AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
30.097

Audis miss, erbjuder ej Quattro till nya A6 4 cyl diesel

Sida 3 av 8
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Likheterna inom VAG koncernen överdrivs kraftigt, framförallt här. Det finns mer skillnader än likheter mellan Passat och A6. Det var mindre skillnad förr när Passat och A6 båda hade längsmonterade motorer men de modellerna försvann 2001...

Numera skiljer motorer, inredning, hjulupphängning, chassi, entertainment, mfl. Det är som sagt större skillnader än likheter, därav den lite spetsade liknelsen F10 vs Mini. Den är närmare sanningen än ni tror ;-)

-------
//Lövet
Anledningen till jämförelsen A6 och Passat var ju närmast att de är i samma storleksklass och ungefär lika tråkiga att köra båda modellerna och då kan man lika gärna ta en Passat som ju kommer med en hel del nyheter i den nya modellen till betydligt lägre kostnad än motsvarande A6. Att jämföra en F10 med en Mini är ju inte riktigt samma sak Lövet. Tjänstebilsföraren väljer knappast mellan en femserie och en Mini, däremot tror jag en hel del jämför A6 med Passaten.

På samma sätt valde jag själv en ny Golf som andrabil där aldrig A3 ens var aktuell.

/Anders
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det skiljer mängder i upplevelse mellan A6 och Passat. Det är ungefär lika rimligt att likställa Chrysler 300C och Mercedes E-klass.

-------
//Lövet
jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Andreas: tänk till nu va lite realistikt, inte är det väll samma sak att jämföra en F10 med en mini? De är som att säga jämföra en A6 Sedan -13 med en Skoda Fabian.. Faktum är att A6an och passaren har mer likheter än vad F10 och Minin har olikheter. Som Andres påpekade så velar tjänstebilsförarna mellan A6 och Passat för att de är somsagt säkert lika tråkiga att köra men även stt du får mer Bang for the buck med Passaten. Man betalar en hel del mer för att få de fyra ringarna i fronten..

Och nej jag är ingen audi hatare, vi har bägge Audi och BMW -13 inom familjen.

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Liknelsen är bättre än du verkar inse. Båda bilarna är koncernsyskon som delar komponententer under enskilda skalet men inte så mycket mer. Det är bara okunnigt att påstå att A6 och Passat "är samma sak" och by the way är A6 inte på något sätt tråkigare att köra än F10. Det hade ni vetat om ni kört båda.
jo
509
jonte520d

Inte för att vara oförskämd men är du Anti BMW bilar? Du hojjar ju på BMW motocycklar. Och jag tror inte att Audi A6 Fwd motsvarande motor till N47 är ett dugg roligare att köra jjmfört med 520da F10 Rwd, inte snyggare för den delen heller.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag är emot BMW-fanatiker som baserar inlägg på fördomar och åsikten "BMW är bäst på allt jämt".

A6 är inte roligare än F10 (det är inte heller det som det står) men den är inte tråkigare heller.

Och definitivt är det inte samma bil som Passat.
Men ge dig nu Andreas. Vem har sagt att A6 och Passat är samma sak?

/Anders
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du bland annat.
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Är man anti BMW bara för att man inte sågar alla andra biltillverkare?
Jag kan hålla med om när man jämför de olika tillverkarnas snikmodeller så är klart BMW trevligast att köra med sin 520d. Det är en klart fin bil. A6 2.0TDI med dess horribla växellåda är inte kul. Men har man inte kört något annat blir det inte trovärdigt att bara såga rakt av och det blir väldigt tydligt vilka som inte har gjort så. Och att den är snyggare.. Ja, det är ju upp till var och en att avgöra. Finns ju inga rätt eller fel i den frågan så det blir löjligt att säga att den ena är snyggare än den andra som om det vore ett faktum.
jo
509
jonte520d

Vem har påpekat att BMW är bäst på allt jämnt? Det är dom defentivt inte. Men jo en FWD A6 är tråkigare än en F10 RWD specielt på någon inspirerande kurvig väg.

jo
509
jonte520d

Sorry för allt OT allesammans.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det där sista uttalandet jonte gör att jag med 99% säkerhet vet att du inte kört båda modellerna med samma utrustning/motor/på samma väg.

-------
//Lövet
När då?

/Anders
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"Isåfall kan jag lika gärna köpa nya Passaten som är mycket billigare"

-------
//Lövet
jo
509
jonte520d

Varför skulle det inte vara troligtvist för? Är det inte mest rätt att jämföra två "snik" modeller utav två märken än att jämföra de värstingmodelrna? Ger inte de första alternativet en mer rätt bild på bilarna har för nack/fördelar?

jo
509
jonte520d

Andreas: jag har absolut inte kört någon A6 eller F1X, men E60 har ja kört. Jag är 14 år...

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jo det går lika bra. Men jag tror ändå inte att du provat båda bilarna under samma förutsättningar. Då skulle du nämligen inte uttrycka dig på det sättet eftersom F10 inte är roligare än A6 att köra. Den har långsammare styrrespons och kränger mer. Tvärtom åtminstone vad jag menar med körglädje.

edit: 22:09 inlägget vet jag inte om det är tänkt att vara roligt eller om du bara på riktigt är förvirrad.

-------
//Lövet
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Jonte, jag håller med dig. Ska man jämföra modeller så ska det vara jämbördiga sådana.
Det jag menar är att säga A6 är trist och hemsk utifrån att bara ha kört 2.0:an inte är helt rättvist. Skillnaden mellan den och övriga Quattro modeller är enorm. Det är avsevärt mycket större skillnad än från t ex en 520 till en 530.
jo
509
jonte520d

Andreas: nej 22:09 är jag seriös, du ställde ett påstående 22:05 som jag sedan svarade på. Nej jag har inte kört både moddelrna med samma utrustning på samma väg. Jag är 14 år gammal inte så att jag åker runt här och testar olika bilar under samma förhållande osv.. Om vi vänder på frågan , har du gjort det? Motivera gärna varför du tycker som du gör.

Amil: njae håller med dig till viss del där. För om Pelle går och köper en A6 2.0D så kommer hans åsikter alltid va helt annorlunda än vad Göran med sin nya RS6 kommer att vara. Och en ren gisisnf men är det inte 2.0d som säljs mest utav A6, Inte minst i Sverige?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.