|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Audi R8,Mercedes SLR,SL65 osv har ju funnits ett tag. Tycker det är synd att BMW inte byggt något som i närheten kan matcha dessa bilar. M3 och M5 i all ära men känns inte lika "extrema" som på 90talet när man hade en M3 3.2 eller M5 3.8 och dom andra märkena inte hade något att hämta. |
|
|
Undrar hur framtiden blir nu när BMW M GmbH rekryterat Audis fd MD för Quattro GmbH divisionen som chef för BMW M GmbH. Blir det AWD som standard eller tillval överhuvudtaget på kommande M-bilar? Blir det Touringmodeller till M3 och M5? Blir chassi och körkänsla lika tråkig som i Audi/VW? Fortsätter man med turbo eller? Kommer V10 som det ryktas tillbaka i nästa M5/M6 G-generation? Gran Coupé i all ära t.ex. som 6-serie men jag förstår fortfarande inte 4GC när man har 3-serien. Då hade en M3 Touring varit häftigare och som stöddig konkurrent till MB och Audi. Även om M5 E61 enbart producerades i ca 1.025 exemplar mot M5 E60 ca 25.000 exemplar får man också räkna med att Touringen enbart producerades mellan 2007-2010 medan sedanen kom tidigt 2005. Jag tror de flesta M5 producerades 2005-2007 och färre efter LCI som kom 2008 och avslutades 2010. Det är dock bara min gissning. Och en kombi med V10 för 1,2 mkr kontra en M3 Touring med dubbelturbosexa för strax under miljonen. Det spelar också roll. Annars kan man ju lika gärna köpa en X5M eller Porsche Cayenne Turbo S/GTS whatever som alternativ i samma prisklass över miljonen. Om det är storleken och förvaring man söker. Jag håller med. M Touring borde finnas helt klart även om det inte är någon volymmodell. Det behöver det inte alltid vara. Och M8 eller vad de än må vara, en BMW konkurrent till R8, SLR, SLS m.m. måste komma också! |
|
|
Kan det ha att göra med att en M3/M5 Touring endast skulle kannibalisera på existerande 335/550-modeller då..? Kanske räknar man inte hem merkostnaden med den ökade försäljningen, helt enkelt. Förutom E-klassen har ju M-B heller ej någon vass kombi "under" AMG - vilket motiverar en C63T. Audi har dock sina S4/S6...men sparar in på att ej bygga en RS4/RS6 Sedan (Längre) |
|
Verdi |
C350 CGI har väl iofs nästan 300 hästar. Har inte kommit till nya karossen än men kommer säkert. Är väl inte så långt från 335i? |
| Schack ;) | |
|
Mercedes C-Klass finns i USA som C300 4Matic med 2liters turbo 4a och 241hk och C400 4Matic med 3liters Biturbo V6a på 329hk. Effekten enligt USA-norm. 550i F11 säljer i så låga antal (344st vänsterstyrda inklusive Alpina B5 som är knappt hälften) att den inte är anledningen utan snarare ännu en bekräftelse att det inte är någon mening med M5 Touring. Jag har skrivet det tidigare men min gissning är att det inte kommer någon V8 Touring på nästa 5serie. Den högerstyrda varianten av 550i F11 är nedlagd sedan februari tråkigt nog. Jag hittade siffrorna för MB 211 AMG alltså E55 och E63 och där var fördelningen 17955 Limo och 2170st T-Modell Länk Länk alltså klart bättre fördelning än M5 E60/E61. Mercedes tycker inte om att uppge produktionssiffror för bilar i produktion eller som nyligen varit i produktion. Så 204seriens siffror får vi vänta ett tag på. Stilren: Du ser fördelning mellan årsmodellerna på M5 E60/E61 genom chassinumren Länk och visst har du rätt, de flesta är tidiga bilar. Mvh Stephan |
|
|
Okej Stephan, intressant! Jag vet inte hur MB och Audi brukar göra. Lanserar dom sedan och kombi samtidigt? I sådana fall hade det varit intressant att jämföra M5 E60 och E61 försäljningen från 2007 istället för 2005. Det hade dock inte varit en vetenskaplig jämförelse men om inte annat en fingervisare hur marknaden för BMW M5 ser ut när det finns både sedan och Touring. Sen så tror jag att sedan/coupe i kategorin sport per automatik alltid säljer fler exemplar. Såklart måste det vara rättfärdigat att erbjuda både och som tillverkare. Dvs. att man säljer kanske 10-20% kombis totalt mot sedanen. Om det nu är dessa siffror MB och Audi håller, ungefär? |
|
|
Rauta, det kanske är på gång: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.