AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.845

Rådgivning vid köp av E46 för max 30 000:-?

Sida 1 av 2
Sw
62
Swant
318iT -03
Hej,

Jag är på jakt efter en E46:a med följande kriterier:

Budget: 30 000 kr.
Kaross: Sedan eller kombi.
Modellår: 02-05 (efter faceliften).
Motor: 4-cylindrig, har ej råd med sexan.
Bränsle: Bensin.
Växellåda: Manuel.
Färg: Metallic.
Utrustning: farthållare, AC, färddator, fjärrstyrt C-lås, multifunktionsratt, armstöd, original aluminiumfälgar och sportstolar.

Att gå ner en generation och få M-sport och lite mer utrustning är inget alternativ. Vill ha en lite "nyare" bil.

Jag har kikat på den här Länk. I mån om att pruta ner den till 30 tusen. Vad tycker ni om den? Är det metallic?

Har ni fler tips eller förslag bara skriv!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej och välkommen!

Rätt tänkt, svensksåld och välskött är iaf inga nackdelar.

Om du använder "Sök inlägg"-funktionen ovanför, under "Ny användare" så kan du söka på t ex "E46 AND 318" och få massorvis att läsa mer om just den modellen.

Under "Bloggar" till vänster hittar du bland annat Uberguru "hasso" som har en likadan bil och gjort en massa modifieringar och sånt, läsvärt det med.

Här på autopower finns PowerBörsen och många gånger är de finaste bilarna man inte alltid hittar på blocket just annonserade här.

Ta god tid på dig, använd t ex Länk och kolla hur många tidigare ägare de vagnar du är intresserad av haft samt Modell och begagnatguiden till vänster har en hel del matnyttigt.

Lycka till!

Asken
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Ser ut som ett bra ex... bra med nya bromsar runt om.

/Jonas
Sw
62
Swant
318iT -03
Jag har läst igenom flera sökresultat och Hassos blogg, känns som jag har fått betydligt mer kött på benen.

Det jag är skeptisk till med den länkade bilen i första posten är priset. Vad tycker ni om det utifrån annonsen? Är det rimligt?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Sund inställning. Ta med en kunnig bekant eller lämna bilen till en verkstad för genomgång(kostar kanske en tusenlapp), sen med det som utgångspunkt, lämna ett vad du anser lämpligt bud. Kolla även t ex bytbil och bilpriser.se för lite mera känsla samt kanske BMW-marknaden på facebook. Kollar du runt och inte har bråttom kan du göra dig en bild av marknadsvärde. Undviker att uttala mig i den frågan för jag kan för lite om det för denna modellen.

Lycka till!
Asken
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
är den inte rostig är priset rimligt... kanske kan komma ner till 30 pga milen.

/Jonas
Jag köpte en identisk bil nu förra söndagen 02a 318 automat blå 18kmil avtagbart drag regnsensor fick även med en takbox!
På öland hämtade jag den, den låg ute för 35 med men jag prutade ner den till 25 så pruta går alltid bara man vill och är bestämd! ;)

Enda "felet" på den jag köpte var att det glappade i bussningarna till länkarmen men dem kostar bara runt tusenlappen så inget större.

Väldigt trevliga bilar om man inte är ute efter något fartmånster men går ändå okej för sina 143hk.

Och som vanligt med E46or ROST/Rostbubblor kommer du antagligen garanterat att hitta på den.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
318i N42B20 motorn är trevlig, kolla bara så kamkedjesträckaren är bytt mot den mer kraftigare uppgraderade varianten som BMW ersatte den gamla med.

Det är inte kul med motorhaveri, då motorn har rullat över 20.000 mil.

Jag skulle försöka sikta på en som gått runt 16.000 mil max om du ska köra med den till runt 20.000 innan försäljning.

Kan vara värt några extra lusingar för mer driftsäkert brukande, vilket blir mycket billigare i längden.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
En 318 automat står ju lägre då den är lite för svag för automatlåda...
Sw
62
Swant
318iT -03
Var iväg och kikade på bilen innan ikväll.

