AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.624

Är det möjligt att eftermontera farthållare i E92 330i - 2009?

Sida 1 av 2
Hej,
Har hittat en attraktiv bmw till ett bra pris.
Nackdelen är att bilen saknar comfortpaketet. Alltså farthållare & klima vilket jag tycker är väldigt tråkigt.

Finns det någon verkstad i som installerar farthållare? Jag vet att det var möjligt på golf 5 och göra det.

All hjälp och tips uppskattas.

Mvh
Verdi
Jag höll på att köpa en snikutrustad 320d E90 -08 på BMW Solna för länge sen som saknade det och priset de gav på att installera en farthållare var 7000:-.

Dock, låter extremt märkligt att en så pass påkostad bil som 330i coupe skulle sakna en sån basic grej. Hur står det till med övrig utrustning?
Ja det är helt sjukt! det tyckte försäljaren på BMW också!

Bilen har följande extra utrustning:
M-paket
Xenon
Hifi-proffesional ljud
El stolar

Tyvärr så saknar den Färddator & Klima.
Låt mig gissa att det är en snedspecad importbil som bara har M-sport och inget annat?

Länk

Jag hade aldrig någonsin accepterat en bil utan klima, PDC, farthållare, regnsensor, aut avbländande backspegel, förvaringspaket, mm.

Bilen har verkligen ingen utrustning alls förutom M-sport och Hifi. Xenon och el-stolar är standard.

Värderar en sådan tomhylsa minst 20-30tkr under motsvarande med normal utrustning.
Stämmer!
Ja det är väldigt konstigt hur man kan köpa en sån dyr bil men inte ha med "grundutrustning"
Finns bättre alternativ: Länk
Det har tyvärr kommit in en del bilar där beställaren glömt bort att komfortpaket inte är standard och av den anledningen saknar basala saker. Från vad BMW (de lyssnade även med BMW Danmark som är experter på att eftermontera utrustning) har sagt är det inte ekonomiskt försvarbart att eftermontera bland annat farthållare.

320d E90 har den enkla farthållaren utan bromsfunktion, det kan vara anledningen att det relativt enkelt går att eftermontera farthållare. 6cyl E9* har farthållare med bromsfunktion.

Välj en annan om du måste ha komfortpaketutrustningen.

Mvh Stephan
Verdi
Exakt, det är inte värt det. Bilen lär bli extremt svårsåld sen också när du vill sälja.
Tack för era svar! =)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Köpläget ser isåfall lysande ut för min del! :-)

Jag är troligtvis ensam i Sverige om att inte ha "extra-allt" begär :-)

Man kanske ska flukta på Danmark vid nästa köp? Stämmer det fortfarande att bilarna i Danmark har en extremt låg grundutrustning och att man i princip måste bocka för både hjul och ratt för annars medföljer inte det bilen i grundutförandet?

Exempel på saker som inte behövs... :-)
klima : förutom AC så är det don't care på allt annat
PDC : don't care
farthållare : verkligen don't care
regnsensor : fullständigt don't care
aut avbländande backspegel : 110% don't care
förvaringspaket : 120% don't care
uppvärmd ratt : saknar ord, verkligen don't care
stolsvärme : verkligen don't care
soft close bagagelucka / dörrar : saknar ord, verkligen don't care
comfort access : verkligen don't care
etc

Komplett M-paket är det enda viktiga!
Däremot är jag mer intresserad av att bilen har bra passiva/aktiva säkerhetsdetaljer såsom bra antisladd/antislir-system, bra lysen som exempelvis xenon, kurvljus osv.

En motor som inte rasar efter 10 000 mil skulle vara en bra sak också...
Verdi
Det enda som inte fyller en praktisk funktion tycker du är viktigt alltså? ;-)
bmw-slangen,
testa en BMW från senaste decenniet nästa gång så har du säkert lite högre krav än så ;)

DSC har varit standard i över 10år, så där behöver du inte bekymra dig.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, precis - det måste se riktigt bakvänt ut :-)

Det sopar jag inte under mattan med, komplett M-Sport kan man inte kalla vare sig praktiskt eller komfortmässigt! Men jag vill ha det!

