|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har en BMW 520d F11 med M-paket och sportautomaten dvs paddlar på ratten och med tre olika körlägen: Comfort Sport Sport+ Min fråga är vad som egentligen händer med bilen när jag lägger i sportläge? Jag känner ju att den styvar till sig samt att styrningen blir tyngre. Den växlar betydligt rappare än i comfort läget men sig Sänker bilen sig något? Någon som kan klargöra för mig lite mer om vad som händer :). Tack på förhand! Mvh Kristoffer | |
Verdi |
Har du någon form av adaptivt chassi så blir bilen styvare. Annars inte. Och den sänks aldrig vad jag vet. |
|
Enligt utrustningslistan har jag inte adaptivt chassi men i Idriven kan jag välja styvare chassi i sport läge eller om jag vill ha styvare chassi i comfortläge? Baserat på vad jag väljer i Idriven så kommer det upp en bild på skärmen med dämparna röda varje gång jag ändrar från komfort till sport. Undrar vad detta är då dom flesta skriver att sport automaten endast är att växellådan växlar snabbare samt att växelväljaren är lite sportigare. På min bil blir styrning och chassi styvare med. Någon som kan reda ut? :))) |
|
| Styrningen blir tyngre och gaspedalmappningen ändras så den blir känsligare. Plus växlingen då, som du nämnde. Om du inte har adaptivt chassi eller dynamic drive så lär inget ändras, oavsett grafiken i iDriven. Med adaptivt chassi är det som Verdi skriver, bilen blir styvare men ingen sänkning. | |
|
Ett försök att reda ut genom att beskriva hur det är på min frus 640i GC (även min förra 740dXdrive). Den är utrustad med EDC där man kan välja mellan Sport/Comfort/Comfort+ med tryckknappar på mittkonsolen. Det kan vara på motsvarande sätt på din bil även om din bil har Sport+/Sport/Comfort som val och enbart i iDrive då. I Sportläge (Sport+ på din bil ?) påverkas även växlingsautomatiken men det går att välja bort växlingsinställningen (detta görs i iDrive). Om man vill köra sportigt kan man som alternativ istället välja sportläget med växelväljaren. Det blir nog inte riktigt samma effekt men i gengäld kan man få snabbare växling oavsett stötdämparinställning. På motorväg är det nästan ett måste att använda EDC Sport inställningen för att få stabilare styrning (bilen har integralstyrning) men helt onödigt att ligga och dra länge på växlarna och aldrig komma upp på åttans växel. |
|
|
Hittade detta på Bimmerfest: Dynamic Damper Control is a $1000 add-on which was part of the M Sport Package in 2012. Dynamic Handling Package is a $3500 add-on with DDC & ARS/Adaptive Drive, this was part of the M Sport Package in 2011. Stämmer detta? Sen hade det varit intressant att reda ut nedan: Vad är det för skillnad på DDC och Adaptivt chassi? Mvh Kristoffer |
|
| Ska kanske tillägga att min är en 2011:a. | |
|
Kaparn: Låter som din frus bil fast jag har som sagt sport+/sport/comfort. Jag väljer också detta med knappar som sitter på konsolen bredvid växelväljaren. Vi fårlägga till EDC också till begreppen som jag skulle vilja ha utrett :))) DDC EDC Adaptivt chassi(är det samma som adaptive drive)? /Kristoffer |
|
Verdi |
Tror man menar DDC/EDC när man säger "adaptivt chassi". Adaptive drive är mer omfattande och dyrare. Finns ett väldigt enkelt sätt att ta reda på vad du har för utrustning. 1. Gå till Fordonsfråga och fyll i ditt regnummer: Länk 2. Kopiera sista 7 siffrorna av ditt chassinummer och fyll i här: Länk Då får du en fullständig lista över utrustningen på din bil. |
|
Verdi: Det har jag gjort och där står ingenting om just EDC, DDC osv. Det står M-sport suspension men om nån form av dynamic dampers nu kanske ingick i M-paket är det mycket möjligt man inte specar det som en separat punkt. Men jag känner iallafall att bilen blir stummare samt ratten blir mer direkt i styrning när jag trycker i sportläget. Jag har möjlighet att i Idrive välja om jag vill i sportläget köra med dämparna i comfortläge och bara ha snabba växlingar eller om jag vill köra båda två. Samma i comfort läge, där kan jag välja att ha bilen stummare utan att växellådan växlar i sport. /Kristoffer |
