AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
30.098

Audis miss, erbjuder ej Quattro till nya A6 4 cyl diesel

Sida 1 av 8
Länk

/Anders
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Det är bara märkligt att dom inte har något Quattro till lilla motorn. Samma setup finns ju i A4. Istället prisdumpar dom 204hk för att möta konkurrensen från främst 520d xDrive.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Den här måste väl ändå anses som ett klipp?!
Länk
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag tar ju alla gånger i veckan en 6cyl A6 quattro än en 520d x-drive för minst 50' lägre pris!
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
1. Otroligt vilken dålig standard de svenska biltidningarna har nuförtiden. Har verkligen Quattro erbjudits någonsin med i4 dieseln på A6?
2. Vad det nu beror på vet jag inte, men Audi A6 har under många år sålts i betydligt färre antal än femserien. Ingen nyhet det heller. Under 90-talet var siffrorna omvända.

Vad gäller den länkade annonsen:

3. Att plocka ut 204HK ur 3.0 liter låter ju närmast amerikanskt uselt.
4. Att bilen i verkligheten drar 1.5dl mer per mil än motsvarande 520 känns inte helt modernt heller
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
1) Nej
2) De har satsat på att trycka ut A4 till tjänstebilskunderna istället
3) Den är nedtrimmad
4) Det gör den antagligen inte i verkligheten. 520d är en cycle-beater av guds nåde.

-------
//Lövet
Tittar man på Spritmonitor.de skiljer nästan ingenting i förbrukning på 520 / A6 2.0
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det är nog inte så dramatiskt som det låter. Däremot kan jag tycka att det är en märkligt strategi med tanke på hur Audi sålt Quattro som en av deras stora USP:ar. Tidigare had Audi erbjudit Quattro i segment där det tidigare i princip inte funnits konkurrenter med fyrhjulsdrift, men att då inte erbjuda det på en volymmodell som A6 med dieselfyra är en smula konstigt.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Det som för oss lekmän ter sig konstigt, är fullständigt logiskt för proffsen hos Audi som sitter inne med all information i ärendet.

Ovan kan ha med utsläpp att göra, det kan bero på variantreduktion, idén med den nedtrimmade sexan är inte dålig heller - spelar roll, vi är amatörer och bör ej tro oss veta bättre....tycker jag då.
Verdi
Tror jhellstrom menar att A6 3.0TDI Quattro på 204 hk drar 1,5 dl mer än 520d xDrive. Vilket den helt säkert också gör. Minst.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag tar i alla lägen hellre en sexa än fyra, även om den drar 1.5dl mer, men tyvärr är prisskillnaden rätt stor dem emellan.

1.5dl per mil är 3200kr per år om man kör 1500 mil/år...

-------
//Lövet
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Man har åtminstone haft vett nog att plocka bort den urusla multitroniclådan och ersatt med S-tronic (DSG).

Sani: Så du menar att stora företag generellt, eller kanske gäller det bara Audi, inte kan ta felaktiga beslut?
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Jag kan av egen erfarenhet meddela att en 3.0TDI Quattro drar inte drar mycket mer än en 520d xDrive. Det rör sig om max 1dl mer vid blandad körning.
Sedan ska man komma ihåg att det är 2 extra cylindrar med klart bättre prestanda i alla lägen. Det ska upp till en 525d för att kunna jämföra. Trots att 525d, som även den är 4-cylindrig, har samma vridmoment är det stor skillnad på hur de upplevs. Det är inte alls samma kraft på låga varv utan den måste varvas mycket mer.

204hk är som sagt nedtrimmad. Ur samma motor plockar man även ut 245 och 313 hk. Sistnämnda med dubbelturbo.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Jag hade en A6 3.0TDI (204hk) Quattro S-tronic av 2012 årsmodell. Den drog i snitt 0.8 l/mil i Stockholm. Bäst förbrukning var enkel resa ned till Belgien, 150 mil, snitthastighet 128 km/h och den drog 0.82 l/mil. Då gick det många mil runt 200 km/h.