Jo, stolarna och ratten är faktiskt ganska sköna.

Eftersom de har "komfortpaket" så borde de väl ha "obekvämtpaketet" också - ska fråga :-)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Epsilon : Har gjort det, var inte imponerad, så tänk inte mer på det :-) Är helnöjd med min 120i -06.

Haka inte upp dig på att jag råkade ta upp DSC (det finns flera olika versioner av DSC och de har utvecklats rejält de senaste 10-15 åren), det vara bara ett enkelt och praktiskt exempel.

Jag tänkte mer från ett lite större perspektiv, vad jag ville få fram är att jag tycker att det är viktigare med att passiva/aktiva säkerhetssystem blir standard än att man klottrar bilen full med inte-lika-viktiga features.

Det finns en uppsjö av passiva/aktiva säkerhetssystem. Alltifrån filbytesvarningar, linjeöveskridningsvarning (provade det förra året på en BMW), IR-kamera, automatiska bromssystem, sovvarningssystem, och så vidare. Ouppmärksamma förare är ett enormt problem, det verkar tyvärr bli allt vanligare med ouppmärksamma förare (det verkar gå en trend i att det är acceptabelt att släppa fokus på sin körning för att hantera andra saker i bilen). Kan vi inte vända den trenden så får vi försöka kompensera människans tillkortakommanden genom teknik.
Nu till frågan då,

Vad tycker ni bilen är värd? priset är satt till 159k

Det är som sagt en 2009 330i Coupe import med N53 motorn på 272hk.

Enda extra utrustningen bilen har är M-paket och Hifi ljudsystem.

Standard är:
Xenon
regnsensor
Elstolar
Antisladdsystem, DCS
slangen

Nja, då syftade jag inte riktigt på din 120i -06 ;)

DSC har varit standard i E90 ända sedan premiären 2005, och har därefter varit helt oförändrat.

Lustigt att du skriver om filbytesvarningar, linjeöveskridningsvarning, IR-kamera, automatiska bromssystem, sovvarningssystem osv, men är avogt inställd till grundläggande säkerhetsdetaljer som farthållare, aut avbländande backspegel, multifunktionsratt, förvaringspaket mm.

Den typen av system du beskriver tycker jag personligen är helt bortkastade pengar. Har testat ett flertal bilar med dessa system och det är verkligen definitionen av meningslöst.
Framförallt inaktuellt för bilen tråden handlar om.

DjackO,

Minst ca 20tkr lägre än annonserat pris beroende på skick. Finns som sagt avsevärt bättre alternativ på Blocket.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, det råkade bli en trådkapning (sorry DjackO). Avslutar trådkapningen med att vare sig vi vill eller inte kommer bilarna att gå mot att bli helt självgående och till slut vara det - så då kan vi göra vad vi vill i bilen utan att äventyra säkerheten :-)

Men tillbaka till trådskaparens problem. Tror de flesta frågor besvarats, även prisuppgift (och jag har ingen anledning att tro att det är någon orimlig summa om man lämnar in till BMW).

För de vanligaste eftermonteringarna brukar BMW ta fram dokument över vad som behövs samt monteringsinstruktioner. Inte omöjligt om det finns för just denna funktion, kan ta en titt. Hjälper ju dock inte trådskaparens situation, men kan ju vara intressant vad det är som krävs för att eftermontera detta.
SKulle isåfall vara snällt.
Det är just farthållaren jag saknar mest.
Verdi
Vill bara säga att uppvärmd ratt är sjukt skönt. Nästan bättre än stolsvärme.
We
159
Weelie
435D GC-15
Min bil saknade också farthållare , men det gick bra att eftermontera. Kostar inte mycket om du nöjer dig med vanlig farthållare utan bromsfunktion.
Jag köpte en beg. spak för ca. 1000:- monterade den själv och så har jag fördelen att känna en kille som aktiverade den med sin dator.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.