning.

När jag köpte bilen så tänkte jag att jag vill ha en bil med kvalitet och då föll valet på denna 520d. Och jag är jättenöjd med bilen, första bmwn. Och det låter verkligen som om du har haft rejält med otur din bil. Inte annat än att man tycker lite synd om dig som får raka motsatsen till bil mot vad jag får.
Jag hoppas jag kan köra 15000mil till utan större problem med denna bilen.

Ni som kan Bmw när ska man byta olja i växellådan?? är det svårt att göra själv?? hur många liter går det åt.
Ska man byta olja och sen efter 50-100mil byta hälften oljan igen???

ha det bra
//niclas

Once diesel always diesel :)
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Niclasmattson :
Automatlåda antar jag?
Nåväl. 12000mil eller 8år enligt Zf. Volym ca 9l(med momentomvandlaren,, blir ca 6-7 vid byte har jag för mig. Zf Lifeguard fluid6 å inget annat.
Filter sitter i tåget som bytes i en enhet (alltså komplett tråg)
Beroende på miltalet kan du göra en tömning och nyfyllning utan trågbyte efter några hundra mil enligt vissa. H

Till Ts:
Äsch. Skit händer.
Nu är jag absolut ingen märkesfetischist, har haft det mesta och flesta. Det är i stort sett skitsamma. Men en radfyra är sällan något att glädjas över...
En sak är dock oerhört framstående, det blir inte mindre problem bara för att det är nytt.
Hade en Dodge Ram Cummins som hade gått 50000 när jag sålde den. Bara slitdelar under alla år av misshandel... Billigaste bilen var nog min saab 9000. 30000mil, 13000kr i reservdelar och 35000 i värdeminskning.

Grannens - 13 v70 d4 blev tillslut återköp då växellådan aldrig gick att få rätt på. Måndagsexemplar finns överallt, liksom solskenshistorier

Hoppas du är fri från problem resten av ditt bilägande, det har du förtjänat.

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Men hur kan det bli 60000?
Har du lämnat bilen till verkstad i storstad varje gång?
Le
431
Lelle
520d touring -15
118d -08
325i cab. -02
http://www.garaget.org/bmwlelle
Bytte bort min 525it e39 -03 och köpte mig en e61lci 525d -08 och är supernöjd hittills! E39 är goa bilar men e61 är yttligare ett pinnhål upp, goaste Bmw jag haft sen min 540 e39.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.