Den ska även göra ca. 7.2 sek 0-100 km/h enligt Audi. Jag klockade den på 6.2 sek. Så den gick på samma tid som 245 hk varianten. Tror nedtrimningen är mer på pappret än i verkligheten.

Mvh/ Niclas
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
En bekant beställde en A6 3,0 TDI Quattro med stronic i dagarna. Var med vid en provkörning och Audin levererar. Priset är riktigt bra med sport edition erbjudandet och utöver det fanns rejäl prutmån och gratis service i tre år i potten.. Motsvarande femserie blev >100 tkr dyrare och har inte sexcylindrig motor (525d). Prisvärt måste jag säga.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
DLC => Vet du vad för rabatt din bekanta fick? Min pappa är i startgroparna att beställa ny bil och A6:an är med på listan över alternativ.

Mvh/ Niclas
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Kör min Audi 3,0 245hk på 0,65-0,7 enligt färddatorn. Den skall dra 0,6 enligt deklaration. Alltså 10-15% över.
Marin, verklig förbrukning då? Nyare bilar brukar ha riktiga glädjemätare. 0,6 enligt färddatorn på en 525xd-13 var 0,75 i verkligheten.

Stephan
Verdi
Aldrig att det skiljer så mycket Stephan. Men visst kan det skilja lite. Min färddator står på 0,70 trots att det uppmätt är närmare 0,73.

Ett tips är att spritmonitor.de har en mobilapp. Den använder jag och loggar tankningarna direkt på macken.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Verdi: Precis, jag jämför förbrukning 520D mot A6 3.0d 204hk. Detta då det är de modeller som har mest lika prestanda. A6 3.0D med 204HK ska ju göra 0-100 på 7.9 sekunder. Jämföra med 530D som gör det på 5.9 känns väl inte helt rättvist? 525D gör 0.100 på 7.1 sekunder så den är också snabbare.
Huruvida de är nertrimmade eller inte saknar väl betydelse? Det är ju knappast så att man gör motorerna med 300+HK och sen sänker effekten på 99% av dem via strypning? Jag tycker fortfarande 204HK ur 3 liter är lite anmärkningsvärt.

Vad gäller motorgång och annat är möjligen Audi bättre sedan de lämnade PD-dieslarna och också gick på commonrail, men oavsett så tycks ju BMW vara snabbare och effektivare.

Audi erbjuds säkerligen av goda anledningar till bättre rabatter än motsvarande BMW.
Oavsett marknadsföringsargumenten om Quattro och annat så har A6 inte erbjudits med 4wd på i4tdi motorerna någonsin.
Personligen tycker jag det gått utför med Audimodellerna där BMW har gått framåt. Vad gäller inredning så har de gått från att vara klassledande till att ligga en bit under BMW och MB.

Andreas: Det där med att man satsat på enbart A4 mot tjänstebilsmarknaden? Menar du att att A6 bara säljs till privatpersoner?
Det skiljer inte särskilt mycket i antal bilar sålda i sverige 2013-2104 mellan A4 och A6. Bägge ligger föv under både 5-serien och 3-serien vad gäller försäljning.
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
jhellstrom, jag vet inte vart du hittar dina prestandasiffror. Så här ser det ut:

520d xDrive - 8,4sek
525d xDrive - 7,3sek

3.0TDI Quattro 204hk - 7,2sek

Så nog går det att jämföra 204hk med 525. Jag har kört båda i direkt jämförelse och Audin drar 525:an i alla lägen. 520 har ingen chans. Dom där 204hk känns mer på pappret än i verkligen som sagt. Jag tror vem som helst som faktisk kört bilen kan intyga detta.

530d xDrive däremot blåser ifrån 204hk. Och med den trevliga 6-cylindriga motorn som en helt annan bil jämfört med de 4-cylindriga 520 och 525.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.