AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.122

E39 525i - 2002 stryper sig och vit rök

Sida 1 av 2
al
16
alisaleh
Bmw 525 e39
Tja min bmw 525 e39 02 helt plötsligt börja den strypa sig när man gasar vid 3000 ramp och ryker vit den tar ingen vatten och oljan är fin. Gjorde fel sökning på den och fick ut 1 lmm 2 misständer cylinder 5 . 3 misständer cylinder 6 så jag byte lmm men fort fortfarande samma vissa säger att det är kondens för att jag kör bara korta sträckor men det borde inte ryka så mycket o även stryper sig .. jag är Tacksam för svar mvh ALi
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hur långt har den gått och är service skött?

Vilken felkodsavläsare är använd?

Hur ser det ut om du lyfter på locket till oljepåfyllningen och tittar på insidan på den? Beläggningar, vit koks eller brun sörja= korta körningar och bildas beläggningar och skräp och sånt. Byt olja isåfall.

Är stiften ok?

Någon oljefukt i tändstiftsbrunnarna då är det kanske ventilkåpspackning.

Använd "sök inlägg"-funktionen ovantill under "ny användare" och sök dig runt på modell, motortyp och liknande så hittar du säkert lite att läsa på.

Mvh
Asken
al
16
alisaleh
Bmw 525 e39
tja har faktiskt kollat runt lite fast alla snacka om kondens . fel sökte den hos e bilverkstad så jag vet inte vad han hade för något, det är gult om man öppna locket till olja på fylningen men det, har kollat tändstifter och det sitter hyfsat nya i den , oljan har jag byt för bara två veckor sedan , den gick fint innan allt det här kom upp bara på en kväll motor lampan lyste o då byte vi lmm , efter det hade den inte lyst än men den stryper sig och ryker vitt när han är väl varm så minska röken men den kan komma upp igen när som .. vill inte hålla på och bytta massa i onödan vad tror du det kan va för något på det sättet .. sen när jag starta bilen o trycker på broms så låter det ju som att det luft i systemet allt det här hände på en kväll .. är tacksam för snabba svar ..
al
16
alisaleh
Bmw 525 e39
Är det någon som kan ställa upp o svara eller för det minsta veta vad jag ska börja med nu efter jag har bytt lmm ?är tacksam
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur mycket "gult" har du vid oljelocket?

Hur ser oljan ut?

Gul majonäsliknande sörja = vatten i oljan!
Är det bara lite på undersidan av locket är det oftast inte någon fara, men om oljan i sig är gulkletig är det ett tecken på att toppen eller/eller packningen är trasig.

Den vita röken i avgaserna är troligen vatten, i bästa fall kan det vara kondensvatten i avgassystemet, särskilt om man kör mycket kortkörningar och motorn och avgassystemet sällan eller aldrig blir riktigt varma.
Men om det fortsätter att komma vit rök hela tiden, är det också ett tecken på att toppen och/eller packningen är dålig.

Bilder på lockets undersida och oljans färg skulle hjälpa!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
al
16
alisaleh
Bmw 525 e39
Tja oljan är inga problem med den ser ny ut det är inte Heller mycket gult på locket kör korta sträckor med varför stryper han sig
?Det är det jag vill veta lmm är bytt kan det va så att den misständer ?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur ser stiftet ut på cylinder 6 (längst bak/närmast torpedväggen)?

Vad är det för stift?

Spontant tycker jag att man skulle kunna misstänka en läcka av vatten in i cylindrarna eftersom du har mycket vita avgaser.

Att den stryper sig kan vara en effekt av att motorn stänger av den misständande cylindern om det är för stora tändmissar.

Har du provat att flytta tändspolarna mellan cylindrarna och se om felet följer med spolen som nu sitter på sjätte cylindern?

Mvh
Johan B

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Tycker det låtet som vv har gjort sitt, trycker troligen in olja i insuget.
oförbränd olja brukar ryka vitt.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
al
16
alisaleh
Bmw 525 e39
Sitter org och ser bra ut ,Stiftet ser bra ut , nej det har jag inte gjort än men tänkte väl göra det .. saken är att ibland går han mycket fint .. det är ju just därför jag är så fundersam .. är det vevhusventilationen du menar ? Hörde att det går att göra rent den .. är Tack sam för svar
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om den drog i sig stora mängder olja via vevhusventilationen, borde stiften vara oljiga/sotiga och bilen blåryka.

