|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! För ett antal år sedan råkade jag ut för en liknande händelse. Vi var tre bilar i kö och jag var nummer tre. Polisen tog alla tre och angav samma fart. Jag menade då att de omöjligt kunnat "skjuta" mot min nummerplåt och drev det till tinget precis som du gör. Jag hade tyvärr ingen lycka där men det jag ångrar att jag inte gjorde var att kalla den aktuella polisen till tinget så att han under ed hade fått förklara och vittna hur han kunde skjuta på min bil. Och kanske haft med mig en advokat eller juridiskt kunnig som stöd i tingsrätten. Lycka till! |
|
| Off topic: Detta motiverar olaglig dashcam för min del... | |
thekinglives |
Är det olagligt med kamera på instrumentpanelen? Varför? Borde vara tillåtet så länge du sitter bakom ratten och inte lämnar bilen stationär filmandes...??? |
|
Jag ska inte ge mig in på juridiken, den är jag inte tillräckligt insatt i. Men i andra diskussioner så påstås det att det krävs tillstånd vilket i sin tur lär vara i det närmaste omöjligt om jag förstått det rätt. I vilket fall så lär man ändå riskera att dras in i rättsmaskinen om man använder en dashcam. Om detta skall diskuteras vidare så torde det vara bäst att göra i en annan tråd =) Jag är iaf oerhört nyfiken på att få höra utgången av trådskaparens situation. |
|
|
Det som är sagt är att Länstyrelsen uttalat sig om att "det kan vara olagligt". Tråkigt nog för Länsstyerelsen så är de inte de som bestämmer det. Jag skulle lätt kunna montera dashcam eftersom beviset från den ändå är ok att använda i rättegång eftersom vi i Sverige har sk fri bevisprövning. Det finns inte ett enda rättsfall där någon fällts för dashcam. Till dess vi har det skulle jag köra på. (Nu har jag inte det själv eftersom man måste peta isär halva bilen för att få snygg kabeldragning) ------- //Lövet |
|
|
Hej igen! igår kom domen........åtalet ogillades! Känns väldigt skönt i detta läge! Kristian |
|
| Härligt! :) | |
|
Återigen visar Alexander k hur man är ute och cyklar ! Dawwe.... Jesper trodde 70/70 % chans att bli ordinarie i Parma ! :):) |
|
|
Grattis royalcruiser. En dashcam måste nog inte vara stor otymplig som GoPro. Tänk spionkamera på optofiber. Den borde kunna monteras stabilt så att den inte blir i ögonenfallande, är lätt bortmonterad vid parkering samt endast lagra film/bild i 5 minuter såvida man inte aktivt/med hjälp av krockkuddeaktivering sparar videosnutt med fartangivelse i händelse av incident. |
|
| Härligt, finns trots allt "rättssäkerhet" :) . Nu väntar vi alla (?) på AlexanderK's kommentar:) | |
|
Härligt. Grattis. :) ///BMW - Was sonst! |
|
|
Hur kom det sig att åtalet ogillades? Med min personliga erfarenhet av poliser och rättssystemet så var jag rätt så säker att det skulle gå precis som Alexander beskriver det. Skyldig eller ej vid trafikbrott så blir man oftast dömd pga polisens ord väger så otroligt tungt. Dock väldigt härligt att höra att jag hade fel! |
|
| AlexanderK låter hälsa att han sitter i baren och diskuterar med de 1-2-3 polismännen. Förövrigt kommer han ta notan ÄVEN fall han är säker på att de lovade att betala. ;) | |
|
Hej igen! Mycket berodde på att polisen glömt att notera tiderna för kontrollen av utrustningen, men även på att det fanns tvivel på att mätningen gått rätt till, och att polisen inte rimligtvis kunde komma ihåg den enskilda mätningen så här långt efteråt. mvh Kristian |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Grattis. Jag hade mer "kött" på benen än så. Allt från tvivelaktig radiorapportering till 3:e polisman, via felaktigt ifyllt protokoll, ej utfört enligt RPS direktiv, en av poliserna hade inte deltagit i den utbildning som krävs. En inspelning när polisen skrev rapport där man kunde höra följande "- Hade det bara varit jag och min kollega så hade vi skrivit ned det hela till +30 km/hr". Rätten ville inte godkänna det som bevis när jag åberopade kompetensen hos polismännen. Likväl så blev dömd i både tinget och i hovrätten. HD ville inte ta upp det hela. Jag hade 6 domar att luta mig på, varav i ett av målen så figurerade samma platsansvarige. Nä! Det är bara tombola när det kommer till fortkörning och rattfylla dvs det är predestinerat att bli fälld - undantag bero mer på olycksfall i tänket hos rätten. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
@Kävlingepågen: Jag förstod inte helt din kommentar. Du skriver "skrivit ned det hela till +30 km/hr" men menar väl skrivit ner det med 30 km/h (dvs. minus 30 istället för plus)? Om vi antar att ville skriva ner hastigheten så var det väl inget fel på kompetensen, det visade väl bara att de ville vara sjyssta. Eller hur menar du? @royalcruiser: Tack för intressant berättelse. Om något känns helt fel så ska man alltså inte ge upp. |
|
| Om schyssta polisen ex.vis skriver ner hastighetsöverträdelsen till under 30 kph för fort, så att det ska bli mer attraktivt för trafikanten att "erkänna trafikbrottet", så saknas ju giltiga bevis om den bötfällde vill överklaga i rätten. | |
|
@Kaparn: Jag tror att du blandar ihop två saker. Tidigare hade polisen större möjligheter att göra en bedömning på plats. Det användes t.ex. i de fall då föraren visste med sig att han eller hon kört för fort och omständigheterna i övrigt inte visade på en vårdslös körning. Då kunde polisen justera hastigheten nedåt och en del kunde på så sätt behålla körkortet. Ibland vet man ju faktiskt med sig att man har kört för fort. I de fallen kan jag tycka att det är lite märkligt om man per automatik bestämmer sig för att överklaga polisens beslut. Om man däremot tycker att ett fel har begåtts och påtalar det för polisen, då är det ju en helt annan situation. Som en sidonotering noterar jag att en nedskrivning på 30 km/h låter alldeles för mycket. Jag har som högst varit med om att 11 km/h har skrivits ner. |
|
|
Blev tagen förra året för att ha kört 91 på en 80-sträcka genom Sunne. Då hade de egentligen mätt upp 95km/h med lasern men de drog av ca 3% eftersom den har tydligen en viss felmarginal enl polisen. De gav mig möjligheten att överklaga men jag gjorde en snabb huvudräkning och insåg att det blev billigare för mig att betala 1500kr i böter än att åka ToR till tingsrätten i Karlstad... Om en bot skrivs ned med 30km/h måste röra sig om ganska grova hastighetsöverträdelser. |
|
|
Du vet att du har rätt till ersättning om du har kostnader för att komma till Tingsrätten va? //Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.