|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Fick hem ett par nya bromsskivor till bilen för ett tag sedan. Men när jag skulle montera dem, passade de liksom inte på min bil. Mitt hjulnav var liksom "för litet". Måttet på skivorna är: diameter 350mm, tjocklek 32mm. Finns det någon som kan svara på om det är ett standardmått på någon BMW-modell? | |
|
Vad var det för fabrikat och art.nr? Kan du inte reklamera dem? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Märket var bölk med artikelnummer bol-d011546, men grejen är att de skivorna ska vara 324mm i diameter. Nu är saken den att jag har redan monterat andra skivor, och vill bara sälja dessa som bara ligger nu, men behöver veta till vilken bil de passar. | |
| Du måste ha fått fel skivor från leverantören (Mister Auto?). | |
| 350 mm är stora skivor, lär sitta på 550i gissar jag.... | |
|
Står det något annat art.nr på skivorna eller kartongen? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Passar till 535d även 550. men är du säker på 32 på tjocklek tror det brukar vara 36-38. Jag skulle behöva nya till min | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Finns en uppsjö av olika bromsskivor till BMW-modellerna. Gissningsvis är det dessa bromsskivor som TS köpt Länk Och Mister Auto refererar till 34 11 6 767 269 samt 34 11 6 753 221 vilket sitter på följande modeller Länk Länk Men för 525i med M54-motorn verkar bara dessa ha suttit med extra option S102A (tex för utryckningsfordon eller liknande). Var först 525i med N52-motorn som dessa bromsskivor blev standard verkar det som. Hmmm, undrar om ...269 och ...221 är olika bromsskivor eller bara att den ena ersatt den andra? Verkar faktiskt som de är olika. Lite mysko att Mister Auto / Bölk isåfall pekar en typ av bromsskiva till två olika. Får nog kolla lite noggrannare på det... |
Ok, ...269 och ...221 verkar vara samma. Även Brembo har en och samma bromsskiva till dessa reservdelsnummer Länk |
| Slangen: Han skriver ju att skivorna är 350mm, viss skillnad mot 324. Så dåligt kan han väl inte ha mätt:)? 550i har 348mm skivor fram om jag inte missminner mig, 2mm differens ligger inom felmarginalen:). Utöver detta skiljer även tjockleken 32mm mot 30mm... | |
:-) Bara refererar till vad "bol-d011546" egentligen är för bromsskivor och till vilka modeller. Som sagt, någon måste skickat helt galet. Men då är det väl bara att ta sig en titt på förpackningen (som redan nämnts) så står det där. Gissningsvis har någon bara tagit fel kartong från lagret. På Brembo-skivorna vill jag minnas står även modellen på kanten av skivorna. Eftersom de är nya så borde man fortfarande kunna läsa av det. |
Här kan man avläsa vilken modell av bromsskivan man har i näven (iallafall på Brembo-skivor) Länk Länk |
@swepee : Vilket Bölk art.nr står det på kartongen du fick (som 350 mm skivorna ligger i)? Alternativt om du inte har kartongen kvar, står det någon märkning på skivorna (se mitt exempel från Brembo-skivor ovan)? |
|
När jag läser noggrant på förpackningen så står det faktiskt att skivorna ska vara till en porsche 911 GT3 type 997 2007, och där står även måtten 350x33mm, så någonstans har det blivit fel vid leveransen! Ingen som har en porsche stående som behöver ett par nya skivor till vrakpris? |
|
:-) Betalade du samma pris för E60 525i bromsskivor som Porsche GT3 997 skivor? :-) @swepee : Står det verkligen inget artikelnummer någonstans på hela förbaskade kartongen!?! |
|
Något mysko är det nog - kan inte se att mister-auto ens säljer bromsskivor av något märke till den bilen... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan: Han har inte sagt var han köpt de.... Tippar att man kan få mellan 1500-2000 kr för de två skivorna? Länk |
|
|
Dawwe, är inte Bölk Mister-autos "eget märke"? Jag har inte sett andra som säljer det märket, men har å andra sidan inte letat specifikt efter det... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det finns ett artikelnummer på kartongen och det är BD3321 och på själva kartongen står det märket fremax. Länk Och ja, skivorna är köpta ifrån mister-auto! Kan man lägga in bilder i sitt inlägg på något sätt? |
|
Aha. Fremax, sa du inte att det var Bölk? Eller Fremax kanske ägs av Bölk? Har faktiskt inte sett Fremax-skivor innan. Har faktiskt inte hört om dem innan överhuvudtaget. Men det stämmer, verkar bara passa till Porsche 997 GT3. Och BD3321 är för höger sida, BD3320 är för vänster sida så får väl hoppas du har en sådan kartong också - eller fick du två högerskivor? :-) |
|
Bölk är inget riktigt varumärke utan bara vad Mister-auto kallar sina billigaste produkter, alternativt produkter dom köpt in billigt som inte får säljas med tillverkarens eget namn. Jag köpte en bakre ljuddämpare BÖLK till min 318 från mister-auto. På bilden var det mkt tydligt en VEGAZ dämpare, när jag beställde så fick jag ett mail att dom ändrat varukoden till en annan BÖLK-kod och det som levererades var en Sigam-dämpare... vilket verkar vara bättre än VEGAZ, så jag är nöjd. Märket på dessa skivor är alltså Fremax, men Mister-auto säljer domunder sitt eget varumärke BÖLK. Om sedan Fremax levererat fel till Mister-auto, eller om dom skickat fel kartong till dej är svårt at säga. /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.