AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
13.852

Jantesverige - vilken bil är det tillåtet att ha när man åker till säljmöten?

Sida 2 av 3
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om det verkligen är ett problem för dig, chansa inte. Så mycket bättre än inte A6 än en V70.

Vi har på mitt bolag gått från att ha fritt val tidigare av tjänstebil till enbart Volvo. Det är helt enkelt inte värt de negativa kommentarer som faktiskt kommer av kunder. (Tidigare bilar 318d, A4 Allroad, GLK 220, dvs inga lyxbilar, nu blir det bara strikt Volvo).

-------
//Lövet
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Det som är lite trist med V70 är inte att det på något sätt är en dålig bil, men modellen är gammal och den är förhållandevis dyr...

Skulle spontant säga att nya Passat ger mer bil för pengarna...

MVH Christofer
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Listpriset kanske är högt men det finns gott om rabatterade varianter. En V70D4 Business Pro för 335' innan rabatt är mycket bil för pengarna. Dessutom har den ljudisolering vilket Passat inte har...

-------
//Lövet
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Jag pratar om nya Passat. Har inte provkört den än och förmodar att du inte heller har det, den har endast haft förhandsvisning utan provkörning. Ljudisoleringen är säkerligen bättre än i den gamla.

I prisklassen 335´ får man en välutrustad Passat SC TDI 190 DSG 4-motion GT.

MVH Christofer
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hur räknar du då? När jag försöker göra motsvarande utrustning som Business Pro hamnar jag långt över 360.

-------
//Lövet
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Business Edition D4 för 335' verkar vara en ordinärt utrustad V70 med framhjulsdrift och manuell låda.

Passat 190 DSG 4M GT med ett par paket verkar minst motsvara Bussiness Edition och kostar då 350-360' oprutat. Har inte gjort en detaljjämförelse, men det handlar om en gammal modell mot en helt ny.

MVH Christofer
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Undvik allt från BMW om du inte vill att det ska sticka i ögonen.
Du kan köra nya XC90 T8 och ingen kommer reagera, men kommer du i en 316 från 2009 så reagerar vissa.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Pro innehåller Navigation, Glastak, Parkeringsvarnare fram och bak.

-------
//Lövet
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Pro verkar kosta 349' och har fortfarande manuell låda och framhjulsdrift.

Sen vill väl de flesta ha drag, fjärrstyrd värmare etc.

MVH Christofer
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jag åker i min gamla E61 och får ofta frågor/kommentarer (i o f s också väldigt ofta positiva kommentarer..!). Jag får ofta säga: "-Äh, det är en gammal 06:a som jag äger privat. Men jag gillar att vårda min bil...".
Min bil är ofta nytvättad och nystädad och självklart syns mina hjul lite onödigt mycket i vissa sammanhang...

Min kollega åker i en nyare Volvo V70 AWD (som väl kostar 4 ggr mera än min bil!!!). Oftast lite lagom skitig och ovårdad, både in- och utvändigt, och med standard hjul.
Han behöver aldrig besvara några frågor/kommentarer (men han får ju heller aldrig någon positiv kommentar...).

Men om jag går till mig själv så gör jag helst affärer med leverantörer som är framgångsrika, som har ordning och reda, hög kvalitet och som är intresserade att anstränga sig lite extra.
Det syns väldigt ofta på personens/företagets bil vilken kategori han/den/det tillhör... (Hos mig väcker det till eftertanke om en leverantör t ex har valt att åka Citroen...).
Det är ingen som bryr, bara du inte parkerar som en idiot och är där i tid.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Jag kör min E93 i tjänsten. Bara positiva kommentarer! Bekämpa jante, kör vilken bil du vill.

Wilhelm Svenselius
Vad ligger leveranstiderna på en ny Passat idag? Kan vara en viktig dealbreaker för någon som behöver bil omgående. Ganska ofta har VW haft leveranstider som ligger 9-12 månader (har två kolleger på mitt tidigare jobb som fick vänta bissart länge på sina bilar) kanske iofs inte gäller den utgående modellen.

Jag hade hellre gått på V70 än Passat trots åldern. Komforten är bättre, ljudsystem bättre och nya dieselmotorerna samt automatlådorna trevligare än VWs.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Den nya lär ta rejält lång tid att få tag på. Har gjort det vid alla större lanseringar.

-------
//Lövet
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Kristoffer_L_ "Komforten är bättre, ljudsystem bättre och nya dieselmotorerna samt automatlådorna trevligare än VWs"

Du har alltså provat den nya modellen och dragit den subjektiva bedömningen? Leveranstiden är säkert längre för Passat än V70, men knappast 9-12 månader. Vore intressant att höra vad anledningen var till att dina kollegor fick så lång leveranstid, har aldrig hört om dess like...

MVH Christofer
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Ta en titt på senaste Mazda 6, jag har inte kört den, men suttit i den och blev positivt överraskad över premiumkänslan. Den borde ju vara OK att dyka upp i på säljmöten.
thekinglives
Jag jobbar inom kommunal verksamhet, vi har en "säljare" från en stor kemifirma
som kör Audi RS6.

Vi brukar börja "mötet" ute på parkeringen.
Är aldrig några problem, en bra duktig trevlig säljare klarar nog av att dyka upp
med vilket fordon som helst.
Crille82: eftersom du själv jobbar på en VAG återförsäljare var din kommentar väntad :-)

Den nuvarande modellen har jag kört många gånger och i början var DSG lådan revolutionerande men idag känns 8-stegaren bättre än DSG tycker jag. Stolarna och ljudkomforten samt Volvos High performance system tycker jag också låter fylligare än VAGs ffa när man streamar från ex Spotify. Just my 2 cents.

Ja, leveranstiderna var 9-12 månader på Golf resp. Passat sedan DSG samt Golf kombi år 2010 på mitt förra företag jag jobbade på. Då var Golfarna nya och populära och byggdes i Mexico...

Men för att återgå till tråden - är detta egentligen ett problem längre? Någon som fortfarande höjer ögonen för en 316d? Beror inte bilpolicyn att man får bättre ramavtal om man hållet sig till ett märke?
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Varför referera till gamla modeller (som inte går att beställa längre) och något som hände för flera år sedan?

MVH Christofer
Det är ju lika svårt att referera till kommande modeller som knappt ens finns att provköra ännu så jag vet inte vad som är "bäst" att referera till. Stämmer att de erfarenheter jag haft av nyleveranser av VW är några år gamla fast å andra sidan släpps väl en ny Golf eller Passat var 5-6 år så det är svårt att hitta ett nyare exempel :-)

Oavsett var min poäng att Volvo gjort stora framsteg senare år med sina nya motorer och drivlinor. Hur nya Passat är återstår att se men en gissning är att den är ett utmärkt köp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.