Vad menar du med "original"? Är det BMW-märkta stift?
Dessa motorer är känsliga för fel stift och du bör ha NGK BKR6EK eller EQUP alternativt Bosch FGR7DQP.

Misständningarna kan mycket väl bero på en dålig tändspole, de kan fungera intermittent om de börjar ge sig.
Är dessutom inte ett helt ovanligt fel på de motorerna.

Mvh
Johan B

al
16
alisaleh
Bmw 525 e39
Den drar ingen olja plus att stiften så finna ut . Kan väl hända att den misständer men all det vita röker som bruk komma ut ofta vad kan det vara ? Det händer ofta när bilen är kall annars när den är varm bruka den inte ryka men den har gjort det även när den är varm ..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vit rök i avgaserna är oftast vatten (om det är oförbränd olja brukar det lukta väldigt kraftigt)!

Så du har egentligen bara två tänkbara vattenkällor:
1. Vatten från kylsystemet = läckage in i en eller flera cylindrar.
2. Kondensvatten i avgassystmet - för varje liter bensin som förbränns bildas ungefär lika mycket vatten i förbränningen som följer med avgaserna ut. Är avgassystemet kallt kondenseras mycket av detta vatten i avgassystemet. När/om avgassystmet blir tillräckligt varmt vid långkörning förångas vattnet och försvinner. Om man kör mycket kortkörningar framförallt under kall årstid kan det bli rätt många liter vatten som blir stående i ljuddämparna - vatten som förr eller senare förångas och kommer ut som vit "rök".

Börja med att köra en längre sträcka och även varva ur bilen ordentligt några gånger under körningen när allt är riktigt varmt. Om den fortfarande ryker vitt därefter är det något som är knas...

Mvh
Johan B

al
16
alisaleh
Bmw 525 e39
Tja Tack för det finns folk som ställer upp jag kör väldigt korta sträckor när bilen blir varm så röker den inte nu har jag kört i två dagar och bilen gick bra rykte ingen och den strypte sig inte så som den gjorde saken är det kansler kommer tbx allt krångel ..
al
16
alisaleh
Bmw 525 e39
Måste också nämna en sak att abs och antispinn lyset gjorde fel sökning så gick jag att bromsljuskontakt va sönder kan den strypa sig bara för den är sönder ??för att blien bara stryper sig när det låter konstigt i broms pedalen låter så spm att den trycker luft . Alltid när den låter så stryps bilen men annans när det lnte låter så går den kanon Tacksam för svar
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Det är inte så att bromsservot har gett sig ?
Har för mig att det kan komma in bromsvätska i insuget (bakvägen genom vakumslangen) om bromsservot är paj , fast jag kan mycket väl ha fel....
al
16
alisaleh
Bmw 525 e39
tja kan väl ha hänt bodde man inte kunna se det datorn att den har lagt av ? det kanske man bordde se fick ut på dator att bromsljuskontakt är sönder det kan hända att antispinn inte fatta något nu den tror att bilen ska få sladd så börja den strypa bilen måste väl kolla upp det på måndag så får vi se ..
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag skulle tippa på att bromsservot drar in vatten, som går in i insuget.
Det beror på att dräneringen vid mikrofilteren blir igensatt och baljan under fylls upp, ganska vanligt fel på E39.

Lyft bort hela filtret och dess fäste på förarsidan och inspektera.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
al
16
alisaleh
Bmw 525 e39
får jag tack för bra svar kan det va så att det därför bilen ryker också ? för att bilen ryker och stryper sig bara när det lyft ljudet kommer från bromspedalen , men nu har ju bilen inte rykt på två dagar men så fort det låter luft i bromsen vid bromsning och och kör fullgas så stryps bilen händer bara när bromsen låter och så tar den inte bra heller , o så ibland går den kanon ...
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Ja, mycket troligt. Lyft på filtret och inspektera!

Bromsservot drivs av undertrycket i insuget, så det suger i sig vattnet som det är dränkt i. Sen går det vidare in i insuget och förångas i motorn = vit rök.

Erik

___
al
16
alisaleh
Bmw 525 e39
Är det något farligt för motor om den vattnet kommer in ? För att bilen rykte vit från första dagen så misstänkte jag att det har med broms system att göra för att den kom mest när det lätt lyft i pedalen .. mitt fråga är vad ska jag börja med först ? Är Tacksam
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Motorn tar nog inte skada, men bromsservot kan göra det.

Börja med att dränera ut vattnet.

Erik

___
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.