AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.276

Felkod "Clock spring" i E38 735i - 1999

Sida 1 av 2
Hej!

Jag fick felkod "clock spring". Felsökte bilen då jag har problem med att få igång farthållaren och att radion inte går igång. Man måste starta om bilen för att allt ska fungera.

Någon som vet?

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Fick du bara "clock spring"? Ingen mer info? Inte från vilken modul? Inte något felkodsnummer? Ingenting mer? Bara "clock spring"?

Vilken diagnostikutrustning använde du?
Hej!

Ska kolla vilket program som användes. Fick även felkod på bromsljuskontakten. Så vitt jag vet så var det enda som var fel.

Clockspring släpringen i ratten, du har tydligen brott där om du har knappar på ratten och de inte fungerar för radion.
Knapparna för farthållaren sitter ju där också.
Ibland brukar stereon blinka och om du har elratt så åker den in och upp när man fäller ner solskyddet minna inte om det var förar eller passagerarsida.

Principen är samma
Länk

Kan va så enkelt att kabeln är av eller att det räcker att ta bort den ochs ätta dit den ett par ggr kabeln mellan släpring och ratten.
Måste rätta mitt inlägg lite om radion inte går igång om du trycker direkt på den så kan det också vara kontakten till tändningslåset då allt går genom den och flera funktioner påverkas.
Glömde en viktig grej, när du tar loss ratten så ska du inte rubba centreringen på den nån halv centimeter hit eller dit spelar ingen roll.

Sen märk upp centrum i ratten dvs när du tagit bort bulten drag ett sträck som du sedan använder som centreringslinje när du sätter tillbaka den.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Gissar också på att "clock spring" refererar till den där tunna flatbandskabeln som sitter i rattnavet (och som löser problemet med att överföra mer signaler än bara tutan), precis som delorian pekat ut.

Men kan systemet verkligen isolera att det är fel på just denna komponent? Det är ju bara en flerledarkabel - kräver ju isåfall att du har en modul på ena sidan som kan skicka signaler och en modul i ratten som kan svara på dessa. Den mesta funktionaliteten i ratten är väl enkla brytare utan någon logik. Enda undantaget skulle vara om airbagen också går via clockspringen, men om den enheten i ratten inte svarar så lär varningslampan för SRS lysa starkt och fint!

Så därför är jag lite förvånad att det finns en felkod dedikerad till och säger rakt ut vilken kabel det är fel på.

Fast med en 7-serie vet man ju inte, där finns ju hur mycket elektronik och logik som helst inproppat :-)
Den guiden var lite to much.
flatbandskabeln har inget med radio eller farthållarknapparna att göra det är dom övriga små kabelstumparna som leder det.
Flatkaeln vill man absolut inte rulla upp, är det ändå den som är problemet så byter man hela släpringen.
Börja med att ta loss ratten och kontrollera kablarna till den ibland är dem uppenbart av.
Det finns en modul i ratten därför får man ibland felkod 1 fel på styrdon när airbaglampan lyser , och det är inte huvudenheten utan den refererar till den i ratten då är flatkabeln problemet.

Här är jag 99% säker på att flatkabeln inte har något med knappar för stereo eller farthållare på ratten att göra då detta är extra utrustning och inget är inkopplat på dessa platser som på min bil som saknar detta.
Som sagt börja inte riv ut hela släpringen utan bort med airbag och ratt kolla sedan alla kontakter.

Fungerar tutan?
Kan vara så enkelt att dom här är av.
Länk
Hej!

Tutan fungerar. Mekaniker säger även att ett komfort styrdon är trasigt. Vad är det? Har beställt tid på Bmw....men det var 3v väntetid. ...
Vad menar du här?
"då jag har problem med att få igång farthållaren och att radion inte går igång."

Menar du att radion inte fungerar om du försöker styra den från ratten eller att den inte går igång när du trycker på on/off på stereon?
Radion och farthållaren går igång efter omstart av bilen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@delorian : Nu hängde jag inte med riktigt, om inte status över radio- och farthållarknapparna överförs via flatkabeln - hur överförs då dessa signaler mellan den roterande ratten och den fasta rattstången (är så tokinsatt i just hur denna koppling ser ut)?

@Peter W : Jag förstår inte riktigt din mekaniker, har han bara sagt "clock spring felkod" och "komfortstyrdon trasigt"? Gissningsvis har han nog koll på läget, men informationskanalen från din mekaniker till dig är lite igentäppt så att säga :-)

Eller är det du som läste av felkoderna?

Eller är det din mekaniker som felsöker? Ska din mekaniker laga din bil eller ska du lämna in den till BMW? Är lite lätt förvirrad över problemformuleringen här.
Via kablarna, det är iofsig en del av ribbon cable men just dom kan vara skadade så man inte behöver rulla ut hela.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu är det ju fredag och min hjärna kan kanske redan ha stämplat ut för veckan, men om det går via vanliga kablar - hur gör man med dessa vanliga kablar eftersom man kan vrida ratten typ 2 varv vänster/höger dvs totalt 4 varv?

Jag trodde att allt (förutom då tex tutan som kan tänkas gå via en släpring) gick via flatkablarna och lösningen där är väl att dessa flatkablar expanderar och krymper när man vrider på ratten - precis som en klockfjäder.
Se länken jag bifogade ovan.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du har bifogat två länkar - men jag gissar på att du menar denna?
Länk

Precis. Och de där två kablarna måste väl sitta fast någonstans - eller hur? Men om de sitter helt fast i rattstången och helt fast i ratten - då lär du bara kunna vrida ratten ett halvt varv innan du sliter av dem.

Så någonstans måste det finnas utrymme för att det ska kunna snurra runt 4 varv - eller hur?
Ytterdelen snurrar inte bara den inre sladdarna sitter i ytterdelen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, precis - lite det jag är ute efter.

Bara innanmätet i den svarta dosan som snurrar tillsammans med hela ratten. Men sitter det inte en eller ett par upprullade flatbandskablar i denna svarta dosa som kan hantera att man roterar ratten?

För på något sätt så måste man ju överföra elektriska signaler från "den fasta ytterdelen med kablarna som inte roterar" till "ratten som roterar och där knapparna sitter" - eller hur? Och hur görs detta - det är det jag är ute efter.
Ta loss det så ser du det direkt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag försöker inte säga emot på något sätt - jag försöker bara förstå hur den är konstruerad. Jag trodde jag förstod hur den fungerande - men när jag läser din beskrivning blev jag osäker.

Kan inte ta loss den i nuläget - kan inte du säga vad som finns inuti den svarta dosan?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.