AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.566

Hjullagret är slut efter 7000 mil på min F30 - 2012

Sida 1 av 2
Lu
26
Lunden86
E90LCI 2009
Hej.

Hade inne min 2år och 4 månader gamla BMW idag för funktionskontroll, eller vad det kallades. Den har rullat 6800 mil.

Hjullager vänster bak är nästan helt slut. Samt att svankstödet har slutat fungera + strul med rutan på passagerarsidan fram. Ska det verkligen vara såhär på en såpass ny bil?

Är speciellt förundrat över hjullagret vänster bak. 8000kr ska BMW ha för besväret. Bilen har inte gått "hårt", den har ingen dragkrok och har således inte dragit tunga släp-/husvagnar.

Han servicekillen sa att dom kunde felsöka för 1500kr och sen ansöka om goodwill-pengar. Men "troligtvis får du inget". Hur i helvete tänker dom? Ok om hjullagret gått sönder vid 18000 mil, men vid knappa 7000?

Någon som har erfarenhet av detta? Samt elektroniken till svankstöd osv? Och tips på vad jag kan göra? Han skulle även ha 1500kr för felsökning svankstöd, sen 1500 kr för felsökning rutan. Tycker bara det är galet...

Tack på förhand
//Lunden
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Trist, vet en bekant som fick samma problem med sin Audi för ett antal år sedan och det problemet kom inom 2 år och 5000 mil. Audi krånglade och han fick samma svar där, tror att han efter mycket om och med fick dem att ta det på good will. Men det gick inte enkelt.

Bilen är inte 3 år gammal så du kan alltid åberopa konsumentköplagen, men bevisbördan ligger på dig att visa att felet fanns från början. När jag reklamerat andra konsumentprodukter så brukar jag motivera att om ingen yttre skada finns och den endast används till det den är tänkt, så är det ett konstruktionsfel som därmed fanns från början. Har fungerat på mobiltelefoner och TV-apparater. Men det är inget som görs av sig självt och de kräver ofta en viss finkänslighet. Att brusa upp och övertydligt visa sin irriatation är sällan det rätta, utan man får nyttja lite taktik.

Lunden86
E90LCI 2009
Tack för svar grelle.

Det känns för mig helt orimligt att ett hjullager ska bli dåligt så snabbt. Nu har jag inte haft bilen mer än 1½ vecka. Innan var det en firma som hade bilen där en man nyttjade den som tjänstebil. Har svårt att se att en äldre man skulle kört som en galning och förstört hjullagret på ena sidan av bilen. Ligger det hos mig att bevisa att personen innan mig inte kört vårdslöst?

Känns surt att lägga 1500kr på felsökning, BMW ger mig ett "Nej, inte good will". Sen därutöver betala 8000kr för reparation...

Hade varit informativt om någon har varit med om något liknande med bmw innan.

Tack på förhand
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Men om du köpt den på firma så har du begagnat garanti ifrån dem, minst 6 månad?? Eller vad säger panelen? Är det 3 kanske?
Lu
26
Lunden86
E90LCI 2009
Jag har köpt den av en privatperson som jobbade på företaget som hade bilen. Jag antar han fick köpa loss den för inbytespriset, sen krängde han den direkt och tjänade en hacka på det...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ja, bevisbördan ligger på dig och det är ju svårt när du nyss köpt den. Det är ju inte omöjligt att det är användarrelaterat så BMW kan ju inte åtgärda det utan goda grunder. De kan ju argumentera som du fast tvärtom, "ett hjullager håller längre så va fan har ni gjort här!?"

Hade varit enklare om du köpt den ny själv för då är bevisfrågan annorlunda och kontakten med säljaren oftast bättre.

Lunden86
E90LCI 2009
Jag får ialf ge det ett försök va? Man borde väl även kunna kolla körhistorik sen bilens början i datorn? Det borde väl lagras?
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Haha vad för körhistorik tror du blir sparad?
Lu
26
Lunden86
E90LCI 2009
Vad skrattar du åt?

Den sparar ju hur mycket bränsle jag gör av med per "session" jag kör. Då borde man ju kunna se ett samband med lugn körning, kontra väldigt hård körning. T.ex om man varvar ur på sportläget hela tiden, eller om man kör comfort/eco pro.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Är swrviceboken fulltecknad så kan man ju fråga om det är normalt att ett hjullager tar slut på 7000mil. Min -09a har precis passerat der och jag har inga problem

//Anders

Jag tycker nog att du bör fortsätta diskutera med BMW, men vara beredd på att vässa argumenten och inte ge dig i första taget. Om man förutsätter att bilen använts på ett för bilen avsett sätt, så ska naturligtvis inte ett hjullager behöva bytas vid dessa mil. Jag har överhuvudtaget aldrig bytt hjullager på någon bil och då inkluderar det bilar med upp till 60.000 mil på mätaren. Ett hjullager ska egentligen hålla bilens livslängd om man inte medvetet misshandlar bilen. Har BMW en annan inställning, så bör de informera sina kunder om det. Nu kör jag inte BMW längre, utan har istället återgått till de ädlare franska märkena. Jag har vid två tillfällen varit BMW-ägare, senast en 318 D 09:a, och jag har inte haft några problem med dessa bilar. Ge dig inte !
ou
24
outlaw80
330d touring 2009
Måste säga att det är riktigt tråkig sitts du hammnat i , men i dit fall om du nu inte får igenom goodwill så måstye det bli ett försäkrings ärende och en självrisk ist att betala som är lägre än 8000kr
BM
191
BMW-Björne
F10 530d x-drive -14
Byt lagret på en mindre verkstad
Jag bytte fram på e60 för 2700kr.
Lu
26
Lunden86
E90LCI 2009
Har pratat med BMW nu. En snubbe som jobbade med GW-frågor ställde frågan till BMW i torsdags. Han sa att det inte behövs nån utredning för 1500 kr för att "Det står ju här att det redan konstaterats att det är hjullagret"...

