AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.267

Tjänstebil, F31 320d touring eller F34 320d GT, hjälp med val av modell och utrustning...

Sida 1 av 2
Dags för frun att byta tjänstebil (har 320d-11 touring manuell nu som gått felfritt i 10" mil) valet står mellan 320d touring och en 320d GT.

Tacksam för tips om utrustning och utförande..

GT, vad tycker ni om den, är det ett absolut måste med M-sport om man köper en sådan? Har hört att den upplevs som svajig och lite för komfortinriktad. Ska provköra men vill gärna höra era synpunkter..

Vad det gäller utrustning, tacksam för tips och råd:

Färg, funderar på mineralgrå-metallic men det är inte spikat. Synpunkter?
Automat vill vi ha (ska man ta sportlåda med paddlar eller duger det med den vanliga?)
Räcker det med Sportline-paket och 18" (397 dubbeleker) eller bör man ta M-sport? (gäller främst GT)
Glastak tycker vi verkar trevligt, värt pengarna? (någon som har erfarenhet av det?)
M-sportratt krav (om vi inte tar M-sportpaket där det ingår)
XDrive verkar bra, erbjudande nu (Har faktiskt inte provat, är det liknande körkänsla?)
Drag vill vi ha.
PDC bak är ett krav.
HiFi.
Tonade sidorutor.
Regnsensor.

Är det något annat man måste ha?
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Sitter din fru i baksätet och kör?
Annars finns inga argument i världen i mina ögon för GT.

-------
//Lövet
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

+1
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Om man vill ha ett roligare alternativ än 3-serie touring så kanske 4-serie GC kan vara något? Lite fräckare än 3GT i mina ögon och bara 10' mer i pris. Inte enorm skillnad i utrymme och så är inte 4 GC lika komfortinriktad som GTn.

Sportautomatens snyggare växelspak är jag svag för, bara den är värd några kronor enligt mig. Paddlarna använder jag dessutom då och då, de är inte i vägen om man inte vill använda dom och lite kul att leka med när man är på det humöret, så jag gör tummen upp för sportautomat.

Glastak är det vissa som tokälskar, jag gillar det men är inte helt övertygad om att det känns prisvärt jämfört med annan utrustning. Har det i nuvarande bil och har inte haft det innan. Använder det mer än jag trodde och visst ger det ett schysst ljus in i kupén. Men det är ett drygt pris... Jag hade nog valt något annat, adaptiv farthållare till exempel.

xDriven märker du inte av nämnvärt vid annat än väldigt hård körning (på sommaren, på vintern märks den så fort det är lite halt). Dock försvinner sportchassit när du väljer xDrive och M-sportpaket tillsammans, så om det är viktigt så kanske du ska titta på adaptivt M-chassi (kostar inte så mycket tillsammans med M-paketet).

PDC fram hade jag också kryssat i, har bara haft PDC bak innan men måste säga att det är rätt bekvämt att ha det fram också när det är trångt.
Tack för svar...

Ja det är väldigt svårt att välja modell och utrustning.

Lutar åt 320d touring igen. 4 GC har jag missat fullständigt, verkar fin..

Gjorde några tabbar när vi beställde förra bilen så man vill gärna att det bli rätt den här gången..

Ok sportatomat blir det då, liten merkostnad.

Glastak, har inte provat men spontant känns det positivt, gillat sollucka på tidigare bilar..

Billigt med XDrive nu, dumt att inte ta och säkert på vinter..

Ja vi har PDC bak nu och det är ett otroligt hjälpmedel, liten merkostnad att lägga till fram.

jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Om du väljer F31 så anser jag att Sportstolar,sportauto samt HIFI tillsammans med Tonade rutor är de viktigaste.

De extra lulul är väll : Naviagtion , HK , läderklädsel, M-paket, Minst 18".

Men det ha handlar också om vad du uppskattar mest.

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!
Frågan är väl främst hur ni/din fru använder bilen? Kör hon endast själv eller används den även som familjebil? Om hon endast åker själv så skulle för mig Gran Coupé vara ett givet val men inte med 20d motorn för den vackra karossen behöver en justare motor enligt min uppfattning. Är behovet större vad gäller utrymmen, främst baksäte så blir GT ett givet val. Finns behov att ibland lasta lite på höjden så är Touring ett bättre val.

/Anders
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Jag är själv inne på att byta vår f31 mot en ny GT, uppskattar utrymmet bak med tanke på barnstolar och hur liten f31 känns då... behöver dock inte stort bagageutrymme, tycker GT är en bra kompromiss!
Bilen används i arbete och privat, familjen består av två vuxna och två barn (10 och 12 år)

Lutar åt en F31 320d touring med Sportline och 18" 397 samt sportstolar, sportauto, XDrive, HiFi, tonade rutor, drag, PDC, glastak, M-sportratt, metalliclack.

Är det något jag missat?

Tyvärr kan vi inte välja till större motor än 2,0d..
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Jag kan inte utrustningspaketen i huvudet - är det xenon med i dina specar? Annars är det ett absolut krav.

-------
//Lövet
Kl
79
Klabe
328iA GT -14
GT'n är satt åt det lite mer komfortabla hållet. Passa er för att välja sportchassie om ni har mycket potthål/fartgupp och är känsliga för stötighet/vill behålla komforten.Vi valde adaptivt chassi och det funkar bra.

