AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.668

Synd att BMW inte gör en F31 M3 Touring, medan MB släpper nya AMG c63

Sida 1 av 2
jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Länk

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
De gånger BMW gjort kombimodeller av M-bilar, dvs M5 E34 och M5 E61 har de väl sålt så dåligt att det inte ger någon mersmak. Modellserien efter dvs E39 och F10 har ju båda endast varit sedaner och det bygger nog mycket på den tidigare touringmodellens dåliga försäljning.

/Anders
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Ja, fast nu ryktas det ju om åtminstone nästa generations femserie ska få en M-kombi igen.
Audi är ju egentligen helveckade som enbart erbjuder prestandabilarna som kombi.
Sen är det väl så också att BMW aldrig gjort en touring av M3-versionen utan enbart av M5? Dvs hög tid för en M3 touring för att möta konkurensen.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Fredriks, det stämmer. Men om försäljningssiffrorna från tidigare M-kombis varit dåliga så är det kanske inte högsta prio. De kanske känner att oavsett kombimodell eller inte så kommer de möta konkurrensen där. BMW M köparna är kanske inte lika kombikära som RS och AMG. De kanske fokuserar på M4 Gran Coupe istället.

Jag säger inte att det är omöjligt att BMW släpper en M kombi, men jag kan förstå att de inte gör det.

Sen är det väl samma grupp av kunder som RS/AMG och M slåss om? Så om BMW vill växa så borde det väl vara genom att erbjuda RS/AMG-kunderna en kombivariant av M3 eftersom det är populärt både hos Audi och MB.
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Undrar om denna kommer med 4-matic längre fram som E-klassen har.

När det gäller Audis RS bilar så strys man till coupémodellerna RS5 och RS7 om man inte vill köra kombimodellerna.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tänk på att det ett fåtal länder där kombikaross har betydelse. För Sverige känns det förstås helt uppenbart med kombi men vi är en mikroskopisk marknad i sammanhanget.

-------
//Lövet
Verdi
lövet, skitsnack.

En snabb titt på mobile.de (med bilar från många länder fast mest från Tyskland) säger:

(Från och med 2010)

3-serien:
Kombi (9765)
Limousine (7581)

5-serien:
Kombi (7523)
Limousine (6921)

Audi A4:
Kombi (10802)
Limousine (2714)

Audi A6:
Kombi (5242)
Limousine (2204)

MB C-klass:
Limousine (7996)
Kombi (6402)

MB E-klass:
Limousine (4967)
Kombi (4960)

Nu är detta bilar till salu, men jag gissar att det motsvarar antalet sålda bilar något sånär.

Verkar som fler väljer kombi generellt. Utom för Mercedes, som faktiskt erbjuder både C-klass AMG _och_ E-klass AMG som kombi trots detta. Varför gör inte BMW det? Särskilt som övervikten för kombi är större på 3-serien än den är på 5-serien.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
M5 e60 tillverkades i 20548, E61 gjordes i 1025ex enligt uppgifter jag hittade på forumet.

Jag förstår att F11 inte kom som kombi om efterfrågan efter kombi är 5% av efterfrågan för en sedan. Det finns alltid någon annan modell de kan arbeta med istället.

Verdi: Andreas har rätt, det är i Europa kombi har betydelse och då mer bland lugnare modeller som 320d och 520d än "high end" som V8, S/RS, AMG och 550/M. I övriga världen erbjöds i många länder inte ens kombibilar från BMW, Audi och MB. I USA finns inte C-Klass, A6 eller 5serie som kombi och A4 endast som Allroad och 3serie endast 4cyl med X Drive. i Kina sålde Volvo inte en enda V70N! I dag säljs kombis till ett fåtal i Kina och endast importerade (dyra).

AMG försäljningen lutar åt sedaner eller vad sägs siffrorna gällande E55 AMG 210 och C32 AMG 203:

E55 inklusive E55 4Matic: Limo: 10073st, T-Modell: 1700st
C32 till och med 30/6-2003: Limo: 6286st, T-Modell: 1481st

Varför ska BMW göra en M3 Touring, när det inte ens är självklart att göra en sedan? Tänker på M3 E46. Kolla även fördelningen M3 E90 mot M3 E92 Länk

Det är Audi som är undantaget, men så har de arbetat med prestandakombis sedan RS2 för 20år sedan.

Visst hade det varit roligt med en M3 Touring men den kommer nog aldrig. Vi får glädjas åt Alpina B3 BiTurbo Touring i stället! Länk 0-100km/h på 4,1sek och toppfart 302km/h för AWDmodellen.

Stephan
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Alltid gött när någon ska bevisa med statistik och sedan väljer man fel statistik med faktor 10. Det kan väl inte vara supersvårt att inse att karossfördelningen varierar mellan motorvalen.

-------
//Lövet
Verdi
Njae. Jag var mest ute för att bevisa att kombi inte är ett fenomen för Sverige specifikt utan att det även är populärt på tyskarnas hemmamarknad. Och det mer i ett allmänt perspektiv och inte specifikt för prestandavagnar. Vilket kanske i den här tråden är lite OT.

Jag kan inte bedöma hur mycket det kostar att göra en M3 kombi men nog skulle en sådan sno en del kunder från framförallt Audi? Möjligt att det är fel.

Men du besserwisser-Lövet, känns det inte bra att jag kritiserar BMW för en gångs skull? ;-)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Pluspoäng till Verdi! :-D
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Det skulle vara intressant att se hur fördelning internationellt ser ut mellan C63 AMG sedan kontra kombi samt RS4 kontra RS5.
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
En M3 Touring hade absolut plockat mycket från MErcedes och Audi.
Tycker det är lite tråkigt att BMW tappat effektkriget för länge sedan.
Enda sen Audi Rs4 kom -00 så har det alltid funnit Audi och Mercedesmodeller som gått bättre än Bmw.
Nya Rs6 är ju helt sjuk och för att inte tala om E63 Amg.
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Hög effekt är inte allt. Jag fick möjligheten att snurra runt med bl a en RS6 på ett flygfält och rakt fram var det bland det grymmaste jag kört. Men runt konbanan tog vikten ut sin rätt och det var ett as att ratta runt.
Tappat effektkriget? Ja på pappret absolut. Men nya M3 verkar ju leverera snarare runt 430 drivhjulshästar, vilket motsvarar typ 470 motorhästar. O man har tydligen bänkat nya M3, utan någon annan mod än att den mappats om till "Etanol", o då med strax över 500 drivhjulshästar...Wahnsinn!
Samtidigt vinner väl ofta M-modellerna i tester.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.