AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.577

E46 330xd - 2001 går dåligt, går ej läsa felkoder

Sida 1 av 2
Hej! Min gamla 330xd har aldrig svikit mig. Funktionsmässigt förutom häromdagen.
Den har haft lite smått ojämn tongång ett tag men gått bra. Den började gå väldigt ojämnt och föbrukningsmätaren skenade mer eller mindre i lördags.
Bilen liksom skakade lite...

Försökte läsa felkoder med en kinakabel och några olika gratisprogram. Fick ingen kontakt!
Åkte in på Kjell och köpte en bluetoothfelkodsläsare då jag redan hade råkat köpa torque pro på play store.

Den verkar inte kunna få kontakt med ecu. Testade även med var doctor utan framgång.

Gud vill att jag ska byta upp mig tror jag.

Vad tror ni felet ligger? Kan man funktionstesta säg indikatorerna på något mer mekaniskt vis?
Givaren i framkant på motorn har jag läst något om...
Den är lättstartad.
Liten update:
Har fortfarande inte lyckats få felkoder lästa via min bluetoothdongel. På torsdag ska en mek ta sig en titt...
Startade den (den startar utan tvekan) och drog för sakens skull i en flaska "spridarrengöring". Det gör ju vad det gör.. Sedan körde jag hem den (c 5km) och jag märkte att den gick helt okej, men att det pulserade / tvekade vid gaspådrag... Mest på mellanregistret.
Gasade lite stillaståendes och tyckte att det var mer turbovin än vanligt.
Hoppas felet är enkelt. Skulle ju sälja för att köpa e91 :x

Ingen som har lite guidance?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Är bilen boxad/ chippad/ optimerad?

Tankar du på en mack eller från farmartank?

Skulle gissa på dieselpump eller spridare kanhända.

En felkodsläsning och körning av livedata borde kunna ge en del svar om meken har lite erfarenhet av BMW:s dieselmotorer.

Du kan använda "Sök inlägg"-funktionen ovantill, under "Ny användare" och söka dig fram vad som är postat kring din kaross och modell.

Mvh
Asken
Just ja. Dieselbox monterad. Ska testa demontera den. Skavrn byta dieselfilter. Felet är garanterat större än så dock...
Visst kan man mäta hur mycket spridarna släpper igenom med genomskinliga slangar på returen på något vis va?

Jag har ägnat x antal timmar åt sökning innan denna post för övrigt.
Vill mest ha tips och råd innan felkodsläsning.

Ps. Såg av en slump att den högra slangen på. Dieselfiltret hade fuktat lite runt slangklämman. Den gick att dra åt lite.
Tankar på mack. Oftast Statoil.
Nu verkar den gå som den ska.
Åtgärder hittills:
1. Spridarrengöring på flaska.
2. Rengöring MAF.
3. Kollade av lite kontakter här runt MAF och turbo.
4. Satte tillbaks den lösa slangen som är en liten tarm från själva plastinsuget mot turbon. Efter luftfilter, efter MAF.
5. Kopplat bort dieselkraftboxen.

Provkörde den bruksvarm och märkte inga problem. Hoppas på det bästa nu:) e91 hägrar som sagt.
Mekonomen läste förmoderna utan problem...
1a04 elektrisk extravärmare
0100 luftmassemätare
1e30 laddtrycksreglering
0404 avgasrecirkulationskrets område/ prestanda
0190 tryckgivare bränslefördelningsrör.
Vilken bluetoothläsare använder du, har du testat den på en annan bil?
ELM 327 från kjell och gänget.

Jag misstänker mer eller mindre att det är MAF som är slut. Den gick ju som den skulle efter mina åtgärder häromdagen.
Nästa gång jag startade den så gick den peck igen.

Tydligen var det absolut förbjudet att rengöra en MAF med bromsrengöring, egentligen... Så jag tror att den har sagt upp sig.

