|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Törstiga as till bilar ni har :P Min drog 0.56 i snitt med tre pers + packning, samt tung gasfot (över 200 km/h ett par ggr, c 125 i snitt)... c. 63 mil totalt, t/r Gbg-Oslo. Ja just det - inklusive tripp till köpcentrum i Olso, c 2 mil ren stadskörning. Hade en halv tank kvar, väl hemma! (224 hk/540 Nm, 7-växlad automat) |
|
|
Sani; Måste vara härligt med ett så oerhört snålt exemplar som du har. I verkligheten drar en CSL320 i snitt 0.85L/mil: Länk |
|
|
Det drar den i min verklighet också, tom mera faktiskt! (Då 90% av min körning är i staden, korta turer). Men på landsväg drog den enligt ovan, scouts honor - kan månne bero på att den är väl inkörd; 15500 mil cirkus. |
|
| Sani: Grymt imponerande. Konstigt Mercedes inte använder det mer i sin marknadsföring när de är så snåla i "verklig" körning. Deras nya modeller borde väl vara ännu snålare? | |
| Jo, visst. Sedan gillar jag att tänka på bilar litet som människor - med rätt start i livet (inkörning) och mycket kärlek, omsorg och god "kost" kan man få till en bra produkt som håller länge! Sedan får man inte glömma DNA / arv heller, min bil hade kanske tursamma toleranser i motorn från fabrik redan..? :) | |
| Ja, de borde helt enkelt anställa Sani att lära folk att köra bränslesnålt :) | |
|
Snittet för körcykeln är kanske 70 kph men det inkluderar start från stillastående upp till 120 kph och ner igen under 6 min 40 sek. Alldeles för kort tid/sträcka för att få rättvisande värden. Men försök gärna köra bilen helt enligt EU körcykel (se länk). Endast då kan du jämföra med tillverkarens uppgifter. Ljuset ska vara släckt, radio av, AC stoppad, ventilationsfläktar avstängda, fönster stängda. Hjulen ska vara orignaldimension enligt registrerings bevis med så högt lufttryck som är möjligt (3+bar). Bensintanken ska helst vara nästan tom för att minimera bilens vikt-gör det svårt att mäta förbrukningen vid pump så kolla färddatorns uppgifter mot förbrukning baserad på antal kilometer och hur mycket du måste tanka upp för att få full tank igen-för denna kontroll bör du köra åtminstone 30 mil innan du jämför för att minimera felvärde vid din "kalibrering av färddator" och bensinmackens ev avvikelse. Troligen behövs en co-driver som mäter tid och instruerar. Gärna en som inte väger för mycket. Länk BMW tycker sitt eget och hävdar att det under förbrukningstest ibland går i 230 kph Länk |
|
|
Teknikens Värld missar dessvärre helt att berätta hur cykeln går till. Man får ju intrycket om man läser lite snabbt att man är ute och kör med bilarna, vilket är felaktigt. EU körcykeln körs på rullande landsväg inne i ett rum med en fläkt som genererar kylning etc. Hur skulle man annars kunna få repeterbara resultat om man körde bilarna utomhus? Helt omöjligt naturligtvis avséende temperatur, luftfuktighet, vind etc. Man testar enbart en modell av bilen, sen lägger man på eller drar ifrån för kombi, sedan etc enligt en tabell. Man lägger på för luft och rullmotstånd. Vad det gäller bmwartikeln så kan jag inte hitta att bmw skulle köra i 230 i sina tester. |
|
Verdi |
De borde verkligen göra om testet så att det bättre motsvarar verkligheten. Siffran är nästan helt tagen ur luften och säger knappt något om hur mycket bilen egentligen drar. |
|
Verdi: Nä, men förmodligen kan man använda det för att jämföra bilar av åtminstone samma tillverkare. Jämför man 320D och 335Dx så framgår det att en 335DX drar 0,1l/mil mer än 320d. Kollar man på spritmonitor så är det samma skillnad där i stort sett, även om underlaget på 335d är väl litet för att vara statistiskt vettigt. Ser man på 520d så ska den dra blandat ca 0.5L/milen. Snittet på spritmonitor är 0,66 vilket ju är riktigt bra egentligen med tanke på att det är vinterkörning, autobahn och stadskörning. |
|
| @jhellstrom; verkligen inte, jag kör ej så ekonomiskt generellt sett.. | |
|
Sani: Om du säger att du kör 63 mil fördelat på motorväg och en tripp till köpcentrum etc och du får ett snitt på 125km/h och sen får en snittförbrukning på 0.56L/mil så borde du verkligen utbilda på ecodriving. I min värld torde det vara helt omöjligt med en CS320. Vilket ju visar sig på spritmonitor.de. Hur kör du när du inte kör så "snålt"? Som exempel, min 2012 520D som nu rullar på smala 17" hjul drar 0,53L/mil med en verklig snitthastighet på 97km/h fördelat på 15 mil motorväg. Ej snabbare än 110kmh. |
|
| Sani: Mercedes uppger ju själva en förbrukning om 0,76L/milen för din bil, så återigen du måste vara extremt duktig på att köra snålt. | |
Verdi |
Svårt att påverka förbrukningen när man ligger och nöter motorväg... Jag ifrågasätter siffrorna helt klart. Om inte CLS-karossen har extremt lågt luftmotstånd. :) |
|
Det här med snittfart är också en begrepp som flertalet inte behärskar. Kör man 130km/h 70 % av tiden är inte snittfarten 130km/h. Den blir kanske 100km/h, speciellt om man är inne i en stad 15 % av tiden och snurrar i 50km/h. Har själv kört vissa motorvägsavstånd på 40 mil på dryga 3 timmar med motorcykel och det ger snitt på 125km/h då kan jag berätta att det går undan, rejält. Stor del av tiden spenderades då mellan 150-180km/h och inga köer eller bromsklossar ivägen några längre stunder, men snittet blir ändå inte högre än 125km/h. __________ Mvh Grelle |
|
|
25mil, 0,54l/mil Snitthastighet strax över 90km/h 50mil, 056l/mil Snitthastighet strax över 80km/h Mer stadskörning och långa vägarbeten höjde totalen 530dT xDrive 2014, familjen och full packning i bilen 245/40/18 sommarsulor |
|
| GRELLE: håller helt med. Men nu menade ju den här Sani att han ju faktiskt kört 200km/h flera gånger också. Går man in i ett bmwforum och tycker våra bila är törstiga så utgår jag från att man har "på fötterna" när man har en bil som är 0,2l/mil snålare än deklarerat, eller också inte :) | |
|
Kära jhellström; nu är det ju för det första inte så att jag "går in på det här forumet" bara...jag har varit här ett bra tag. Och jag tror även att en normalfuntad människa (du?) förstår glimten i ögat när jag skriver "törstiga as"..? Men vill man prompt vinkla till det negativa, varsågod! Och Grelle har en bra poäng också - jag hade inte 125 km/h i snittfart, för det krävs ganska tung gasfot. Vad jag menar är att jag ofta låg i den hastigheten, men ett par gånger tryckte jag till och njöt av suget upp till c 200 km/h. Och vi pratar ren landsvägskörning här, till 99,7%...och då drar inte Mercan några 0,76l - bara så du vet. Mitt exemplar drog 0,56 den där gången, vilket är - ja - anmärkningsvärt lågt för mig, och omöjligt att tro på för er. Fine. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.