AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.578

E46 330xd - 2001 går dåligt, går ej läsa felkoder

Sida 2 av 2
Pendlar nålen sådär på tomgång = tjuvluft
Gjorde den det innan så skulle jag sätta tillbaka den gamla mätaren och kolla att den är hel samt kolla alla slangar, spray med startgas på tomgång eller köra med rök.
Har du verkligen kolla alla slangar efter LMM?
Har inte den här bilen en sådan där slang längst in som grenar av med en liten?
Det var en Bosch lmm med samma art nr som realoem säger och det satt en ned samma nummer på innan. Kvaliteten var A enligt skroten.

Nu arbetar jag med teorin att både 0100, 0190 och 0404 är felkoder som har uppkommit då dessa funktioner har varit bortkopplad (lmm i felsökningssyfte, egr pluggad och sista felkoden pga dieselbox som grenar in sig på fuelrailen).

Den relevanta kvarvarande då blir 1e30.
Om armen nere vid turbon kärvar (vnt) så ska det kunna göra bilen som den är för tillfället. Totalt orkeslös men går rätt bra igen.
Är det svårt att mecka bort turbon och göra rent den?
.

Hoppas ni förstår mitt tänk. Biljävel.

Delorian: båda lmm ger samma symptom så du är nog på rätt väg. Jag ska spraya startgas lite överallt idag när jag kommer hem. HR försökt okulärbesikta och känna efter fel...
Dagens uppdatering:
Sprutade startgas från luftfiltret och bakåt utan att märka varvtalsskillnad. SPrutade lite överallt egentligen utan att märka av något.

Kände på "armen" på VNT-turbon. Den gick att trycka ner med handkraft iaf.

Fortsatte på vacuumtemat och letade möjliga trasiga eller lösa anslutningar/slangar.

Till sist kom jag ner till turbon och dess slangar... Länk
NR10 som satt "under" klockan på turbon kändes mjuk och fnasig. Tog bort den och den var i dåligt skick. Dock var den inte blå, utan en vanlig svart värmeskyddad slang.

Startade bilen utan den och jag märkte ingen skillnad. Det bör innebära att det inte kan skada att byta den och 8an och 9an samtidigt.

Av någon anledning började bilen gå bra igår. Bytte till nya slangar från bmw runt turbon. Trångt!
Direkt efter det tog jag en provtur och den gick friskt i motorn men saknade laddtryck. Dvs trött som döden.
Parkerade och lät den gå lite på tomgång medans jag lyssnade och kände lite under huven. Nu gick den jämnt och lät bra igen. Tog bort egrslangen och kände. Där var det tryck. Hörde även hur motorn lät annorlunda med den i eller urkopplad. Jag pluggade den (har kört så innan problemen uppstod) och provkörde.

Nu gick aset som den skulle! Jag fattar ingenting.
Kan felkoder försvinna efter ett tag när man kör typ?
Hoppas den går bra idag också.
Om felet inte återkommer om en viss tid så sätts koden från aktiv till historisk.
Därför brukar motorlampan komma och gå.
Motorlampan har inte lyst alls sedan bilen började krångla tills den blev bra. Nu går den bra som fan!
Vakuumslangen till turbon (som var ersatt av en av fel modell för övrigt) var ju alldeles mjuk på flera ställen. Min tanke då är att sugs det tex ett vakuum så sugs ju slangen ihop där. Därav inget ladd?

Eller kan det vara så att det tog ett tag för den att känna av luftmassemätarbytet...?
Har kört kanske 14 mil nu utan problem än så länge.

Skillnaden jag har märkt är att nu hör man turbon liiite liite ibland. Det gjorde man absolut inte förr.

Bytte dieselfilter idag också. Kan ju inte skada, men tror inte att det var felet heller.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.