AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
20.552

När kommer F30/F31 LCI?

Sida 2 av 2
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
I förra veckan mötte jag två testmulor från BMW som måste LCI på 3-serien. På avstånd såg de precis ut som vanliga 3-serie och det var först på ett 50-tal meter som jag insåg att de båda var försedda med traditionell bmw-mulning: vita virvlar på svart botten i front och bak och dessutom inga BMW-emblem. Med tanke på att de kom körande på vanlig landsväg, utan några fler bilar, långt ifrån någon testanläggning, är det nog rätt troligt att de snart släpper mulningen helt.
Den 7 maj släpps alla priser o övrig info om F30 lci hos åf.
Personligen så är jag något missnöjd med att 335 byter namn till 340 och att den får samma spec som M135 o M235 förtar ju lite av vitsen med M Performance modellerna om alla bilar får samma 326 hk motor.
Troligtvis så kommer M135 och M235 att få en liten speedbump de med.

Velar fortfarande mellan en 340 touring, 440 GC och m3, ska bli kul att testa de nya motorerna när de väl kommer ut.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Clubsport, 335i motorn har haft 306hk sen 2006. Den måste ju bli starkare den med som exempelvis 335d som gått från 272-286-313hk. Samma sak med 320d som sedan 2006 gått från 163-177-184-190hk.

Själv är jag väldigt förvånad att det inte hänt tidigare. Att M135i skulle få en speedbump nu efter faceliften ser inte jag som givet.
Verdi
Från 320d till M3? Skoj!

Synd att det inte finns en M4 GC. (Eller gör det det?)

Att motorn får en höjning från 306hk är ju ett måste med tanke på hur länge effekten legat stilla samt namnändringen från 335 till 340.
Grelle:
Det är ju det jag menar givetvis så ska 335 få lite mer hk men dom dödar ju då vitsen med M135/235 eftersom jag har mycket svårt att tro att Mx35 får mer hk. Den borde ju höjas till kanske 330-340 hk men då hamnar den ju för nära nya M2 som ryktas få runt 360 hk.
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Extremt löjligt och omoget för en 40åring, men skall erkänna att när jag beställde en 335xd (har M135 fortfarande) så skulle en bensinare passat mig ekonomiskt väl men kunde bara inte tänka mig tanken att byta från M135 till samma 3liters motor men med mindre Hk och vrid, då kändes det bättre att beställa en 335xf F31 med dragkrok och rejält mycket mer Nm än M135.

Vi bilentusiaster lider av rejäla psykologiska utmaningar skulle jag säga :)

Blir spännande med faceliften, kommer min F31 335xd kännes rejält mossig redan i sommar eller är de kosmetiska ändingarna så små att 99% av befolkningen inte ser skillnad. Vad som skulle störa mig lite var inte om det är motorförändringar men om t.ex. hela instrumentklustret är mycket bättre, eller att sidodisplayen är HELT på en annan nivå... men tror att allt är ungefär som idag. Får se...

Här finns en hel del info.
Länk
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Detta måste vara bilhistoriens mest blygsamma facelift. Man ser ju ingen skillnad, så man kan lika gärna köpa pre facelift.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag ser faktiskt inte heller någon skillnad, ens när jag försöker hitta skillnad.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Vad pratar ni om..?! Mugghållaren har ju numera ett skjutbart lock!!

Nä, de radar upp ett gäng prylar "under huven" som ska bli spännande att se hur stor skillnad de gör. Annars var det inte så mycket till ansiktslyft.
Buspelle
Ytterst små förändringar och tycker nästan pre LCI har en snyggare frontspoiler i standardutförandet. M-sport gapar väl med lite större luftintag men det är verkligen svårt att se någon större skillnad.
Det var ett försiktigt facelift. Lättast att se faceliften är nog på att backljusen flyttat från ovankant till nederkant i de mittre bakljusen.

Dr
252
DrDazed
420DA,F36 GC, M-sport -15
Nu har jag inte läst så mycket i trådarna,... MEN

I nya modellerna måste man köpa en 340 för att få 6 Cylindrar..!!
Så jävla tråkigt att alla ska gå i detta ledet.
Kommer inte gå att ha en mysig motor utan att bli ruinerad :(
Verdi
Fanns väl bara en bensinsexa pre lci också? Vad menar du? Eller har de plockat bort dieselsexorna?
Dr
252
DrDazed
420DA,F36 GC, M-sport -15
Hade jag ingen aning, Så med andra ord är man rökt vid nästa bilköp om man inte vill lägga en jävla massa pengar och ha en mysig motor.

Diesel vet jag inte, Intresserar mig inte, men det är möjligt att det är värt att testa dem vid de här laget... :) :(
Visa användare
381
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
@DrDazed vill du ha en bensinsexa så är det 340i som gäller, dieselsexorna är fortfarande 330d och 335d, tyvärr den utvecklingen det går mot.

Med 330e så känns det som om BMW gör en ny ActiveHybrid 3 igen, varför inte kombinera trepipen i 318i och elmotorn, 136hk + 80kw lär ge finfina förbrukningssiffror och bra med kraft (samt marginellt mindre vikt).
Själv så blev jag riktigt sugen på en 330e ska bli väldigt intressant att se vart den landar prismässigt. Det faktum att den kvalar in till supermiljöbilspremien gör inte det bara att BMW passar på att ta i lite extra prismässigt när kunden ändå får tillbaka premien. Om det nu finns några slantar kvar i den potten 2016...

DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Extremt försiktigt facelift. T o m jag som gillar detaljer och äger en pre lci får verkligen anstränga mig för att se skillnaderna. Lyktorna är väl det mest uppenbara och interiört har den numera obligatoriska pianolacken dykt upp. En trevlig detalj för interiören är att klimatpanelen verkar ha fått högre upplösning. Blir intressant att se om ppk kommer til 340i och vad det landar på i effekt. 350 hk och 500 Nm vore trevligt. Sammanfattat så känner jag inget behov av att byta till lci.
33
246
330 diesel
i8 - 15
i3 - 17
Tesla S 90D
Tänk om de även vågat släppa en riktig racer-diesel, en M350d! Förhoppningsvis då med en bra mkt sportigare chassisättning än den på 335d som jag upplever som alldeles för fluffig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.