AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.293

Vattenskadad E46 320iT - 2004 med flera elfel; skrota eller laga?

Sida 1 av 2
Ma
128
Mango
BMW 320iT -04
Är en av de "lyckliga" malmöbor som numera äger en vattenskadad bil. Min bil är nu helt urtorkad. Motor o bromsar etc funkar men ett flertal fel kvarstår:

Airbaglampa lyser
Blinkers funkar ute, men inget blinkar inne
Volymen på radion går inte att justera på ratten
AC-kompressor verkar inte kicka igång
Vindrutetorkare funkar ej.
(Säkert mer, men funkar kanske som indikation...)

Någon kunnig expert som har något att säga om ovan, vad behöver åtgärdas? Hur gå till väga? Ungefärlig kostnad? Eller är det bara att bita i det sura äpplet och skrota?

mvh
/Magnus
Har du haft den på en verkstad som uppskattat vad det skulle kosta att åtgärda felen? Om inte börja där. Gissar att du hade trafikförsäkring? Annars bör det vara ett försäkringsärende.

Mvh Stephan
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Köp så mycket du kan på antingen ebay eller bildelsbasen. Att gå till BMW och köpa nya delar kommer kosta dig en förmögenhet.

Skrota känns dumt. Du kan sälja delar av din bil först, framförallt om den är rostfri.

-------
//Lövet
Ma
128
Mango
BMW 320iT -04
Ja jo den är halvförsäkrad, annars hade det varit en annan sak. Bilen är (var) fantastiskt fin och välskött, därför känns det väldigt trist hela grejen. Lövet, du har ingen idé om vad man kan tänkas behöva köpa för att få allt att funka? Antar att det är en massa elmoduler och sådant...
/Magnus
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har tyvärr inte tillräckligt med kunskap i detalj om E46.

-------
//Lövet
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Du kan ju höra efter med Tobbe på Länk om han kan hjälpa dig med något slags kostnadsförslag eller är intresserad av bilen kanhända?

Mvh
Asken
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Nu vet inte jag hur dränkt den varit men jag har sett dränkta bilar från amerikanska södern och dessa var utom räddning.en fördel i ditt fall är väl att det var snällt vatten?

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Men detta täcks väl ändå av din halvförsäkring, har du kollat med försäkringsbolaget?
Hur dränkt vart den var det vattenfyllt upp till taket, motorrummet m.m.?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@delorian : Skulle det täckas in av ditt försäkringsbolag på en halvförsäkring?

Detta borde väl sorteras in under "Vagnskada" och på mig veterligen alla bilförsäkringar ingår detta först i en helförsäkring. Vid en snabbgenomläsning av tex If och Aktsam så får jag uppfattningen av att en halvförsäkring inte täcker detta.
Stöld och brand ingår i halvförsäkring om detta täcker vattenskada kan jag inte svara på.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Vattenskada går på vagnskada mig veterligt.

Mvh
Asken
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer, vattenskada går inte på stöld & brand vad jag kan läsa mig till.

Jag skulle vilja påstå att en mycket stor majoritet (jag skulle gissa på 90-95%) tror att deras bilförsäkring (oavsett typ av försäkring) täcker mycket mer än vad den egentligen gör.

Gäller egentligen inte bara bilförsäkringar utan alla försäkringar. Tog mig en titt på vad en hemförsäkring täcker när det gäller kamerautrustning, och det var inte någon uppmuntrande läsning! Kort och gott, i rena pengar täcker den en 3 år gammal kamera med kitobjektiv - därefter rasade ersättningen och många ersätter inte något som är 4 eller 5 år gammalt.
Eftersom det är för dyrt att fixa allt så hade jag gått igenom en del själv.
Alla relän, styrboxar, moduler m.m.
Ta loss och titta är vitt, gränt ärgat.
Om så är fallet så kanske om du har tur räcker att göra rent med oxide clean och sen lägga på kontakt protect.
Har det kommit in vatten i modulerna så måste man nog ta isär och göra rent i bästa fall.
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Jag hade en Citroën Xantia som fick bada lite. Körde fast den i en "pöl" med lerig botten och hade vatten upp till röven... På den sitter airbagmodulen under en konsol framför växelspaken, resulterade i att det skvalpade i modulen när jag skruvade bort den. Tänkte att jag bara kunde ta modulen från den andra Xantian jag hade. Men det var tvärnit, antagligen pga att det var en -00 och den badade var en -99.

