|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Blev verkligen förbluffad idag då plötsligt knoppen i handbromsspaken försvann in i hålet. Har någon annan råkat ut för något så konstigt. Har inte undersökt närmare men kanske någon kan underlätta reparationen ? Smid medan järnet är varmt ! | |
|
Det var nog handtaget som gled ut över knoppen... inte tvärtom. Tryck tillbaka det bara. /Jonas |
|
|
Funkar 'hack'-spärren? Om inte gör så här: Dra loss damasken vid spakens bas så du kommer åt mekanismen. Känn på spakens undersida vid basen. Där sitter en rörlig 'pigg' som har hoppat ur klickmekanismen. Tryck in knappen i änden samtidigt som du lyfter spaken lite och pillar in spärren med fingret. Gör man detta rätt så åker spärrpiggen tillbaka in och klickspärren börjar fungera igen. Nu fungerar det igen men tryck inte in knappen mer än vad som behövs för att lossa handbromsen. Får man in snitsen så tar det typ 10 sekunder att laga varje gång fru eller barn lånat bilen... (att få dom att ta det lugnt med knappen är betydligt svårare) |
|
|
Nu fick jag tid att fixa handbromsen. Det var handtaget som glidit fram. Tack för tipsen ! ;=) Nästan alla problem jag haft med E39:an har varit relaterat till dålig plast som när den åldras går sönder. Detta har orsakat att jag bl.a. fått byta kylare, reparera hållaren för expansionskärlet ,byta stabilisatorstag (kulan hoppade ur) , byta tryckstång till vindrutetorkaren (kulan hoppade ur) m.m. Det är skandal att en så dyr bill som BMW inte skall kunna använda plast som håller. Om man använder plast istället för metall skall det vara kvalitet ! Jag har skruvat med mina bilar hela mitt liv men aldrig haft en bil som är så svårjobbad som E39:an. Det verkar som om den är konstruerad för att repareras på BMW-verkstad. Utan tillgång till min konstsmidesverkstad där jag kan göra specialverktyg hade jag gått bet ibland. Jag har haft flera BMW och den bästa har utan tvekan varit E34.an. Fördelen med BMW är ju absolut körglädjen vilket gör att man köper en till BMW. Men nu börjar jag fundera på andra märken. Vad tycker ni om BMW:s kvalitet på senare år ? Smid medan järnet är varmt ! |
|
| Tycker E39 är enormt lättmekad! Lite traktorstuk på sakerna nästan! Även om det är (var) en dyr bil är den ändå snart 15 år och har säkert rullat ett par mil, att plast spricker på den tiden är i mina öroninget konstigt. | |
|
Jag är ju 66 år gammal och har haft många bilar och har skruvat med alla och klarat alla reparationer även i motorerrna, så jag har mycket att jämföra med. E39:an är jämfört med de flesta av mina bilar sälllsynt trång och bökig att jobba med. Vad jag framför allt har reagerat på är att man på E39:an har börjat använda plast på alla tänkbara ställen istället för metall. De flesta reparationerna under tre år beror på att plasten har vittrat och inte håller för påfrestningarna. Ett mycket otrevligt exempel inträffade på motorvägen till Arlanda då torkarna pllötsligt stannade i 130 km/t i ösregn. När jag plockade isär så upptäckte jag att konstrukjtionen var densamma som på stabilisatorstagen d.v.s. en kula i en plastfattning. Jag anser att en sådan billig konstruktionslösning är mycket trafikfarlig och inte värdig BMW. Smid medan järnet är varmt ! |
|
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
vad var trafikfarligt i 130km/h och ösregn? ;) |
|
Begriper du inte det ? Störtregn och jag befann mig i ytterfil i en kurva på motorvägen och såg plötsligt ingenting då drivningen av torkarna gick sönder. Fick titta genom sidorutan och försöka ta mig av vägen mellan bilar i innerfilen. En sådan korkad konstruktion utan genomgående bult borde vara straffbar ! Kulbultern var bara itryckt i en plasthålllare. När torkarna gick för fullt hoppade kulan ut ur plasthållaren. Jag råder er alla att låsa kulbulten med ett buntband. Smid medan järnet är varmt ! |
|