|
|
CompactK, kika runt på de länkade sidorna, kanske hittar du något matnyttigt. Det frugan har på bilen stämmer in bra på Dynamic Damper Control men kallas alltså Electronic Damper Control i utrustningslistan. På 740dxen hade jag dessutom Dynamic Drive (aktiv krängningshämmare) och det borde alla bilar ha. Inget av dessa options sänker bilen. Länk Länk Eftersom du har M-sport kanske denna länk är bra att kolla in. Länk |
|
|
Knappen på mittkonsolen är standard på BMW-bilar nu för tiden och ger olika effekt beroende på vad bilen är utrustad med. Styrning och gaspedalsmappning påverkas på alla bilar vågar jag säga, osäker på bilar som inte har elservo, men det är ett utdöende släkte. Dämpning påverkas på bilar där det är möjligt, växelpunkter ändras på bilar där det är möjligt (automatlåda), osv. Om det bara är M-sportfjädring så är det den passiva fjädringen och då är det märkligt att du får upp möjlighet att ändra dämpningen. Har du lust att slänga upp utrustningslistan här, blir nyfiken på detta. :) |
|
|
Hittade lite mer info.. DDC refers to Driving Dynamics Control. It is confusing because in the past it has also referred to the dampers. But on the F10... It is very confusing, as it has changed throughout the years like all else, In 2011, the switch only came if you had: Sport Auto Trans Dynamic Handling Package M Sport For the SAT only option, it had Three settings: Normal, Sport and Sport Plus. It adjusted the steering weight, throttle and transmission response. Sport Plus is the same as Sport as far as those three, but also adjusts the traction / stability control. For M Sport or DHP (which was included with MSport and had both active dampers and anti roll) it added the fourth setting, comfort, and also adjusts both the shocks and anti roll settings In 2012, the switch was made standard. It added Eco Pro. The settings now cycled from Eco Pro to Comfort Plus (the old comfort) Comfort (the old Normal) Sport (Same) and Sport Plus. In addition for 2012, The sport package included active dampers whereas before it did not. M Sport dropped Active Roll but continued with the active dampers. The dynamic handling package went away and active anti roll ( ARS) became a stand alone option on either Sport or MSport. Now, here is what the switch does: If you have no sport or mSport, it will adjust steering, transmission and throttle. If you have Sport or MSport but no ARS, it will add damper adjustment. If you have ARS, it will adjust that as well. For 2013, more changes. No more sport package at all. MSport now includes (supposedly) a static sport suspension. Active shocks are a stand alone option. Dynamic Handling Package, is back, bundling dynamic dampers and ARS. The switch is still there, settings the same for 2012. Vilken soppa. Snacka om att röra till det. Måste ju bli dyrt att ändra konfigurationer på modeller varje år.. Har bilen på lackering pga parkeringsskada men jag ska kolla detta grundligt när jag får tillbaka den. :) |
|
|
Hej, Wiberg: Här ser du listan :) S1CDA Brake Energy Regeneration Brake Energy Regeneration S548A Kilometertacho Kilometer-calibrated speedometer S1CAA Selektion COP relevanter Fahrzeuge Selection of COP relevant vehicles S1CBA CO2 Umfang CO2 package S230A Zusatzumfang EU-spezifisch Extra package, EU-specific S258A Bereifung mit Notlaufeigenschaften Tire with run-flat functionality S2NAA BMW LM Rad M Doppelspeiche 350 BMW LA wheel, M Double Spoke 350 S2PAA Radschraubensicherung Lug bolt retainer S2TBA Sport-Automatik Getriebe Sport automatic transmission S302A Alarmanlage