Lacken var i fint skick förutom ett par små "rostbubblor" på undersidan av förardörren. Ingen synlig rost men det hade börjat oxidera om jag uttrycker mig rätt?

AC:n fungerade inte helt klockrent. Säljaren sa att den behövde fyllas på och det fanns eventuellt ett läckage.

Jag kunde inte provköra bilen för insugsgrenröret var bortkopplat på grund av en oljeläcka men detta skulle åtgärdas i helgen.

Enligt säljaren är länkarmarna i framvagnen solida. Inget missljud från bakvagnen. Nya bromskivor och bromsklossar fram bytt för några månader sedan.
Nya bromssköldar, handbromsbackar, bromskivor och bromsbackar bak nyss bytt. Växellådan och motorn fungerar klockrent enligt honom men allt detta får jag dubbelkolla när jag provkör den i helgen. Allt annat på bilen ska fungera som det ska, elektroniska dörrhissar, sittsvärme, kupéfläkten, farthållare och färddator. Men det blir att gå igenom bilen.

Säljaren är väldigt gemytlig och jag litar på honom. Alla brister visade han direkt. Fullstämplad servicebok från någon BMW-verkstad i HBG.

Jag har tänkt att pruta ner den under 30 000 för att sedan åtgärda AC:n och oljeläckaget. Rostbubblorna vet jag inte om det är något att bry sig om? Jag är intresserad av bilen utifall att jag kan pruta ner den med dem kostnaderna det finns för att åtgärda felen.

Tycker ni att jag ska blåsa affären eller köra på som jag beskriver? Vad kostar det att fylla på ACn och laga den om den läcker? Oljeläckage, vad kostar det?

Kedjesträckaren är ej uppgraderad och bilen luktar nybil inuti, väldigt fräscht!***
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Personligen skulle jag titta på fler bilar i alla fall. AC:n kan bli dyr att fixa. Om AC måste fyllas finns det ett läckage. Jag anser att det är bättre att köpa en hel bil för några extra kronor än en bil som man ska börja med att laga.

E
Sw
62
Swant
318iT -03
Jag ska iallafall leta rätt på en prisuppgift för att laga det och se om han går med på att gå ner såpass mycke i pris för jag vill ha en fungerande ac. Finns inte så många bilar jag är intresserad av inom min "räckvidd".

Men ponera att allt annat är bra, jag får den för 30 tusen minus kostnaderna för reparationen av acn. Det måste bli en bra affär för min del?
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Det låter väl bra i såna fall.
Men probelmet är att du aldrig kan säga i förväg vad det kostar att laga ACn...
det kan vara från nån tusnelapp till en trasig kondensor eller en trasig kompressor som jag hade på min 318 för nåt år sen, det kostade 10kkr att byta/laga.

/Jonas
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Sa han inte vad det var för oljeläckage?
Sa han om den lämnade några felkoder?

Jag kör ju själv en bil (e46) som såldes till rimlig peng och har många mil på sig, och det är absolut inget problem, men man får ju vara beredd på att det börjar hända lite grejer när miltalen kryper uppåt.
Faktum är att jag blev så förstjust i min att jag efter något år köpte ännu en e46, dock med färre mil och 4-cylindrig motor. (N42, samma som i den 318 du tittar på)

Avseende min långmilare (23.500) så har väl den gått igenom de flesta klassiska e46-felen och jag försöker göra allting själv. Den har också lackbubblor på ett par ställen men det tror jag man får leva med. Någon av dem har jag väl slipat och lackat men jag vet inte..

Om man köper bil med många mil billigt och vill hålla den inom samma budget som man ursprungligen avsåg så är ju mitt tips att man lär sig fixa saker själv. Två konkreta tips om du köper e46: Häng på Autopower + skaffa en scanner/diagnosverktyg.

Lite intressant att byte av värmesköldar och handbromsbackar o vad det var enligt annonsen kostade 7 tusen? Jag bytte just värmesköldar bak och alla komponenter som ingår i just handbromsen på min lilla e46 igår kväll/natt och jag köpte in delar för en dryg tusenlapp tror jag. Verktyg, svordomar och tid fick jag stå för själv. :-) Antar att om han gjor detta på BMW så är det väl värmesköldarna som driver verkstadstid, det är ju rekommenderat att nav, hjullager och drivaxel ska ur för att montera dem. Jag slitsade dem och lirkade på dem sidledes över axeln istället. Funkar prcis lika bra, men så gör ju inte verkstäderna. Men det var ju AP som tipsade mig om det.

