AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
30.096

Audis miss, erbjuder ej Quattro till nya A6 4 cyl diesel

Sida 4 av 8
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Jonte, jag måste dubbelkolla så jag förstått rätt. Är du på riktigt 14år och har inte kört någon av bilarna det nämns om i tråden?
jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Kolla min profil. PS du har PowerPost!

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Ok. Då förstår jag.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jonte: Du inser då hur anmärkningsvärt dumt det är att säga

"Men jo en FWD A6 är tråkigare än en F10 RWD specielt på någon inspirerande kurvig väg"

om du inte ens kört bilarna?

-------
//Lövet
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Vänta nu. Jag har kört båda bilarna och ägt en mängd Audi och BMW-modeller. Audi har helt klart sina fördelar, och jämförelserna kan halta något beroende på var i modellcykeln bilarna befinner sig. Men även om Jonte inte kört bilarna och slänger sig med uttalanden som förmodligen är tagna från en biltidning så är de inte mindre sanna. Även om du slänger på Quattro på Audin. Audin, speciellt med "dynamisk" styrning, har inte alls samma styrkänsla och inbjuder definitivt inte till hög hastighet in i kurvorna. Detta beteende följer med även i S och RS-modellerna (bortsätt R8). Audi har andra styrkor, men körupplevelsen är inte en av dessa.

Jag tycker fortfarande att Passat (nya har jag bara suttit i ej kört) och A6 har betydligt mer gemensamt än en Mini och F10.

Man skulle nästan kunna tro att Andreas försöker trolla oss lite här.
jo
509
jonte520d

Men åter igen Andreas, jag frågade dig om du kört bägge bilarna om du gjort det så ska du motivera varför du tycker som du gör.

Vaf spelar de för roll om jag kört bilarna eller inte? Tänkt logiskt.. Varför är alla sportbilar ( de flesta) bakhjulsdrivna? Varför tror du man har enbart bakhjulsdrift på m3 , m5 m4 osv? Tror du seriöst framhjulsdrift är roligare på en bil närmare 2 ton jämtemot en bil med bakhjulsdrift? Bakhjulsdriften ger bilen en bättre viktfördelning på bilen bland annat.

Det du säger är ungefär att det är lika roligt att cykla på en framhjulsdriven cykel än en bakhjulsdriven cykel i rolig kurvig väg.

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Acey, jag håller med dig i det du säger. Jag har kört alla dieselmotorer i A6 samt S6 och RS6 och jag instämmer att just styrkänslan är inte lika fin som i BMWs motsvarigheter.

Det jag däremot håller med Andreas är att många BMW ägare tycker att BMW är bäst på allt. Bara för att just något inte är lika bra som BMW så behöver det inte vara dåligt för det. Allt är inte svart eller vitt.

Personligen tycker jag att 5-serien är den finaste bilen att köra i klassen. Och när jag skulle byta in X5:an var jag helt inställd på att ha en sådan. Men då jag bara har en bil som ska fungera till hela familjen och inte smiskar den runt en bana eller slingriga vägar dagarna i ända var det många andra faktorer som gjorde att det till slut blev en A6.
Verdi
Tycker inte det är så konstigt om de flesta gillar BMW här. Och med det i åtanke tycker jag det är rätt högt i tak här ändå.

Men så fort det minsta lilla kritiseras. Som t ex Volvos val att bara ha 4-cyl motorer eller brist på quattro i Audi A6 2.0TDI så brakar gnällkören igång. Det har väl inte med märket att göra i första hand?

Nu är det iofs några år sen men när jag bytte från Audi till BMW så var det verkligen en uppenbarelse. Att köra bil blev helt plötsligt mycket roligare trots att jag gick från bensinmotor på 230hk och quattro till diesel på 177hk.

ps. Jag vill bara säga att jag blir lika överraskad över att jonte "bara" är 14 år varje gång det går upp för mig. Han skriver bättre och mer moget än många vuxna och tappar aldrig humöret. Det är mer än man kan säga om mig själv. ;)
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Jag håller med dig Verdi, och så gör även jag! BMW gör fantastiska bilar, inget snack om saken. Och jag gillar att många här kör fina bilar och framför allt tycks äga eller har ägt många olika.

Men sedan finns det ett antal som har skygglappar på och är helt insnöade på att det verkligen inte finns något bättre än BMW. BMW är bäst på varje punkt enligt dessa ofta. Punkt.
Det är visserligen inte så konstigt på ett märkesforum, det blir bara ibland trist dialog och som att prata med en vägg. Jag uppskattar annars det höga taket och det är kul med konversation och få ta del av andras åsikter och erfarenheter.

Och för att faktiskt beröra ämnet...

Jag tycker det är en miss av Audi att inte nu erbjuda Quattro till även 4:an i A6. Jag förstår tänket tidigare att man "tvingas" upp på de större motorerna men tiderna har förändrats och när framför allt 520d nu går att få med xDrive är det dumt av dem att inte ha något att möta den konkurrensen. Speciellt när de gör en stor sak av att dom är så stora på AWD.

Puuh... Långt inlägg ;)
Jag tror inte att körglädjen är avgörande för kunderna av 520 / A6. Visst är det ett plus, och 520 är säkert roligare, men det är inte avgörande för "normala" människor, de som inte hänger på Autopower.