Alarm system S316A Automatische Heckklappenbetätigung automatic trunk lid mechanism S320A Entfall Modellschriftzug Deleted, model lettering P337A M Sportpaket M Sports package S386A Dachreling Roof railing S428A Warndreieck und Verbandstasche Warning triangle and first aid kit S481A Sportsitz Sports seat S494A Sitzheizung Fahrer/Beifahrer Seat heating driver/passenger S4MRA Interieurleisten Aluminium Hexagon Interior strips, aluminum hexagon S502A Scheinwerferreinigungsanlage Headlight cleaning system S508A Park Distance Control (PDC) Park Distance Control (PDC) S522A Xenon-Licht Xenon Light S534A Klimaautomatik Automatic air conditioning S644A Vorbereitung Handy m. Bluetooth Preparation f mobile phone w Bluetooth S676A HiFi Lautsprechersystem HiFi speaker system S698A Area-Code 2 für DVD Area-Code 2 for DVD S6FLA USB-/Audio-Schnittstelle USB/Audio interface S6NFA Musik-Schnittstelle für Smartphone Music interface for Smartphone S6VCA Steuerung Combox Control for Combox S704A M Sportfahrwerk M Sports suspension S710A M Lederlenkrad M leather steering wheel S715A M Aerodynamikpaket M Aerodynamics package S760A Hochglanz Shadow-Line High gloss shadow line S761A Individual Sonnenschutzverglasung Individual sunshade glazing S775A Dachhimmel anthrazit Headlining anthracite S842A Kaltland-Ausführung Cold-climate version S850A Zusätzl. Tankfüllung Export Additional Export tank filling S853A Sprachversion englisch Language version English S877A Entfall Überkreuzbedienung Delete cross-pattern operation S885A Bordliteratur schwedisch On-board vehicle literature Swedish S8KAA Ölwartungsinterval 30.000km/24Monate Oil-maintenance interval - 24 months/30,000 km S8SMA Fahrgestellnummer von aussen sichtbar Car ident. number visible from outside S8TFA Aktiver Fussgängerschutz Active pedestrian protection S8TGA Diebstahlsicherung Thiefproofing device S8TLA Tagfahrlicht Front und Hech aktiv S8TNA Tagfahrlicht über Lichtmenü S8V2A Hinweisschild Label Mvh Kristoffer |
|
|
Hej Igen, Jag har nu fått tillbaka bilen och testat läge sport. När jag lägger i läge sport så känner man i bilen hur den "sätter" sig. Liksom hoppar till lite. Så någonting händer defenitivt med dämparna. Den blir också styvare i chassit. Det är en stor skillnad enligt mig från komfortläget. Styrningen blir också trögare och växlingarna blir mer aggressivare, varvar upp snabbare. Man kan välja i i sportläget om man vill köra med komfortfjädring och endast växla snabbare eller om man vill köra i sportfjädring men fortfarande växla som i komfort. Eller det roligaste både och :). Ser ut som DHP ingick i M-sport 2011 då. For M Sport or DHP (which was included with MSport and had both active dampers and anti roll) it added the fourth setting, comfort, and also adjusts both the shocks and anti roll settings Mvh Kristoffer |
|
|
Vad står det i din instruktionsbok gällande detta? Att styrningen och växlingarna påverkas är det väl ingen tvekan om. Frågan är om chassit påverkas. Då pratar jag inte om att det skulle sänka bilen, utan om att dämparna blir styvare, i sport jämfört med komfort. Att bilen "sätter sig" låter konstigt, vad menar du med det? Den rör väl sig inte i samband med att du trycker på knappen? __________ Mvh Grelle |
|
|
Kanske dåligt skrivet "sätter" sig. Men man känner att den styvnar till i chassit. Den sänker inte sig, det har jag förstått nu att ingen av dessa options gör. Här är en bild på hur det ser ut när man lägger i sport. Länk Mvh Kristoffer |
|
|
Länk Standardutrustning? Känner mig helt lost :))) |
|
|
Lite intressant. Det är ingen utrustningskod som pekar på att du skulle ha någon annan dämpning än den vanliga, passiva M-sportfjädringen. Och bilden för när du går till sport ser likadan ut som på min med vanlig fjädring. Däremot har inte jag någon inställning i sport-läget för att välja chassisättning, det tyder onekligen på att det är något lurt. Driving Experience Control är standardutrustning, alla bilar kommer med den kontrollen numera, men det är olika vad den påverkar beroende på hur bilen är utrustad. |
