|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Verdi |
Visste att jag borde ha sålt 330:n också... Gissar att Novation inte är så sugna på att byta in min importbil till rimligt pris. :-( Länk Visst, den har varit i trafik i drygt 2 år och gått drygt 10 tusen mil. Men herrejösses vad läcker den är. |
|
Ja Gran Coupé är ju den särklassigt snyggaste BMW-n för tillfället. Men du vet ju att det finns en motorstarkare till salu :-) Snygg bil kräver även rätt motor! /Anders |
|
Verdi |
Hehe. Den motorstarkare är tyvärr dubbelt så dyr... ;-) Hur fungerar GC som familjebil? Ok utrymme för barnstol i baksätet? Hur är bagaget? |
| Så oerhört snygg! | |
Verdi |
Den motorstarkare är ju strået vassare dock, eller hur Med känsla? ;) Länk |
|
Den fungerar mycket bra Verdi. Baksätet är helt okay och blir riktigt lyxigt för den som ex. vis sitter bakom passagerarstolen som man ju då lätt kan ta fram om den är tom. Bagageutrymmet är riktigt bra för bilmodellen. Vi åkte hela sommaren med både barnstol och barnvagn med oss. /Anders |
|
Verdi |
Är bra sugen. Plus: + Komfortstolar!! + Snyggaste BMWn för tillfället. + Betydligt exklusivare än en F31. Bättre komfort. + Dieselvärmare. + Skulle bli glad i själen varje gång jag går till garaget. :-) Minus: - Det är ingen kombi. - Den har ingen dragkrok. - Inga vinterdäck. Kanske slitna sommardäck. RFT? - Ingen xDrive. - Gått långt, 10600 mil. - Dyrare både i drift och inköp. Framförallt måste jag sälja min 330d. Orkar verkligen inte med det igen... Någon som vill spekulera i värdetapp på en sån här kärra förresten? |
|
Jag hade varit lite orolig för milen i nästa led. Har man bara ett barn så är nog inte utrymmet några större problem med lite planering och rätt vagn. Många problematiserar utrymmet. Vi körde F80 hela sommaren med två barn. Visserligen fick tjejerna ibland flyga i förväg, men det går. Allt går. Svenskar är bra på att köpa bil för just den där resan till fjället när allt ska med. Dragkrok, här hyr du istället en stor jävla buss på Statoil för 1000-lappen den gången du behöver den. xDriven kompenseras upp med ett set Nokian Hakka 8. Om sommardäcken är slitna får du förhandla in ett nytt set vid affär. Att den är dyrare i drift och inköp kommer man inte runt. Samtidigt lever man också bara en gång :) |
|
Verdi |
Nej alltså. Jag ska ju separera här snart så utrymmet som sådan behövs verkligen inte. Det jag främst tänker på är möjligheten att frakta skrymmande saker där bak, som man har med en kombi. Typ barncyklar, trehjulingar osv. Lär bli några vändor upp till farmor och farfar framöver och då är det bra att ha lite saker med sig. Bor i lägenhet och behöver inte dragkrok egentligen. Dock köpte jag en cykelhållare för dragkrok inför semestern i somras som var lite väl dyr. Vore så uppenbart dåligt köp om jag köpte en bil som inte ens har dragkrok. Men det är mest en känslomässig grej. :-) Skatt, försäkring och bränsleförbrukning är faktiskt rätt lika. Har dock gratis service och garantier kvar på min så man är lite säkrare så. |
|
Den är verkligen bildskön, Gran Coupen och går helt okej också. Stolarna....:) Gissar grovt ett tapp 150-200kkr på 2 år om den går 3000 mil på den tiden. Det här med kombilandet Sverige började väl när alla skulle släpa runt familj med 2 barn, tält, 3 veckors packning i en amazonkombi sen blev det flera och fler kombi. Några årtionden och sånt senare kom nån på att utrymmet inte räckte och simsalabim, Packline och vad sen, badbollsbussar.... En GC med avtagbar dragkrok från dragkulan om det går? samt Länk så åker man i a f stilfullt till den kommunala återvinningsanläggningen eller farmor och farfar om man så vill... Din bil borde vara riktigt attraktiv då snön börjar närma sig, oktober och framåt. Då får man iaf bäst betalt för SAV /SUV enligt vad ett par handlare berättat för mig. Kolla Pm. Mvh Asken |
|
Verdi |
Ja, skulle absolut fungera med en GC. Livet är kort så varför inte? :-) Men jag tänker inte sitta med två bilar igen så det bygger på att jag får min såld innan GCn blir såld. |
| Handpenning på 640:an och 330 ut på annons och saken är biff:) | |
Verdi |
Njae. Då är jag låst till två bilar och det vill jag inte. Vill bara sälja om jag får bra betalt och utan press på att det ska gå snabbt. Satte ut en annons nu i alla fall. Faktiskt fått ett svar redan. Ska ringa upp honom snart och höra hur seriös han är. |
|
Grattis Verdi, ser att din bil är såld? Jag tycker ändå du skall tänka till att köpa GC ovan med hänsyn till milen. Lägg hellre till lite och köp en med färre mil. Alternativt kika efter en i Tyskland där utbudet är betydligt större på 640d GC. /Anders |
|
Verdi |
Nä, jag insåg att det inte passar just nu. Det skulle begränsa mina möjligheter i mitt privatliv helt enkelt. Det är rätt komplicerat och jag vill inte dra allt här. Men det handlar om begränsat ekonomiskt utrymme privat och jag vill inte ha en sån bil på firman med tanke på det brutala förmånsvärdet. Har även insett att just den där bilen kanske inte är det optimala köpet. Får köpa mig en drömbil när jag fyller 40 om 2 år istället. :) |
Verdi |
Bilen finns kvar och är nedsatt till under 500 tkr. Fortfarande mycket pengar. Dessutom kostar den rätt mycket att försäkra. Plus att den gått över 10 tusen mil... Men fin är den och lågmilade alternativ är våldsamt mycket dyrare. Idag sjönk kronan ca 2% till mot euron så importer tappar mer och mer i konkurrenskraft. |
|
Räntan sjönk ju också så månadskostnaden på en finansiering blir ju lägre ;-) Egentligen har du väl redan bestämt dig, bara att bryta ner de sista rationella barriärerna emot köpet (vilka tyvärr är många för dyra och fina bilar) för om vi alla fastnade på dem så hade vi kört helt andra bilar. :-) Tur att det finns forum som detta där man kan söka stöd från likasinnade när omgivningen fördömmer ens emotionella bilval ;-) |
|
|
Man lever bara en gång etc så det är bara att handla :) |
|
Verdi |
Njae. Har verkligen inte bestämt mig. Var till ortopeden idag för att försöka fixa "rumpan". Får riktigt ont vid långkörning. Han hittade dock inget särskilt så då funderar jag på nån bil som har komfortstolar. Lutar mer åt en X5 egentligen. |
| Ahhh, det där känner man igen... Ena dagen sportigt, andra dagen SAV, tredje dagen... :-) | |
|
Det är därför det är bäst att ibland ha två bilar :-)... för olika ändamål... /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.