Gillar ni att köra aktivt i sportläge välj då sportautomaten med paddlar. I sportläget fastnar man lätt på väldigt höga varvtal innan automatlådan bestämmer sig gör att växla upp, då kan det vara skönt att kunna bestämma växel själv.

Backkamera kan vara ett trevligt hjälpmedel vid parkering.
RY
155
RYN
545e -21
Den adaptiva farthållaren är nog det tillval jag uppskattar mest i min bil. Jag använder den konstant.

Rattvärme vill jag inte vara utan heller.

Paddlarna som jag saknade på min förra bil har jag nog inte använt en enda gång nu när jag väl har dem.

Personligen tycker jag att det är lite roligt att GT:n sticker ut lite bland alla tjänste-F31 på parkeringen.
Verdi
F31:
+ Roligare att köra.
+ Större bagage.
+ Snyggare

F34:
+ Större baksäte.
+ Bekvämare.
+ Ovanligare.

Nog får ungarna plats i baksätet på en F31 också? En touring ger större möjligheter till att packa mycket och stort än en GT. Antalet liter i bagaget som anges i produktbladen är bara upp till kanten på baksätet. Sen kan man ju packa ända upp i taket. Då är GT:n utklassad.

Verdi
Glöm inte rattvärme och även värme bak för ungarna. Kostar lite men gör mycket för komforten.

Jag har testat paddlarna nån gång men tycker inte jag får nån känsla för det. Är ju 8 växlar och en diesel gillar inte att varvas så hårt så automaten gör ett mycket bättre jobb. Däremot är sportautomaten snyggare och sport+ läget är kul ibland.

Tycker inte du behöver M-Sport faktiskt. Vare sig på F31 eller F34. Skulle inte välja sportchassi separat heller. Standardchassit duger alldeles utmärkt. Jag har adaptivt chassi men använder sport-läget ganska sällan.

Glastak hade jag förut på min E91 och i början gillade jag det men sen efter ett tag åkte jag mest med innertaket fördraget av komfortskäl. Det stjäl takhöjd och, åtminstone på E91, gjorde det bilen mycket bullrigare.

Jag gillar xDrive och tycker inte det gör bilen sämre att köra. Gillar att bilen blir mer förlåtande och man kan gasa fullt ur rondeller osv utan att behöva bekymra sig så mycket för bakvagnssläpp. Gillar man att åka på sladd så är det kanske sämre men jag är rätt dålig på det ändå och en turbodiesel med automat är väl inte bästa drivlinan för en "busbil" heller i vilket fall. :)
Verdi
Glöm inte kurvljus förresten. Då får man en smått magisk helljusassistent som hela tiden anpassar ljusbilden efter trafiken. T ex har du nästan alltid helljus i vägrenen trots möte och annat så det är lättare att upptäcka gångtrafikanter, vilda djur, barn, hundar, katter...

Jag tycker även comfort access är grymt skönt men det är kanske mer "onödigt" än helljusassistenten som faktiskt bidrar med en hel del i trafiksäkerhetsväg.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
GTn är ett lite roligare val, men den kräver enligt min mening m-sportpaketet för att se ok ut.
Verdi
Är det inte lite motsägelsefullt att "sporta" till den minst sportiga 3-serien? :)
Tack för svar!!!

Otroligt tacksam..

BMW:s bilkonfigurator stänger ner hela tiden när jag försöker bygga bil, otroligt irriterande..

Det drar lätt iväg i pris och det skiljer vad som ingår i paket på de olika modellerna så det är svårt att beräkna (så man hamnar någorlunda ok budgetmässigt)

Är lite osäker på glastaket, måste prova... Vill absolut inte att det är mycket vindbrus när det är öppet..

Kanske adaptivt chassie istället?

Svar på fråga om xenon: xenon är med på offerten vi fått (F31 320d touring).

Lista på utrustning:
Sportline paket med röd accentlist/sömmar i sportstolar
Metalliclack (lutar åt mineralgrå)
Fälg Dubbeleker 397 18"
Xenon
Larm
Takreling
Förvaringspaket 493
PDC bak
Regnsensor
Farthållare med bromsfunktion (är det adaptiv?)
Belysningspaket
Automat (ska uppgradera till sportlåda)
Drag
Panorama glastak (lite osäker på det, måste prova)
Tonade sidorutor
HiFi
M-ratt
XDrive

Att välja till?
Adaptivt chassi (då måste vi nog välja bort glastak, vad hade ni valt av de två?)
Rattvärme
Adaptiv farthållare

Ska provköra GT innan vi bestämmer oss..

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Två av de tillval jag uppskattar mest på min F30 är rattvärme (jag gillar inte att köra med handskar) och det adaptiva chassit. Oftast kör jag i komfortläget och då är bilen följsam och fin. När jag vill köra hårdare så klickar jag i sportläget och bilen blir fast och stabil.
Farthållare med bromsfunktion är den "normala" farthållaren. Den adaptiva är dyrare.
Verdi
BMW high beam assistant: Länk

Med LED i klippet men det funkar i stort sett lika med xenon.
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
Rekommenderar verkligen adaptivt chassi framför glastak, det blir perfekt i kombination med sportautomat. Vi hade en mineralvit sportline och blev förvånad flera gånger hur snygg den var, speciellt när det inte var fullt dagsljus.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.