AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.294

Vattenskadad E46 320iT - 2004 med flera elfel; skrota eller laga?

Sida 2 av 2
Ma
128
Mango
BMW 320iT -04
Hej Delorian, vart sitter den mystiska "modulen"?
Är det den som styr instrumentlampor, elhissar, AC, torkare etc?

mvh/Magnus
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bra påpekat där med växellåda, hjullager med mera som jag inte tänkt på.

Hade jag försökt rädda denna så hade det varit upp på pallbockar, bort med hela inredningen (stolar, säten, mattor), paneler, ratt och delar av instrumentbrädan, även hela bagagutrymmet helt rensat - av två anledningar
- dels få en komplett överblick av vad som döljer sig därunder, vart vatten kan kommit in och var det eventuellt finns kvar
- åtkomst till allt kablage och boxar

En del boxar sitter tex nere vid förarens eller passagererans fötter. En del boxar sitter långt nere i bagageutrymmets sidor.

@Mango : Nej, tyvärr finns det inte en enda magisk box. Det finns massor av styrboxar, även i en -2004. Dessutom finns sensorer som dessa styrsystem (inuti boxarna) använder sig av, tex accelerometrar och sätessensorer.
Alla boxar/reläer/kopplingar har ju inte suttit i riskzonen, men du förstår nog omfånget.
Ma
128
Mango
BMW 320iT -04
Är otroligt tacksam för allas input och som jag själv misstänkt är det inte bara att "hänga bilen på tork" utan involverar väldigt mycket tid, kunskap och förmodligen en hel del pengar. Bruksvärdet på den här bilen är ju för min del betydligt högre än det ekonomiska vilket gör det frestande att försöka fixa, men räknar jag in vad jag behöver lägga i egen tid (eller andras) gör att det inte känns lönsamt.
Har tagit några dagar av hopp och förtvivlan att låta allt sjunka in. Tror nog att jag är redo att säga good bye till bilen:-/
mvh
/Magnus
an
191
anders82
Bmw F34 320 gt xdrive 2014
Försök få tag på en kvaddad lika bil som donator.
Brukar ju dyka upp på EBAY och på blocket.
Börja med att läsa felkoder, radera dem och se vilka som kommer tillbaka.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Även om viljan finns måste resurser och möjligheter finnas (oftast är tid och plats som är de två största problemen).

Exempelvis antag man köper en donatorbil, var ställer man den i Malmö? Den kommer att kosta allt mellan 500-1000 SEK i månaden bara för att ha den ståendes.

Hur ser möjligheterna ut att meka? Ute på gatan vid parkeringsplatsen är inget upplyftande ställe att meka i mörker och höstregn.
Bara de praktiska sakerna som att om du måste iväg och hämta något så måste du packa ihop allt och låsa in allt. När du kommer tillbaka 5 minuter senare måste du rota fram alla verktyg igen.
Samma problematik nere i ett flerbilsgarage, det är iallafall inte lika kallt. Men samma problematik - så fort du går därifrån måste du låsa in alla lösa delar (bromsskivor, verktyg, hjul, stolar, etc). Oftast har du inte tillgång till eluttag så bra med batterikraft i ens lampor är att föredra (inte roligt när lampan lyser halvsvagt 2 timmar in i mekandet).

Om dessutom bilen är en daily driver, så blir allt fyra gånger värre. Allt du gör måste planeras in så att du kan få ihop den och kan köra den morgonen efter.

Hur lång tid behöver man? Beror ju på hur mycket tid man kan avsätta. Kan man bara avsätta ett par timmar varannan dag och helgerna fulla så kan tiden dra iväg.
Ingen ide att köpa en donatorbil då köper du mer än du behöver och står dessutom med liket sen som du inte kan göra dig av med.

Börjar läs felkoder.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.