Bilen går nästan som den ska men är totalt orkeslös nu. Det bör förklara koden 1e30"laddtrycksreglering".

Mekonomen läste iaf felkoderna på typ 5 minuter för 223 sek. Helt okej tycker jag.
Ok antar att det är tourqe du använder.
Det är lite problem med ELLM 327 v1.5
Det du kan prova är att stänga av "blutooth for faster communicating" samt auto timing.
Jag fick ändå inte felkodsläsaren att fungera. Bör jag lämna tillbaka den eller bör den fungera på andra bilar...?

Nu har jag donat lite igen. Köpte elektronikrengöring (crc dvs märkesprodukt) och dränkte in både luftmassemätaren och MAP-sensorn i det.

Kollade lite kontakter och den som sitter precis nere bredvid turbon kan eventuellt ha varit dåligt fastsatt av mig, därför gav den felkod på laddtryck.

Skitsamma. Meckade ihop allt och den startade och gick 100% som den ska på tomgång och körning ca 1500 meter, sen började den jäklas igen... Blev värre och värre. När jag parkerade så gick tomgången från kanske 500 till 750 rpm och förbrukningsmätaren ökade rätt fort... Hm.

Min teori är iaf att det är luftmassemätaren. Ska prova att byta den.
Har du prövat inställningarna i tourqe att ändra dem?
Du kanske har en luftläcka, prova att göra ett röktest det kan göras med en cigarr, eller kanske tom med en cigarett och en slang.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Luftmassemätaren kan vara kass utan att ge felkoder, har hänt flera andra här på forumet enligt tidigare trådar...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Synd att du inte får igång tourqe där kan du se värden från lmm.
Jag försökte ändra men allt jag fick var ett felmeddelande om att möjligen var obd2adaptern trasig...

Med en cigarr... Berätta mer!
Är "disable EL327 auto timing" ikryssat när du försöker att ansluta?

Ett enkelt röktest.

Japp den rutan är ibockad!
Fungerar inte ändå.

Beställde en förhoppningsvis bättre beg. MAF från en bildemontering nu. Hoppas den kommer snabbt och löser mina bekymmer.

Datorn gav ju felkod på den, plus att den har gått bra båda gånger jag har rengjort den... Korta stunder iofs.

Ja röktest... Om man inte röker då? ;)

Uppskattar all hjälp!
Jag kör utan dessa ikryssade och det fungerar.
Man behöver ju inte vara rökare för att puffa lite på en cigarr :)
Det finns en annan variant att hetta upp babyolja det blir samma som diskorök.
Får ej fart på felkodsläsaren hur jag än gör...

Länk här kommer en liten dropboxlänk på nuvarande status.
Snittförbrukningen ökade linjärt och nu verkar den ligga på ett maxvärde. Vacuummätaren har tydligen dött också.
Antingen har jag en fet vacuumläcka någonstans där jag inte fattar vart den är, eller så har den något samband med MAF-sensors. Men det är oklart.

Leta läcka med rök måste jag forska mer i... Det bästa hade varit rök på flaska. Står och skamskruvar på en friparkering!

Jag vet inte om detta är en slump. Men söker man på consumption meter not working på google så får man upp en hel drös med luftmassemätare... Bara att hoppas då!
Länk

Om jag har fattat det rätt vad en MAP-sensor gör så ska den kunna ställa till det också...?
Bytt luftmassemätare nu utan framgång...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är det för fabrikat på LMM?

Är det billigt kinatillverkat no-name-skräp, är det dessvärre sannolikt att den nya LMM är lika dålig som den gamla...
Det finns många trådar om personer som bytt LMM till kinaskräp och rivit sitt hår i fortsatta felsökningen då de uteslutit den som felkälla.

LMM och andra motorgivare bör man köpa originaldelar eller minst OEM-kvalitet från kända "kvalitetstillverkare" som t ex. Bosch och Siemens.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.