|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Här är en video som visar min syn på det hela Vid exakt 1:00 så ser man hur det ser ut med ratten demonterad. Där ser man att ALL signallering till/från ratten går via de två kontakterna i överkanten (och dessa två kontakter roterar tillsammans med ratten). Vid runt 2 minuter in i filmen visar han clock spring - modulen. Den sitter fast i rattstången och sitter där i en kontakt. Inuti denna modul går det (vad jag förstår) flatbandskablar som rullar upp sig och ihop sig som en klockfjäder - därav namnet. All signallering går alltså via dessa flatkablar. @delorian : Det är därför jag kliar mig lite i huvudet när du säger att varken radio- eller farthållarknapparna överförs via dessa flatbandskablar inuti den där clock spring - modulen. Så hur fasiken överförs dessa signaler då? |
| I den finns en flatkabel. | |
| I den finns en flatkabel. | |
I vilken finns en flatkabel? Du syftar på "den svarta dosan" jag beskrev tidigare? Men hur menar du isåfall att signalerna från radio- och farthållarknapparna överförs? För du påpekade ju att dessa INTE gick via flatkabel, se citat nedan. "flatbandskabeln har inget med radio eller farthållarknapparna att göra det är dom övriga små kabelstumparna som leder det" |
|
vad jag menar är att du kan plocka bort kontakterna till knapparna från släpringen och kolla att du inte har brott där. konstruktionerna är lite olika på min E39 så tar jag bort ratten och ringen sitter kvar på stången, men det finn även E39 där det är tvärtom man lämnar kvar den på ratten. Kontakten till tändningslåset är också bra att kontrollera när man ändå håller på eftersom man har nedre rattkåpan borta. |
|
Jaja, ok då är jag med. Lite missförstånd där, var lite svårt att ibland förstå exakt vad du syftade på ibland. Håller med att det är bättre att börja titta på de små kabelstumparna istället. Men eftersom trådskaparen får igång både radio och farthållare efter omstart av bil borde man ju kunna göra ett test och se att alla knappar på ratten fungerar som de ska. Men om nu allt fungerar när man startar om bilen, när slutar det att fungera då!?! Kunde inte hitta den informationen från trådskaparen. Är ju högst intressant om man kan ringa in när eller under vilka omständigheter det slutar fungera. Om tex det alltid fungerar när man startar om bilen, men sedan lägger det av efter man kört bara en kort runda. Då kan man ju försöka minska ned under vilka omständigheter det slutar fungera. Exempelvis kan man ju prova att starta om bilen och stå stilla på tomgång. Sedan vrida lite på ratten fram och tillbaka. Slutar det konskevent att fungera då så kan man ju ta sig en allvarlig funderare på om man inte ska fokusera felsökningen på ratt / clock spring module :-) |
| Det där att man måste starta om känns lite märkligt, därför hade jag nog bytt tändkontakten i felsökningssyfte, det åker man på å byta förr eller senare i alla fall. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.