|
|
Wiberg: Men eller hur!! Visst är det intressant. Så du menar att du har ingen konfigurations option i sport läget? /Kristoffer |
|
|
Min första post här. :) Det här gör mig lite nyfiken, jag har en 530 F11 utan M-Paket och jag har både motor och chassi val i sportmode. Jag har bara Sport Auto Trans, inga andra tillval som borde påverka detta. När jag klickar i Sport med knappen på mittkonsolen så får jag upp samma bild som CompactK, "sportig körning med optimerad chassi" och om jag klickar mig vidare där så får jag 3 val: motor, chassi eller motor och chassi. Jag har normal, sport, sport+ som val på knappen i mittkonsolen. Kan också nämna att när jag väljer sport så är det inte enbart växlar/styrning/gaspedalen som ändras, utan precis som ComapctK beskrev det så känns det som att bilen "sätter" sig och blir styvare. Kan det vara något som finns med i 2011 modell F1x'or som standard, tänker på länken till DEC (driving experience control), som sedan försvunnit? Ifall någon är nyfiken så här är utrusningen i min bil: Code Serienausstattung Standard Equipment S1CCA Auto Start Stop Funktion Auto start/stop function S1CDA Brake Energy Regeneration Brake Energy Regeneration S2K1A BMW LM Rad V-Speiche 236 BMW LA wheel, V Spoke 236 S4ATA Interieurleisten hochglänzend schwarz Interior trim finishers black high-gloss S548A Kilometertacho Kilometer-calibrated speedometer Code Sonderausstattung Optional Equipment S1CAA Selektion COP relevanter Fahrzeuge Selection of COP relevant vehicles S1CBA CO2 Umfang CO2 package S230A Zusatzumfang EU-spezifisch Extra package, EU-specific S255A Sport-Lederlenkrad Airbag Sports leather steering wheel S258A Bereifung mit Notlaufeigenschaften Tire with run-flat functionality S2PAA Radschraubensicherung Lug bolt retainer S2TBA Sport-Automatik Getriebe Sport automatic transmission S302A Alarmanlage Alarm system S316A Automatische Heckklappenbetätigung automatic trunk lid mechanism S386A Dachreling Roof railing S417A Sonnenschutzrollo Tür hinten Roller sun vizor, rear door S428A Warndreieck und Verbandstasche Warning triangle and first aid kit S494A Sitzheizung Fahrer/Beifahrer Seat heating driver/passenger S502A Scheinwerferreinigungsanlage Headlight cleaning system S508A Park Distance Control (PDC) Park Distance Control (PDC) S522A Xenon-Licht Xenon Light S534A Klimaautomatik Automatic air conditioning S644A Vorbereitung Handy m. Bluetooth Preparation f mobile phone w Bluetooth S677A HiFi System Professional DSP HiFi System Professional DSP S698A Area-Code 2 für DVD Area-Code 2 for DVD S6AAA BMW TeleServices BMW TeleServices S6ABA Steuerung Teleservices Control for Teleservices S6VCA Steuerung Combox Control for Combox S761A Individual Sonnenschutzverglasung Individual sunshade glazing S842A Kaltland-Ausführung Cold-climate version S850A Zusätzl. Tankfüllung Export Additional Export tank filling S853A Sprachversion englisch Language version English S877A Entfall Überkreuzbedienung Delete cross-pattern operation S885A Bordliteratur schwedisch On-board vehicle literature Swedish S8KAA Ölwartungsinterval 30.000km/24Monate Oil-maintenance interval - 24 months/30,000 km S8SCA Freischaltung Telematik länderspez. Telematics access request,country-spec. S8SMA Fahrgestellnummer von aussen sichtbar Car ident. number visible from outside S8TFA Aktiver Fussgängerschutz Active pedestrian protection S8TGA Diebstahlsicherung Thiefproofing device S8TLA Tagfahrlicht Front und Hech aktiv S8TNA Tagfahrlicht über Lichtmenü S8V2A Hinweisschild Label |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.