|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Jag undrar om jag har normal förbrukning på min 530d 2009:a idag har jag kört Malmö-Jönköping på E4:an. Låg på farthållaren i 120-125 km/h nästan hela tiden. Aldrig över iaf. Kör med 245/40-18 Michelin PS3. Jag har kört denna rundan ett flertal gånger och den hamnar alltid på 7.0-7.1. Det stämmer även när jag tankat. Det står visserligen att den ska dra 5.3 landsväg enligt boken. Då räknar dom väl antagligen typ 90 km/h. Jag har testat mäta andra gånger då det inte varit motorväg. Som lägst har jag kommit ner i 6.1 liter då. Det är näst intill omöjligt att komma under. Så fall får jag putta bilen. Ni som har 530d E6x Lci vad tycker ni? Eller vad har ni andra för förbrukning? Jag är nöjd. Det är inte det. Men jag trodde kanske den skulle kunna gå på 6.0-6.5 liter på motorväg? | |
|
Det låter helt normalt. Som jämförelse drar min F11 520D 0,62l/milen vid 110 körning i 14 mil. Villd bilen ska dra mindre får du köra långsammare. De uppgivna siffrorna är inga verkliga siffror utan framtagna i ett labb där man sen lagt på några procent för luftmotstånd etc. |
|
|
Helt normalt. Landsväg enligt EU deklarationen är 70 km/h, 16" däck, 20 grader varmt, inga accelerationer osv. Det är i princip helt omöjligt att nå uppgiven förbrukning. ------- //Lövet |
|
| Ok. Så det är 70 km/h dom räknar. Ja då hade det nog inte varit omöjligt att komma ner mot 5.3 liter. Vad kan en 530 bensinare dricka i 120 km/h? Den borde väl inte vara mycket mer? | |
|
Jag har en likadan bil som dej och jag tycker att din förbrukning är lite hög. Åker 11 mil om dan hälften 110 väg och hälften 80. Ligger runt 0,65 och då kör jag väl 10-20 km/h över. Det går att köra på 0.57 om jag håller fartbegränsningen och kör väldigt, väldigt försiktigt. Har i och för sig manuell låda så det kanske gör en del. Farthållaren tycker jag är "för våldsam" och drar nog lite mer an om man kör själv. jope |
|
|
sekd1jope: Din medelhastighet är lägre än Henrik77's, samt du har manuell låda. Det ger lägre förbrukning. 55 km i 120 km/t + 55 km i 90 km/t = 103 i snitt, mot TS: 120 km/t. Henrik77: kolla din temperatur, du kanske har för låg, men jag tycker inte din förbrukning är så hög i de farterna. Som referens: Vår förra 530dA LCI M-Sport Touring låg på runt 0,77 vid medelhastighet på 127-130 km/t. Har som snålast körd nya F11'an i 0,61 vid 82 i medelhastighet. |
|
|
Är förvånad över era uppgifter. På min gamla 528 E39 bensinare kom jag ner på 0.68 när jag snålkörde sträckan till sommarstället på 10 mil, Snitthastighet runt 90-100km/h. Förväntade mig bättre från moderna dieslar. Eller så var det bara färddatorn som ljög. |
|
| Motortempen är ok. Bytte båda termostaterna i våras. Tänkte mest kolla med er andra. Men det verkar ju helt normalt. Orkar inte ligga och köra i 90 km/h på väg hem (onsdag kväll/natt) för att testa. Så det blir nog ett test i 140 km/h istället:). Jag har även testat köra utan ac kompressorn till men det spelar ingen roll. Visserligen har det inte behövts någon kyla då heller direkt. | |
Verdi |
Facit: Länk 528i E39: Länk Antal bilar: 61 Min 8,51 Medel 11,33 Max 14,99 530d E6x: Länk Antal bilar: 202 Min 6,37 Medel 8,11 Max 11,98 Skiljer 3,22 dl per mil. Eller: En 528i E39 drar nästan 40% mer bränsle än en 530d E6x. Nog skiljer det en hel del ändå? Nästan 5 kronor milen. Då får man även tänka på att effekten på 530d är avsevärt högre än på 528i. Att man på en viss typ av snålkörning kommer nära är väl kul som kuriosa men det är ju blandad förbrukning som är intressant. |
|
Verdi: Det är väl helt normalt att någon drar fram kortet "jag har en gammal bil med bensin V6/V8 och jag såg att det stod 0.6L/milen en gång när jag körde nedför hallandsåsen, så hur kan man köra diesel bla bla bla" |
|
|