Stort tack för er input. Har fått bra tips på vad jag kan använda för argumentation. Och som ni säger... Ett hjullager ska fan inte gå sönder bara sådär. Och det ska inte handla om "otur" som nån bmw-snubbe på verkstaden babbla om när jag va där.
Dom vill vara profesionella, nu får dom ta och bevisa det.

Ang. försäkringen... Hur funkar det med den menar du? Jag kan väl inte ta en sådan skada på försäkringen?
Men vad tycker du själv, var hjullagret dåligt när du lämnaden in bilen?
Du borde själv ha hört nåt, känt något glapp m.m.
Låter konstigt att du inte märkt något och sedan på en "funktionskontroll" så är det helt slut.
Hur länge sedan var det den besiktades innan funktionskontrollen?
Att försöka få ut något körstil eller profil är lönlöst det kommer inte ge någon vettig information.

Är det dåligt så hade jag hävdat reklamationsrätt.
Men jag undrar är skeptisk jag hade tagit bilen till en annan verkstad vem som helst kan kolla detta.

Fråga på vilket sätt hjullaget är dåligt är det glappt, läcker det, har det skurit?
Bara för att se vad han säger.
Ni
966
Nip
320i-04
Lite undrande inför "Hjullager vänster bak är nästan helt slut."

Har verkstaden sagt det?

Om lagret har några tendeser att låta är det ju slut.

Eller skulle det betyda att det låter - vilket du ju skulle höra - men inte skurit helt ännu?

Lite konstigt ordval och jag skulle ta second opinion på det innan man bränner några stålar.

Och det är ju anmärkningsvärt att så få mil skulle ha trasigt hjullager redan. Det skulle vara om bilen har historik att ha legat under vatten eller liknande över hjulen ett tag - vilket ju inte är omöjligt i dessa tider.
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Lämna inte in bilen till bmw!

Jag byte på en annan verkstad min hade rullat drygt 11 tusen då gick hjullaget 2700kr
Lu
26
Lunden86
E90LCI 2009
Det var inget jag reflekterade innan, men nu efter att han sagt att det är fel på hjullagret tycker jag mig höra ett kluckande från baken ibland.

Senaste besiktningen va i oktober 2013, om jag inte missminner mig.

Enligt killen jag pratade med i disken efter att fordonskontrollen va gjord så va det ett "missljud" från vänster bak. Dom trodde att det va hjullagret. Han gav mig pris på vad det skulle kosta att fixa och undrade om jag ville ha det fixat direkt. Jag sa nej och frågade om det inte skulle gå via good will isåfall. Då svarade han, vilket i efterhand känns konstigt, att dom då först måste montera ner allt å ta bilder för att dokumentera felet... Så först från att ha velat fixa hjullager bytet direkt, till att sedan först dokumentera "vad" som är felet.... Nu i efterhand känns det hela osäkert och bara olustigt för mig. Och sjukt oproffsigt(?).

Nip: Nej, som jag förstod det har det inte skurit helt och hållet än. Men är på god väg, enligt serviceteknikern som har "lyssnat" på ljudet.
Och nej, bilen ska inte ha legat under vatten. Om den hade gjort det förmodar jag att samtliga hjullager hade varit dåliga isåfall...(?).

Allt är bara en soppa. Jag hoppas innerligt BMW bara ordnar detta för mig.

Även det att svankstödet har lagt av på min förarsida samt sidorutans motor på passagerarsidan fram lagt av. Ska det verkligen vara såhär på en 2år och 4 månader gammal bil? Det är bara löjligt. Och inte tusan är det mitt, eller förra ägarens fel, att det dessa grejer lägger av? Extremt o-troligt att man som brukare av bilen skulle göra sönder dessa elektroniska delar.
Lu
26
Lunden86
E90LCI 2009
pompa_kumla: Jag har kollat med mekonomen. Dom tar 5000 kr inkl material. Det tar ca 5 timmar att få loss hjullagret bak på denna BMW säger dom. Måste montera ner länkarmar å hela köret.
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Okey sjukt att då ska göra det så förbannat svårt med nya bilar
Om det är ett så stort jobb så hade jag inte tagit vad bmw sagt på alvar pga "hört ett missljud" speciellt inte om det känns glappt.
Hur har de hört det , på vägen på lyftet? m.m.
Alla bilar har ofta nåt hyss för sig något man känner , något man hör som man inte hör på sin egna bil dvs.

Jag hade bytt detta på goodwill, annars hade jag hämtat bilen känt på lagret och kört vidare och haft lite koll.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.