AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
8.654

Tips på pickup runt 80-90k?

Sida 1 av 2
Tjenare

Har tänkt byta bmwn mot en pickup.

Kraven är inte allt för törstig (i pickup mått mätt)
Den ska gå att köra längre sträckor landsväg utan att ryggen ger upp

Själv har jag snöat in lite på Nissan Navara dels är den rätt snygg och enl vad jag har läst så är den inte farligt törstig. (det är från 2006 och framåt jag tittat på så man slipper vevaxel haverierna)

Någon som har åsikter om den eller andra pickups man bör fundera på?
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Läs Navara forumet. De flesta där verkar tycka att det är långt ifrån felfria bilar med mycket mekaniska problem.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du ska ha en pickup för att åka långt. Hoppig fjädring, hög ljudnivå, usla säten. Du får inte glömma att det är lastbilar vi pratar om. Inte personbilar med flak.

Varför ska du ha pickup? Nåt särskilt du ska åka runt med?
Köper du en för att den bara är tuff kommer du bli grymt besviken.

-------
//Lövet
tu
243
turbofritte
523 -00 M-Sport
735 -88
Rätt vanligt med lysande motorlampor på Navara samt bakaxlar som rasar mm , vet inte om den vart bättre med V6:an men priset hoppar upp ett snäpp då .

Toyota Hilux med 3,0 dieseln är en trevlig pickup och kvalitetsmässigt verkar den hålla ihop bättre än Navaran .

Amerikanska pickuper med diesel är svindyrt och inte alls prisvärt enligt mig ( fast fina motorer och bra komfort ).

VW Amarok har fått fina betyg men finns endast som manuell fram till 2013 .

Beror på vilken budget du har ?
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
turbofritte: Budgeten är troligtvis runt 80-90´ då det står i rubriken...

Är lite inne på Lövets linje, en pickup i den prisklassen är inte något vidare att åka i. Amerikanska Pickuper typ Silverado och Ram är OK, men faller väl troligtvis bort pga förbrukningen...

Amarok är fin att åka i, men inte i närheten prismässigt...

MVH Christofer
tu
243
turbofritte
523 -00 M-Sport
735 -88
Läste inte rubriken *skäms* ...

Det blir bilar med rätt mycket mil för dom pengarna , vet faktiskt inte om jag vågat köpa en långmilad Navara .
Annars finns ju Mitsu L200 eller Ford Ranger för dom pengarna men någon personbilskomfort är det ju inte på någon av dom .
Jag hade valt en VW T5 dubbelhytt Länk då får ett fordon med bra komfort och säkerhet. Kör en i jobbet och körde föregångaren VW T4 på ett tidigare jobb och gillar VW Transporter riktigt mycket. Försöker leta skäl till att äga en men har inte hittat något. Annars hade jag köpt en:).

Nissan Navara som jag körde i veckan är en rå sälle som gjorde mig förundrat över att någon köper den. En hemsk bil som kändes 10-20år äldre än vad den var. VW T5 vinner varje dag i veckan. ESP går inte ens få som tillval i din prisklass. Köp MMC L200 som har ESP (möjligtvis endast tillval) om du måste ha det konceptet annars VW T5.

Mvh Stephan
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Fast VW T5 är inte "tuff" vilket jag tror är halva poängen med det här köpet...

-------
//Lövet
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Tuff är väl inte en japansk pickup heller, då får man gå på de amerikanska...

Komfort-, kvalitets- och användarmässigt är T5 bra.

MVH Christofer
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag håller med på alla sätt. Men jag läser översta tolkar jag det som att det egentligen inte är en bruksbil han letar efter utan en "tuff" pickup. Där kvalificerar inte T5 alls.

-------
//Lövet
Hej

Nejdå det är ingen "tuff" pickup jag är ute efter i första hand.

Har tänkt ha den till att släpa runt skotern på vintern och crossen på sommaren.

Anledningen till att jag iaf vill ha lite komfort är att jag kommer att köra den fram och tillbaka till jobbet samt såklart upp till fjällen med skotern
Älskar förövrigt att Andreas l använder 3 inlägg till att kapa köpet av en pickup utan att bidra med någon som helst vettig info

Var fick du för dig att jag letade en "tuff" pickup?

Transporterar skotern upp och ner i norr och Västerbottens inland.

Om du läser in för mycket i att jag skrev att den var rätt snygg, så måste jag fråga dig om du köper bilar som är fula i 1a hand?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nej det är alldeles riktigt att jag inte köper snygga bilar om användningsområdet är fel. Navarra är i princip en traktor och det går inte ihop med citat: "Den ska gå att köra längre sträckor landsväg utan att ryggen ger upp".

-------
//Lövet
tu
243
turbofritte
523 -00 M-Sport
735 -88
Kul hur olika man definerar komfort ,
tycker man åker alldeles utmärkt i Navara från 2006 ( karossen innan ÄR traktor ) , baksätet är dock ingen höjdare så där vill man inte sitta .

Transporter T5 kan ju aldrig jämföras med någon av alla pickups som nämns i tråden , visserligen finns den som 4wd men är klent dimensionerad och överhettas lätt !
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Damien SWE: Förmodar att du skall dra släp med skotern på? Varför en pickup i så fall?

MVH Christofer
En skoter på flaket och 2 på släpet.

Denna tråd gav då inget vettigt, när man får sitta och motivera sitt val av biltyp istället för att få några vettiga råd.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det vettiga rådet är att inte köpa en Navarra om du inte är ute efter en lastbil. Är det inte ett råd? Bilen är obekväm, har tillförlitlighetsproblem och drar stora mängder drivmedel.

-------
//Lövet
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag har ingen vidare koll på pickuper, men en granne har en Ford Ranger (dock årsmodell 2012) som han är extremt nöjd med, han åker rätt ofta på långfärdsturer till norra Sverige för att fjällvandra och har hyllat komforten i den.

/Masten
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Finns helt klart pickuper med god komfort. Tyvärr kostar de inte 80k utan rätt mycket mer: Länk

-------
//Lövet
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Daminen SWE: Ursäkta min okunskap, trodde en snöskoter är större än flaket på en mindre pickup och svårt att få upp dit...

MVH Christofer
tu
243
turbofritte
523 -00 M-Sport
735 -88
Snöskotrar ÄR större än flaket men det går ända typ bra :) Länk

Men eftersom TS ska transportera en skoter på bilen så måste det ju vara flak dvs.

Navara - bäst komfort enligt mig men med viss kvalitetsbrist.
Mitsu L200 - sämre komfort än Navara , trött gammal motor .
Ford Ranger - har inte kört nån själv men den ser ju lite ut som förra generationens navara.
Ssang yong action sport - Har faktiskt fått äran att dra en 100 mils tur i detta koreanska mästerverk :) . Helt ok komfort , drivlinan är MB sägs det så det är ju bra ! Om man bortser från att den är bland dom fulaste bilarna jag någonsin sätt så var den ok . Dock tror jag bara den drar 2000kg på kroken så det är ju lite mindre än Navara .
VW T5 - Bra komfort , fast för 90k så hittar man bara 130hk motorn vilken är lite klen med släp bakom . 4motion funkar bra på väg men inget man ger sig ut i terrängen med ! Jag personligen har även svårt för motorn då den skramlar som en förkammardiesel från sent -70 tal .

Åk och prova en navara så får du se om du skulle kunna ha en sådan som daily driver eller om komforten är så jävlig som andreas säger .
Alla bilar går ju söner , somliga mer än andra. Men mekar man själv så behöver ju reparationerna inte kosta skjortan .
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.