AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
11.217

Märkligt motorstopp en gång i veckan på en Ford Mondeo - 2004

Sida 2 av 2
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad var det för märke på givaren?

Kinatillverkat no-name-skräp brukar ofta vara sämre än de gamla dåliga givarna.

Minst OEM-kvalitet från t ex. Bosch, Simens eller liknande kvalitetstillverkare eller ännu hellre "originaldel" från märkesverkstaden är att rekommendera när det gäller denna typ av givare.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ok, men då beror det nog inte på den eftersom du bytt givare, är den dålig så brukar det generera en felkod.
Börja med det enkla.
Kolla laddning,även om den är bra ladda batteriet fullt kontrollera även att polerna är rena och tillräckligt åtdragna.
Kanske är ett bränsleproblem, kika på anslutningar till bränslepumpen om du kommer åt, det kan vara så enkelt att det är något glappt.

Tror du bör ställa en fråga på ford motorklubb sweden Länk bara att klistra in ditt första inlägg där.
Har kommit på hur och när problemet uppstår.

Alltid med nystartad bil, kall motor.

Jag kör en kort sträcka och bromsar ned till i stort sett stillastående. Då dör bilen. Går att starta som vanligt igen.

Ibland kan jag nästan provocera fram det hela, genom att bromsa lite extra och då ser man att motorn nästan stannar, att instrumentbelysningen flimrar till, närapå "kärringstopp" om uttrycket ursäktas.

Dvs man får känslan att det har något att göra med batteriet.

Dock, testade batteriet på verkstad, resultatet var att det är som nytt. Inga anmärkningar. Och som tidigare nämnt, inga felkoder alls.

Märkligt dock att problemet bara uppstår vid kallstart och när man knappt har styrfart, då jag antar att generatorn inte laddar så mycket...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Laddningen kan du kolla rätt enkelt genom att koppla in två sladdar på polerna och dra in dessa i kupén och ansluta en multimeter på sladdarna - då ser du exakt hur mycket generatorn laddar.

Tänk bara på att säkra av kabeln nära batteriet om det skulle bli kortis!

Jag kopplade som ovan när jag hade en gammal merca där generatorkolen började ge upp - då såg jag att generatorn inte laddade på låga varv. Felet blev allt större inom några veckor och till slut gav den upp helt...

Mvh
Johan B

Det går utmärkt att mäta utanför också och gasa med spjällaxeln om man kommer åt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...blir lite jobbigt att springa jämte bilen och kika bara, då problemet uppstår intermittent under färden. ;o)

Mvh
Johan B

sant.

Jag hade en voltmätare en gång som jag kopplade in i ciggaretttändaruttaget, det fungerade jättebra.
Jag hänger kanske (inte) med nu. Är det generatorn jag alltså borde kolla konditionen på?

Ja den kan ladda dåligt, eller glappa och det kanske är det du upplever när den helt plötsligt dör pga att den inte kan leverera ström.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.