AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
11.219

Märkligt motorstopp en gång i veckan på en Ford Mondeo - 2004

Sida 1 av 2
Jag har en 10 år gammal Mondeo diesel i fint skick.

Ca en gång i veckan, alltid på morgonen och ca 150 meter hemifrån så får bilen motorstopp, mer eller mindre exakt på samma ställe varje gång. Inge varningslampor lyser, ingenting, motorn stängs bara av.

Det är automatlåda så i med neutral och bilen startar direkt och går som vanligt.

Händer aldrig när jag åker hem från jobbet på eftermiddagen.

Vad kan det bero på, fukt någonstans som bildas under natten? Någon som har ideer?
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Vad får du för felkoder?

Inga varningslampor som lyser, motorn stängs bara av liksom.
Kan vara så enkelt att det är en dålig jord.
Ibland sitter det en jordfläta mellan motor och chassie och när den är nästan av så kan dessa symtom uppstå för att bli värre och värre.
Delorian; ok, för en som inte har någon koll, vad betyder det?
vad ska jag göra/kolla? Batterietkablarna?

Skummt att det bara uppstår 1gång per vecka och alltid på exakt samma ställe.
DEt är inte så att det är lite bensin i bilen när det sker?
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Det är nog väääääldigt lite bensin i bilen... ;)
Typ full tank - diesel. :)
Är det uppför/utför där ilen stannar varje gång?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur är den servad?
Hur långt har den gått?

När byttes bränslefiltret senast?

Finns det någon gemensam nämnare de gånger den stannar? T ex. att bilen stått still flera dagar eller att det varit väldigt kallt etc.?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Den stannar alltid i korsning nr 2 jag kör igenom, typ 150 m från mitt hus.
Har hänt ca 4 gånger på 3-4 veckor. Alltid på morgonen, alltid på samma ställe.
Aldrig märkt något ovanligt alls annars. Kört 200 mil med bilen under denna period.

Den är servad enligt bok, gåt 13 000 mil.
Bränslefiltret - ingen aning om det är bytt eller när.

Det enda jag har tänkt på är att det har varit ganska fuktigt (dimmigt) ute de dagar den stannat. Vill dock minnas att det vid ett tillfälle var helg och sol. Jag kör med bilen varje dag.
Alex84: Vägen är helt plan där den stannar.
Johan B är nog inne på rätt spår gällande bränslefiltret tror jag iaf.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du inte vet när/om filtret är bytt, är det nog läge att göra ett byte till att börja med och sedan avvakta hur bilen beter sig efter bytet.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ok då ska jag kolla det.

Är det någon logik i att det bara händer en gång i veckan ca och alltid på morgonen? Varför startar bilen som vanligt igen...?

Tack för tipsen så här långt!
Fel på samma komponent kan ge olika eller snarlika effekter ibland.
Testa att byta bränslefiltret som första åtgärd,då vet Du att detta är schysst i alla fall.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Min pappa har en Mondeo diesel (2008:a). Den fick också mystiska motorstopp, gärna i motorvägsfart precis när man trampade ner kopplingen för att t.ex. motorbromsa på avfarten från motorvägen. Verkstaden hittade inga fel trots flera försök. Felet försvann när bilen fick nytt fräscht batteri.

Mvh/ Niclas
Har inte haft möjlighet att byta något på bilen.

Testade dock igår kväll (hade inte använt bilen på hela dagen), att stå stilla i ca 2 minuter på tomgång innan jag körde iväg. Inga motorstopp, körde och allt funkade bra.

Imorse stod jag kanske en minut innan jag körde, efter 150 meter, i andra korsningen, när jag trycker lätt på bromsen och automatlådan växlar ner (tror jag) får bilen motorstopp igen.

Startar som vanligt igen, kör 200 meter till nästa korsning, broms, växlar ner och stannar. Startar igen och går som vanligt i 7 mil.

Dvs, första gången bilen stannar 2 gånger i rad.

Bilen får motorstopp strax efter start när jag bromsar lätt och lådan växlar ner.
Det verkar var den gemensamma nämnaren.
Hittade en Tråd som beskriver samma problem som Din Mondeo "tagge".
Verkar som det kan vara kamaxelgivaren som spökar?
Nedanför inlägget i länken finns svar angivet som ett träd.
Kolla dessa där 2st verkar fått ordning på problemet efter bytet av kamaxelgivaren.

Länk
Just ja, det nämnde jag inte, bytte just kamaxelgivaren för 1,5 vecka sedan då jag hoppades att det var problemet... Men det hjälpte inte.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.