Det slutade med att jag försökte få ur så mycket vatten som möjligt och sedan sprayade i elektronikrengörning från Biltema, skvalpade runt, tömde, och upprepade ett antal gånger. Detta utan att öppna modulen.

Visserligen fick jag byta bältessträckare också eftersom dessa sitter i stolens underrede men modulen funkade så länge jag hade bilen.. Jag vet att modulen funkade 1-1½ år iaf, sedan blev bilen ståendes pga andra problem som inte hade med badandet att göra.

Vad jag menar är att har man tur så kan man få mycket att fungera. Det som krävs är logiskt tänkande, tålamod, rätt redskap, tålamod och ännu mera tålamod.

Ett väl fungerande diagnosverktyg är guld värt så länge man hanterar informationen korrekt.

Mvh,
Björn
Ma
128
Mango
BMW 320iT -04
Tro mig, jag har så klart kollat om min försäkring täcker. Det gör den inte. Har haft regnvatten upp till några cm under plastlisten på dörrsidorna, vilket är precis under mittkonsollen på insidan.
Delorian: Att kolla delar och byta själv är jag inte främmande för, men vet inte vart jag ska leta upp alla dessa styrboxar och relän. Det är det som är min egentliga fråga här.
Motor/avgasstyrning verkar funka. Inga felkoder där. Men det maler och väser från vad jag gissar är urtrampningslagret efter som ljudet ändras när man trycker in/släpper kopplingen.
mvh
/Magnus
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag tror också den går att rädda - men det hänger lite på vilka förutsättningar som finns (plats, verktyg, tid, pengar och intresse).

Men hur gör ni om detta är er daily driver? Jag menar, man kan ju liksom inte riva ut tex instrumentbrädan på kvällen innan och förvänta sig kunna köra bilen dagen efter. Ibland kanske man fastnar på en komponent som man får vänta en vecka eller längre på ju!

Om man ser att man har möjlighet och framförallt intresse och ett aldrig sinande tålamod så bör man nog kunna få tillbaka den i bra skick.

Men först måste man beväpna sig. Ett startkit som är ett måste är ju tex multimeter, ett kvalificerat felsökningsprogram (tex INPA) och Bentley-manualen.
Det kanske har kommit in vatten i lådan börja med att byta växellådsolja, har det gjort det och du inte byter så kan lagrena gå.
Det är enkelt och inte så dyrt går inte åt någon större mängd, tappa ur och se hur det ser ut, även om den är shysst så är det gjort sen och inte behöver göras på 10k mil. jag hade gjort likadant med bakaxeln.
Jo
246
Jopovic
325DA E92 Coupé M-sport
Tråkigt att bilen blev skadad, fuktskador är verkligen inte roligt!
Det kan dröja veckor eller månader innan fel visar sig eftersom det tar tid för kretsar och kablar att ärgas. Alltså kan du lägga ner en massa pengar på att laga bilen och sen visar det sig att du får ännu värre skador efteråt. Så fundera lite på vad bilen är värd och vad det kan kosta att laga den, det kan vara bättre att sälja den i delar.

En släktings bil blev också vattenskadad under översvämning och försäkringsbolaget fick byta ut motorn på bilen. Men efter ett tag fick dom även byta ut alla hjullager, bromsok m.m.
Ma
128
Mango
BMW 320iT -04
Grundat i allas inlägg - ju mer jag funderar så vete tusan om jag inte kommer att göra mig av med bilen till någon som kan tänkas ha användning för delarna. Det är en kanonfin bil egentligen, men det är min visserligen sällan använda, men dock daily driver, och är i behov av fungerande transport trots allt.
Känns i skrivande stund som om jag får lov att kasta in handduken.
Får man nåt för bilen tro om man skulle sälja den till en bildemonterare eller nåt?
mvh/Magnus
Det är nu du har chans att rädda grejerna, det räcker tex inte bara att låda modulen torka, utan du måste tex öppna och torka med hårtork eventuellt har det torkar och ärgat lite men det går att rädda nu med elektronikrengöring.
Om man säger så är är det fukt i kontakten då är det nog vatten i modulen eller åtminstone fukt.

Synd att jag bor på andra sidan landet annars hade jag gärna hjälpt dig så mycket jag kan steg för steg.
Kom det in vatten i kupen rejält så har du nog inget annat val än att skruva bort stolarna och lyfta mattan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.