2,8-motorn gick att köra riktigt snålt med på landsväg, hade själv en 328 för många år sedan men det är ju få som enbart snålkör sina bilar på landsväg. Grejen med dielsel är ju att de fortfarande visar helt ok siffror även vid aktivare motorvägskörning och stadskörning vilket är betydligt svårare att uppnå i en större bensinare. Sen är det nog oavsett bilmodell svårt att matcha tillverkarnas angiva förbrukningssiffror. ___ //Ulf |
|
|
Verdi och jhellstrom: Jag påstod absolut inte att 528i E39 är lika snål som en modern 530d. Det är ju ingen tvekan om att en 530d har lägre snittförbrukning. Det jag sa var att jag fick ner 528:an till 0.68l på motorväg med hastighet mellan 90-100km/h. Så vitt jag vet så körde jag inte ner för Hallandsåsen, för det första är den nog inte 10 mil lång, och för det andra tror jag inte att man har flyttat den till Bohuslän. Trodde bara att det skulle skilja lite mer i förbrukning. Men det klart att man får räkna med att en modern 530d är både tyngre och kanske automatväxlad. |
|
|
jag körde min M5 e39 67 mil till och från Norrköping (99% motorväg) på 10,7 i snitt förbrukning! Kändes skönt att veta att man använde ca 3 av de 400 kusarna under huven.. :S Värdelöst att samåka med farträdda och snåla vänner :D |
|
|
Körde precis min 530 d 07 e61 m-sport 50 mil enkel väg, 245 40 18 ps3 precis som Ts. Låg på 7,5 i snitt enl pump. Körde mellan 90-140 (mest 130). Kan komma ner i 6,5 som mest, snittar alltid 8,2 i stockholmsområdet, (gillar omkörningar😃). |
|
|
Körde precis min 530 d 07 e61 m-sport 50 mil enkel väg, 245 40 18 ps3 precis som Ts. Låg på 7,5 i snitt enl pump. Körde mellan 90-140 (mest 130). Kan komma ner i 6,5 som mest, snittar alltid 8,2 i stockholmsområdet, (gillar omkörningar😃). |
|
| Ok. Då stämmer det ju om min ligger på 7.0-7.1 i ca 120-125 km/h. Du har nog gasat mer än mig för jag gjorde inga häftiga omkörningar. I morgonkväll när jag kör mina 30 mil hem ska jag som jag skrev försöka ligga på ett högre tempo och se om det blir så stor skillnad. Tycker ibland läser man om dom som kört typ 160-180 i Tyskland och ändå legat på 0.8 l/mil. Visserligen med tysk diesel. Det gör ju sitt. | |
|
Som många säger låter det normalt. Körde min 530d 2009 tur & retur Göteborg --> Stockholm. Förbrukning låg på 0,67 i en snittfart av 134 km/h till Stockholm och 125km/h till Göteborg igen. |
|
| Idag har jag kört hem igen. Höll ett högt tempo enligt mig. Från Jönköping till Helsingborg hade jag en snitt hastighet på 138 km/h. Låg nästan hela tiden mellan 140-160 km/h. Dom sista 10 milen innan Helsingborg låg jag typ 160 hela tiden. En del inbromsningar och allmänt aggressiv körning. Färddatorn stannade på 0.79 bara. Det tyckte jag var grymt bra med tanke på den låg på 0.70-0.71 på väg upp i 125 km/h. Förbrukningen ökade inte ens en deciliter på såpass stor skillnad i körningen. | |
|
Nu har jag bara 525 o du 530, men min har aldrig varit över 0.72 ens med tungt vedsläp.....har testat att köra enligt hastighetsbestämmelserna en hel vecka till o från jobbet......puh vad tufft det var, men 0,56 på de sju dagarna. Har tre mil till jobbet nästan bara landsväg. Vanligtvis står det 0,66 i displayen. Räknade o testade första året en hel del och den räknar rätt bra. Mvh Jonas B. P.s har 3,0 kg fram och 2,8 kg (bar) bak 245/40-18 om det kan vara till någon nytta. |
|
| Jag kör med standard lufttryck enligt dekalen. 2.3 fram och 2.8 bak. Den är tillräckligt stötig som den är. Jag skulle vilja mäta upp mottrycket dpf. Men jag har bmwhat till Iphone. Där kan man inte se det. Måste ha samsung då. Visserligen tror jag inte det är igensatt för bilen är pigg och har hög toppfart. Så effekten finns där. Men dina förbruknings siffror är ju en del bättre än mina:). Det spelar mindre roll för mig om den drar 0.6 eller 0.7 men det är alltid kul att komma långt på en tank:). | |
|
Helt normal förbrukning. :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.