|
Sida 2 av 8
|
|
|---|---|
|
Oj, jag förstår inte att ni orkar sitta och logga förbrukningssiffrorna. Det är ju ändå inte mycket man kan göra åt dem, för det är ju inget kul att köpa en fin och kul bil och sen köra med ägg under pedalerna. /Anders |
|
| Haha, sant Anders. | |
| Med Känsla: För mätte man hästkrafter och prestanda, idag är varje sparad centiliter viktigast. Tiderna förändras... | |
| Inte för alla acey ;) | |
|
Jo men det lustiga är att en del kikar på förbrukningen som den viktigaste ingrediensen för att få ett bilköp ekonomiskt, medan man glömmer bort att den största kostnaden är värdeminskningen. Jämfört med den så spelar decilitrar hit eller dit ingen som helst roll. /Anders |
|
Verdi |
acey, det är därför som jag ska lägga pengar på PPK nu nästa vecka. Jag tror att jag tjänar in det på minskad bränsleförbrukning. Haha... :-) Jag loggar mina siffror mest för att jag är en siffernörd. Behöver inte tänka så mycket på kostnaden längre, tack och lov. Med känsla, Snåla bilar tappar mindre i värde också så du blir dubbelt straffad för en törstig bil. Så ja, nog är det en faktor att överväga. I alla fall om man ska ha bilen ett tag och kör mycket. |
|
Nja, har man bilen som förmånsbil och företaget betalar bränslet så är det väl av intresse att logga förbrukningen. Jag har föv precis testkört med typ en hel korg med ägg på gasen på min bil och faktiskt kommit ner från 0,75 till 0,5. Egentligen ointressant då kostnaden är liten. Att sen övriga familjen undrar vad man håller på med när resor som normalt tog 45 minuter nu tar över timmen är ju en annan sak :) |
|
|
Förbrukning är endast av intresse när det gäller räckvidd, dvs en liten tank i kombination med hög förbrukning är irriterande, men såvida man inte kör 5000 privata mil så är väl just den kostnaden försumbar. Speciellt om man väljer mellan en tråkig bil (Audi A6) eller en rolig bil (BMW 5-serie) och på grunden av 3000 kr i skillnad i förbrukning skulle välja Audin. |
|
Verdi |
acey, vad sägs om 130 liter per mil? Hehe... Är faktiskt en BMW-motor. 12 cylindrar och 46 liter. 493 hästar redan vid 1500 rpm. Länk |
|
Acey: Helt rätt, se denna tråd för lite jämförande bilder på inredningen:Länk En fwd A6 är ju en av de mer oinspirerande bilarna man kan köra. V70 är ju bättre avstämd. Att man sen inte kan koppla ur antisladd ens på bilar med QUATTRO gör det ju inte bättre heller :) |
|
|
Vet inte om en jämförelse mellan en gråtrist Audi-inredning med standardstolar och en ljus fräsch BMW-inredning med komfortstolar blir helt relevant... Länk Anledningen till att A6 säljs med bra rabatt är att en facelift är på intågande. A6 3,0 TDI Quattro S-tronic och motsvarande Allroad är klart konkurrenskraftigt prissatt i nuläget... MVH Christofer |
|
|
acey; "Sani: Så du menar att stora företag generellt, eller kanske gäller det bara Audi, inte kan ta felaktiga beslut?" Självklart kan de det, men tror du på allvar de missat här..? Min poäng här är att det ofta dyker upp liknande trådar på AP, där forum-experter har "bättre" idéer (varianter, teknik mm) än biltillverkarna själva - och det är för mig något komiskt! |
|
|
Jag tänker ändå påstå att det är märkligt. A4 och A6 delar så mycket av drivlinan att det borde gå att erbjuda utan för stora merkostnader. Normalt brukar man ju ge fler alternativ i dyrare modeller så att det ska vara värt att uppgradera men i det här fallet har A4 fler motoralternativ. Det är faktiskt konstigt. ------- //Lövet |
|
|
Sani du glömmer här att när tråden startades så var det inte pga att någon här på forumet tyckte det var en miss. Det var en ledande motortidning, AMS, som tog upp ämnet. Visst är det märkligt när man ex. vis ser att konkurrenter som BMW, Volvo, MB med flera, har 4wd som tillval till nästan varje modell, framförallt volymmodellerna som säljs som "förmånsbilar". /Anders |
|
|
Men de "ledande motortidningarna" har ju ett egenintresse att ha domedagsrubriker, för att få folk att klicka på nyhetslänken - något som fö AMS har blivit allt värre med det senaste året...á la Aftonbladet. Och visst kan man tycka det är märkligt, sure - men den mixen av variabler som går in i den bedömningen är bra komplex. Kan gissa på dylika skäl hur länge som helst, men för att få ett ärligt svar behöver vi input från företagsledningen i fråga (eller åtminstone generalagenten i Sverige). |
|
|
Ja mig spelar det ingen roll för jag skall ändå inte köpa en A6-a, varken med eller utan Quattro. Isåfall kan jag lika gärna köpa nya Passaten som är mycket billigare. /Anders |
|
| Ja, eller cykla, för det är ju ungefär samma sak. | |
|
Att säga att A6 och Passat är samma sak som att påstå att F10 och Mini Cooper är samma. Båda delar några motoralternativ samt vissa komponenter under skalet. Är de samma sak för det? ------- //Lövet |
|
Verdi |
Är Passat nyare och bättre alltså? För nog delar VAG:s bilar på rätt mycket i vanliga fall, särskilt de i samma storlekssegment. |
|
Andreas: Tycker det är att dra det lite långt, att jämföra en Mini med en 5-serie. Frågan som är mer berättigad att fråga lyder; hur mycket kommer BMWs framtida framhjulsdrivna modeller och Mini ha gemensamt? Samma plattform, och förmodligen samma motorer i en Mini och 1/2-serie kommer vara en realitet. Sani: Det är klart att de har missat, sen har de olika anledningar till varför. Hade de kunnat sälja fler bilar om de erbjudit fyrhjulsdrift? Svar är ja. Varför det inte är möjligt är en annan femma. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.