AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
13.853

Jantesverige - vilken bil är det tillåtet att ha när man åker till säljmöten?

Sida 1 av 3
Jag åker på en del säljmöten i jobbet och funderar på vilken bil ni här på forumet tycker är "tillåten". Vet att alla bilar borde vara tillåtna men undrar hur det egentligen uppfattas av allmänheten.
Funderar på att skaffa en extrabil att ha till just kundmöten men frågan är då vad som är ok?

Audi A6?
VW Passat?
BMW 520?
Volvo V70?

Finns säkert fler alternativ. Spontant behöver jag en lite större bil så att fyra vuxna kan åka bekvämt med lite packning, åtminstone för en övernattning.
Givetvis är detta väldigt olika från person till person men det är just det som gör det intressant. :)

Själv tänker jag att V70 givetvis är ok, likaså Passat. Uppfattar båda som bilar som "alla" kan ha och därmed ok.
A6 tycker jag också borde vara ok men vet inte vad ni andra tycker?
520 är ok, jag vet att det är en väldigt vanlig tjänstebil men jag är ändå rädd för att den kan uppfattas som lite för lyxig vilket är en risk jag inte vill ta.

Andra förslag tas också tacksamt emot.

Alla åsikter och rekommendationer uppskattas.

Tack!
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Skoda Superb?

/J.I
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Handlar nog mycket om vilken typ av företag du besöker och även var i landet det är.

___
//Ulf
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Volvo är alltid ok, även om den kostar en halv miljon. A6 kanske i vissa branscher. Passat alltid ok. BMW inget säkert kort.

-------
//Lövet
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Volvo, Fiat, VW, allt från Frankrike, Opel, allt från Asien, allt från USA. Kort och gott allt förutom Mercedes, BMW och Audi går bra.

Jag räknar bort "undantag" som Phaeton, Bugatti osv. Tar också bort givna märken som Porsche,Ferrari osv.

richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Alla tråkiga bilar:)
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Fick höra att min enkla 1 serie var en "märkvärdig bil" på kick-off hos kund i helgen..
Volvo eller SAAB.

*Volvo överallt utom Thn.

En äldre entusiastbil är nog inte negativt. MB kan funka, naturligtvis inte med 20".
Beror som sagt helt på bransch.

Vi tar en m3a till mötena ibland, ibland en golf. Vill det sig riktigt illa så har det hänt att man kör en Citroen HY från sent 60-tal. Då får man inte ha bråttom.
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Där vi bor kör någon en skön AW M3 E90 LCI som är företagsstrajpad. Funkar väl i hans bransch :-D
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag kör med min e93:a i tjänsten, har aldrig haft problem med det.

BMW CS #5206
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Länk

BMW CS #5206
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Vad som helst som är franskt (Bugatti Veyron är undantaget) går bra utan att sticka i ögonen på folk. Ska du och 3-4 personer åka bekvämt är en Citroën C5 eller Peugeot 508 ett lämpligt val.

/Masten
Det beror ju på vilken verksamhet man har men rent generellt tror jag det krävs ganska mycket fördomar för att någon ska reagera på en 5-serie eller A6, de är såpass vanliga idag. Men det beror väl lite på specen i övrigt, en grå 520 kombi väcker ju mindre känslor än en klarröd bil med 20" fälgar och M-pkt. Jag hade aldrig reagerat om en leverantör kom i en 520, E-klass eller liknande. Då är det värre att dra upp en fet guldrolex under förhandlingen.
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
En tråkig Volvo är ett säkert kort ;)
e3
336
e39520it
520dT -14
Det här exemplet är inte från något säljmöte, men det hände för ca 5 år sedan (då XC90 fortsatt var fräsch).
Åkte i våran e39 520i -99, helt standard och original, och hälsade på en kompis. Kompisen med familj hadde en ny XC90.
Sonen i familjen utbryter då han ser våran e39'a, "Oj! Har ni BMW!" :D

XC90'n var nog värd ca 10ggr mer än våran e39'a.

Kommer man med en BMW så spelar värdet nästan ingen roll. Folk reagerar, några positivt men tyvärr många negativt.
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
När jag köpte min F10 (när modellen var ganska ny) så slutade flera personer hälsa.
Detsamma när jag köpte en ny E60 när den just kommit ut.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tror det beror på var i landet man bor och vilken bransch man verkar i. I Stockholmsområdet har jag svårt att tro att det spelar någon större roll vad du kommer i för bil. Medan det kanske är värre i Ånge.
Verdi
Kommer man i en nyare Bentley så tror jag folk reagerar även i Stockholm. :)

Det är nog flytande vad som anses stötande. Ju större stad desto mer anonym blir man även i dyrare bilar.

I min hemby i södra norrland var det en man som vann 7 miljoner på lotto för nåt år sen. Jag gissade vilken bil han köpt och hade rätt. Volvo XC60 D5. Säkert med all jävla utrustning som finns. Kostade nog en bra bit över halvmiljonen. Då slipper han de värsta pikarna. Komma i en ny BMW 750i skulle vara heeeeeelt oacceptabelt inför grannarna där uppe. Då skulle det heta att han "blivit stor på sig". Dvs att tro att man är nåt.

Tvärtom mot vad folk söderöver tror så finns det faktiskt rätt många som är rika uppe i norrland. Folk som äger hundratals hektar skog finns det i varje liten by. Fanns ju ingen adel där uppe som roffade åt sig all mark. Inte alls ovanligt med gårdar som är värda typ 5-10 miljoner eller mer som är helt obelånade. Men åker du dit så ser du i princip ingen skillnad på en mångmiljonär och en arbetslös som sitter fast i Fas 3 sen många år.
pe
250
pettran
Tesla Model 3 AWD Long Range -20
Jag kör F01 och upplever inga större problem. De flesta, oinsatta, tror att det är en vanlig F10.
Tack för alla svar.

Håller med om att V70 och Passat funkar. De känns inte så jätteroliga bara men det är kanske bara är något man får acceptera.

Kör mycket i stockholmsområdet men även ute i landet så jag vill ju att den ska funka nästan överallt. IT konsultbranschen men jag är inte så säker på att det spelar någon roll faktiskt.

BMW tror jag som jag misstänkte att risken är för stor att det uppfattas negativt/lyxigt. Hur är det med A6an, uppfattas det också som en lyxbil av gemene man? Någon som har några erfarenheter?

Skoda har jag faktiskt aldrig tittat på men ska ge den en chans.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.