| Användningen av plast i moderna bilar verkar ganska likartad för alla fabrikat och e39 kan jag inte tycka att den är värre än något annat fabrikat. Jag upplever att bilarna överlag har blivit trängre och mer komplicerade att jobba med sedan jag fick min examen som bilmekaniker 1972 och det är inte speciellt konstigt heller eftersom de innehåller så mycket teknik och är så mycket bättre idag. Ibland kan man irriterat tycka att jag ska ska skaffa mig en Volvo Amazon som är enkel att jobba med. Men tänker man bara efter lite så tror jag inte att man vill åka en bil idag som inte har krockskydd , ac, abs med mera som dessutom drar en liter milen och utvecklar 75 sae hk. Utvecklingen går framåt på bilsidan hela tiden och plastens användning är en del i att tillverka lättare och billigare bilar. Att moderna bilar är optimerade för att inte hålla hur länge som helst är ju en tråkig sak men är tyvärr en del i utvecklingen. | |
|
Jag kan hålla med om mycket av vad du säger, men jag reagerar verkligen då jag upptäcker att BMW har åsidosatt säkerheten gällande konstruktionen av vindrutetorkarna. Där skall sitta en genomgående bult !!! Hade jag inte hållit nerverna i styr vid detta allvarliga tillbud hade jag kanske varit död. Tänk om min flickvän kört bilen ! Smid medan järnet är varmt ! |
|
| Ja att något sådant kan hända på grund av en dålig kulled låter ju inte alls bra. | |
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Nachtjäger kanske syftar på hastigheten du höll i ösregnet? |
|
Det går bra att köra i den hastigheten på motorvägen i regn bara inte vindrutetorkarna lägger av utan förvarning. Sådant får bara inte hända ! Smid medan järnet är varmt ! |
|
|
Det finns extrema BMW-fanatiker på denna site. För dem har BMW alla fördelar och är världsbäst och får inte kritiseras. Jag råkar ha en annan uppfattning och är alltid objektiv när det gäller att bedöma bilmärken. Det hindrar inte att jag har haft flera BMW p.g.a. att jag gillar körglädjen. Jag vet att man får betalal llite för det om man kör BMW i form av reparationer av småfel. Vindrutetorkarkonstruktionen är inget småfel utan ett livsfarligt konstruktionsfel. Ett väldigt gott råd är att säkkra kulbulten med buntband så inte kulan kan hoppa ur plasthållaren. Smid medan järnet är varmt ! |
|
|
Tycker man att det är svårt att hitta felet när "växelspaksknoppen försvunnit" så kan jag kanske förstå att man finner E39 svårmekad. Jämför gärna E39 med idiotiska asiatiska konstruktioner från samma tid, eller Audis galna framvagnar, eller Alfa Romeos underbara placering av startmotorer tex. Jag har haft ett 50-tal bilar, varav endast ett 15-tal varit BMW, så jag är knappast någon fanatiker. |
|
|
Hade jag haft tid att undersöka saken närmare så hade jag löst problemet direkt,, men jag gjorde som så många andra, slängde ut en fråga för att få tips på detta eminenta forum av erfarenhet för att spara tid. Det lönade sig. Jag vet att plast har börjat användas mycket i senare års bilar. Men tillverkarna måste då välja material och materialkvalitet som är trafiksäkra. Har man varit med om ett sådant tillbud som mitt blir man jävligt förbannad på en tillverkare som valt en så billig lösning på en komponent som kan orsaka att folk dör.. Smid medan järnet är varmt ! |
|
|
Var sitter denna plastkula på torkaren? Jag hittar ingen sådan på min bil, varken vid själva torkarna eller i torkarlänkaget. För övrigt måste jag nog hålla med de som anser att E39 är väldigt lättmeckad. |
|
|
På drag/tryckstångn sitter en plastinsats där man trycker in en bult med en kula i änden. När plastinsatsen blir sliten hoppar kulan ur vid belastning och vindrutetorkarna stannar. Det var vad som hände mig på motorvägen i regnväder. På tre-fyra par sekunder förvann all sikt genom vindrutan. Jag anser att denna konstrukjtion är direkt livsfarlig. Bulten skall naturligtvis vara genomgående och kunna låsas med en låsmutter på andra sidan. Mitt råd är att ni låser leden med buntband eller ståltråd så inte kulan kan hoppa ut sitt fäste vid belastning. Smid medan järnet är varmt ! |
|
|
Hittar du delen nedan? Bild från en dec 2001 520 så det kanske inte stämmer riktigt med din bil? Länk PS Tycker också att den är lättmekad. Inte för mycket elektronik som binder upp en till märkesverkstad. |
|
|
Det är samma konstruktion. Det är del 15. I höger ända sitter plastfattningen. Smid medan järnet är varmt ! |
|
| Var tänkte du sätta buntband/ståltråd? armen från motorn snurrar runt så den kan inte bindas fast på något sätt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.