Men för att avsluta: Det där är nog en okej bil men man vill ju veta varför han monterat ur insugsbälg och vad det var för oljeläcka han pratade om?

/Anders

32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Har också bytt rostiga bromssköldar som gjorde att handbromsen låg till och då betalade jag i storleksordningen 7000 hs BMW men då byttes även bromsskiver och beläggen bak - när allt ändå är nermonterat var ju arbetet redan betalt pga sköldarna så det som tillkomm var matrial: skivor och belägg. När det var nygjort stanande bilen verkligen snabbt - det blev skilland även om det var nya bromsar bak som normalt jobbar mindre.

Ang din kravlista: Tänk på vad som är lätt respsvårt att byta i efterhand - fel fälgar på en bil är lätt att korrigera efter köp - nya fälgar på blcoket och så kan de gamla få bli vinterfälgar - så gjorde jag som fick med 16" std alufälgar men nu är de vinterfälgar och jag ha 17" M (style 68) på min e46 touring.

Har också en pyspunka på min AC men det är så lite att firman knappt httar den - fyller på med några års mellanrum och ser det som en driftskostnad. Jag vet givetvis inte om du har samma eller något allvarligare fel/läckage men att gamla bilar inte är 100% täta i ACsystemet är hyfsat vanligt.

Min E46 är inte heller den rostfri men hittar du en rostfri så pass gammal bil så grattis men då kostar det nog en slant. Ytlig rost kan man laga själv, om det är djupt och i bärande hade jag sett på annan bil.

Lycka till!

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Sw
62
Swant
318iT -03
Fick svar angående läckaget och felkoder.

"Hej! Nej den har inte lämnat några felkoder. Det är inget baksug i motorn så oljan tar sig ut på andra ställen. Framförallt då genom oljepåfyllnings locket men kan även göra så att det kommer in olja i cylindrarna som man kan märka på röken. Och det är vevhusventilationen som styr detta och är den igen satt eller frusen så blir det inget baksug. Jag har skaffat nya delar och ska sätta ihop det i helgen förhoppningsvis."
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
igensatt vevhusventilation kan leda till andra skador som kanske inte märks direkt... det blir högt tryck i motorn och det som brukar gå sönder är ventilkåpspackningen, men i värre fall akn man även ha blåst nåt annat...
Jag fick byta oljetrågspackning strax efter vehusventilationsras... troligen ett följdfel.

/Jonas
Sw
62
Swant
318iT -03
Låter som jag gör bäst i att glömma den bilen. Sökandet fortsätter.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Kanske ska göra det då ja.
Nästa objekt du kollar på ska du kolla att vevhusvent'en är bytt på, eller åtminstone är den fodrade varianten som kom 03 eller 04. Det är inte ett helt ovanligt fel.
Min 330 hade den gamla versionen (ofodrad) men den var inte trasig/igensatt eller frusen, men jag bytte i preventivt syfte. Jag skulle ändå byta ventilkåpspackning, vilket ju också kommer med åren.

/A.
Sw
62
Swant
318iT -03
Länk
Vad tror ni om den här? Priset känns aningen högt.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Stämmer det som står så är den bilen i utgångsläget rätt. Priset är inte fel, men jag utgår från att:
Affär här och nu, pengar kontant kan sänka priset 10-12%.

Sen tycker jag att du ska ta till dig Storabjörnens tips som långsiktigt håller bilen i gång och ger svarta siffror i resultaträkningen:
"Två konkreta tips om du köper e46: Häng på Autopower + skaffa en scanner/diagnosverktyg."
Autopower är gratis och ett diagnosverktyg kan du köpa för runt 1000 kr. Det finns även billigare lösningar. Blir det fel på bilen så är ett diagnosverktyg en förutsättning för felsökning och effektiva reparationer.

E
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.