Om 4/5 av 1-ägarna tror att bilen är framhjulsdriven är siffran kanske inte densamma på 5-serien, men jag tror inte många av de som plockar ut en ny 520 diesel har körglädjen i fokus, även om de gärna säger det i fikarummet. 5-serien är trots allt den överlägset mest sålda bilen i sin storleksklass, och en av landets tio mest sålda bilar. Majoriteten av ägarna uppskattar dock gissningsvis imagen av en körglad bil, ungefär som Land Rover-köpare uppskattar imagen av en terrängbil.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
1. Som jag ser det behöver man inte ha mindre intressanta synpunkter bara för man är 14 år. Likaså behöver inte pensionären med 18 M dekaler i grillen vara mer intressant.
2. Att säga att Mini och F10 har mer gemensamt än Passat och A6 är inte ens värt att kommentera.
3. Audi kommer garanterat att förlora än mer på svenska marknaden än vad de redan gjort när nya Passaten börjar levereras.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
@acey; det är den totala produktmixen - på sikt dessutom - som är intressant ur försäljningssynpunkt.
Och du kan inte säga, även om du försöker, att Audi med säkerhet skulle sålt fler bilar om de erbjudit Quattro till snik-A6. Du TROR det, men....det gör man i kyrkan OK? :)

Och som sagt tidigare, den nedtrimmade sexan i A6 3.0 är ej så långt ifrån BMW's femma med X-drive när det gäller pris (inkl likvärdig utrustning).
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Och vad gäller åldersbiten för ovan yngling kan jag bara konstatera att visst verkar herr Hellström mogen för sin ålder, men....det är med åldern som förmågan att se nyanser (förhoppningsvis) utvecklas - dvs när man skaffat sig litet erfarenhet, och inte uttrycker sig i definitiva ordalag.
Du får nog läsa på lite bättre Sani, "ynglingen" ovan är Jonte och inte Mr Hellström :-) Men Johan kanske även känner sig som en mogen "yngling" ? :-). För övrigt delar jag Johans åsikt om Jonte. Det är trevligt med människor från alla olika åldrar, precis som från olika delar av landet mm

/Anders
jo
509
jonte520d

Sani: nu tror du att jag ute hänger med när du använder dina "svåra" ord. Glöm det ! Varför ska man ålder påverka mina åsikter och mitt uttalande om i detta fall bilar? Gör du samma sak med dina barn? Använder svåra ord och försöker se till att de inte är tillräckligt "gamla" för att ha rätten att uttrycka sig.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hellström:
1) Han påstår att "F10 är roligare än A6 att köra" som i att han kört dem själv.
2) Det är inte det som det står heller. Det står att de båda delar komponenter under skalet. Påståendet är en reaktion på att A6 och Passat är samma sak vilket är rent felaktigt.
3) Det gör de säkert, men det beror inte på att de är byggda av samma komponenter utan på prisbilden.

-------
//Lövet
jo
509
jonte520d

+1 Johan och Anders :)
Verdi
Det är väl klart som f-n att Audi sålt fler bilar om de erbjudit quattro till 4-cyl. Dock kanske det hade kostat så mycket i utvecklingskostnader att det inte var värt det.
Lövet, du får läsa på lite bättre. Jag har aldrig skrivit att A6 och Passat är samma sak, däremot att man lika gärna kan välja en Passat (utifrån de behov man antagligen har när man ev. väljer mellan dessa två) som är billigare. Precis som att jag själv också valde en ny Golf istället för att ens titta på en A3 när vi köpte en andrabil för två veckor sedan.
Du visar verkligen dessutom din "besserwisser"-attityd här. Jag anser att man skall respektera att människor har olika åsikter och inte trampa ner på de som inte tycker samma som oss själva! Oavsett ålder, kön, nationalitet mm.
Åter till ämnet, så är det ju defacto så att sannolikheten är mycket stor att Audi tappar försäljning som inte erbjuder Quattro i en volymmodell på företagsmarknaden där BMW, Volvo, VW med flera har detta alternativ och som alltfler kunder prioriterar i Sverige. Sen kan ju svaret till att Audi nu inte erbjuder detta alternativ vara att Quattro inte är lika prioriterat på den tyska marknaden som i Sverige, vilket jag själv tror är orsaken till att man inte har detta alternativ.

/Anders
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Sani: ja, ibland önskar jag att jag var 14 igen, men det är dessvärre ett bra tag sedan :)
Som flera andra här började jag med Audibilar och har haft ett flertal. Lite förvånad blev jag när min A4 TS GmBH var i stort sett omöjlig att få att överstyra. En V70 med Haldex var bättre i detta avseende. Någon som vet vad som hände med GmBH "modellerna" förresten?
Jag har enbart kört A6 i fwd utförande och jag kan bara konstatera att den är tråkigare att köra. Samtidigt är den mer stabil i hög fart än motsvarande f11 som blir rätt orolig i högre farter, särskilt med breda hjul.
Olika prioritet av tillverkarna. Vad Audi hållit på med senaste åren där man tagit bort motoremblemen från samtliga bilar samt tagit bort möjligheten att stänga av antisladd är ju ingen direkt invit till den som gillar att köra bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.