|
Sida 7 av 8
|
|
|---|---|
| acey, det var då det - var sak har sin tid, och tajming är allt..? Läs om, läs rätt ;) | |
|
Amli: Visst "slirar" den men det betyder ju inte att det går långsamt, det bara känns så. Tycker det är underbart (när man vant sig) att bilen aldrig växlar. Tyvärr verkar den vara mycket missförstådd och i kombination med att den behöver (dyrt) oljebyte var 6000 mil kanske det var bäst att ta bort den. Det är en rätt gammal konstruktion också. Grundmodellen kom på A6 2.4 och 2.8 nån gång tidigt 2000-tal. ------- //Lövet |
|
|
Fast dyrt olje- och filterbyte behövs även i S-tronic var 6000:e mil. MVH Christofer |
|
|
Inga framsteg på den fronten då. Dessutom verkar DSG/S-tronic ha samma hållbarhet som om den vore gjord av porslin. Finns det nån DSG7 som håller 10.000 mil ens? ;) ------- //Lövet |
|
|
Har bara åkt en A6 2.0 TDI med steglös växellåda men där tycker jag den gjorde ett ypperligt jobb, speciellt i stadstrafik! Också just för att det var 2.0 TDI, alltså 4-cyl diesel. Växellådan döljer mycket effektivt dieselmotorns (dåliga) momentkurva. Tycker inte alls den slirade utan lät motorn komma upp i sitt arbetsområde (just därför att dieselmotorn HAR en ojämn momentkurva) och valde sedan korrekt varvtal utan slir, korrekt val av lågt varv vid lågt effektbehov och tvärtom. Vid ett rödljus t.ex: Vid acceleration går motorn upp nästan direkt till ett någorlunda fast varvtal där den ger tillräcklig effekt (inte moment) i förhållande till gaspådraget och bilen accelererar med konstant varvtal. |
|
|
Lövet: De DSG/S-tronic som används till 2-liters motorer och uppåt vållar inte speciellt mycket problem. Inte mer än någon annan låda... Misstänker att du syftar på att det vart en del problem med DSG-lådorna med torrkoppling som sitter i Volkswagen med Ecofuel-motorn och 1,6 TDI. Detta har ju dock inget med A6 att göra... Oljebyte är för övrigt inte fel att göra även i konventionella automatlådor, även om tillverkaren inte föreskriver det... MVH Christofer |
|
|
acey; "Men nu hävdar Audi i Sverige att någon sådan modell inte kan bekräftas enligt den information som Audi Sverige har från fabriken i dagsläget"... ;) Länk |
|
|
Sani: Stackars ingenjör som blir av med jobbet nu. Men visst, självklart ska man fortsätta att inte ta fram en modell som generalagenter och återförsäljare skrikit efter under 6 år, och där man ser att man tappar marknadsandelar till konkurrenter som erbjuder Audi-signumet fyrhjulsdrift! ;) |
|
| :) Fö kan jag även tänka mig att man kanske önskar att mera förknippa varumärket Quattro med premiumbilar, dvs sexcylindriga motorer i det här fallet...jag menar - deras "Individual"-avdelningen heter ju tom Quattro Gmbh..? | |
|
Då borde man ju inte erbjuda quattro på A3 och liknande. ------- //Lövet |
|
|
Oavsett vilken typ av produkter så lyssnar man väl på vad "marknaden" vill ha och helt klart har man tydligen missat att marknaden/kunderna köper allt mer av 4wd bilar av alla tänkbara storlekar. Det ser man ju inte minst på BMW-s försäljning där man i princip erbjuder X-drive i alla modeller (exkl. en del M-bilar). Men hos Audi tänker man tydligen att vi puffar in kunderna i 3-liters dieseln 218 hk och uppåt och så ger vi dem istället en sjuhelsikes rabatt (nu cirka 19% rabatt på en ny A6 Allroad ex vis). /Anders |
|
|
Sant, Anders. Och det är ju helt skevt som Audi gör om ni frågar mig. Det är snarare att sänka sitt eget varumärke. Personligen lär jag inte jubla när min bil ska bytas då Audi själva dumpar priserna på dem. |
|
| Lövet; jag syftade på just den målgruppen, som köper A6 mfl. | |
|
Om Audi endast erbjöd quattro i till de med sexylindriga-motorer och uppåt så skulle de inte sälja mycket quattro. Upplever det som att jag ser 1 sexcylindrig Audi på 100. __________ Mvh Grelle |
|
| Anders: gäller det Allroad med starkaste 3.0 dieseln? | |
|
jhellström: det gäller vad jag sett bara 218hk motorn. /Anders |
|
|
Blir inte det segt i den tunga bilen? Förutom utséendet måste den vara perfekt, särskilt starka motorn. |
|
| Beror på vad man jämför med. Den gör 0-100km/h på 7,3 sek. | |
|
Jag har ingen aning då jag inte har provkört. Däremot är ju rabatten saftig men lär väl inom kort börja permanentas. Audi ligger väl helt enkelt för högt i pris. Samtidigt har ju Mercedes ungefär motsvarande rabatter på E-klass, som kanske i sig är en modernare bil än A6-an. /Anders |
|
|
Körupplevelsen mellan Allroad och vanliga A6 är ganska lika. A6 känns lite lättare och mer allert och Allroaden bekvämare (tack vare luftfjädring som standard). Att den minde 3.0:an rabatteras är för de inte har något att konkurrera med BMW 520d enligt min återförsäljare. Åter till det faktum att det är en miss av Audi att inte erbjuda Quattro till den fyrcylindriga motorn. Jag har kört många mil i Mercedes E-klass (då främst 220cdi) och i mina ögon känns den inte alls lika modern som A6:an. Oerhört bekväm och rymlig långfärdsbil dock! Den nuvarande sjunger iofs på sista versen och en ny modell kommer snart. Om den bara är snarlik så fin som nya C-klass kommer den bli en svår nöt i klassen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.